Pages

Sunday, March 30, 2008

Orang Luar, Orang Dalam

Ni bukanya seluar luar dan seluar dalam. Ni pasal orang luar dan orang dalam. Huuhuhuhuhuhu


Aku terasa begitu hairan bilamana aku sampai ke Terengganu, orang Terengganu menganggap aku "orang luar" ataupun "outsider". Aku begitu hairan dan pelik dengan istilah ini. Seolah-olahnya aku tidak boleh dan tidak akan dapat bergaul dengan orang dalam (orang Terengganu la). Walhal tujuan aku ke Terengganu ni adalah untuk mendidik anak negeri Terengganu nih, tetapi aku rasa kehadiran aku macam tak dihargai. Ermm....

Kalau di Johor, setahu aku lah, tiada istilah "orang luar". Kalau pun ada orang Terengganu yang kerja di Johor, beliau tidak akan digelar orang luar, tetapi digelar sebagai "orang Terengganu".

Minta maaf la jika tulisan aku ni telah menyinggung perasaan orang Terengganu. Tapi ni hakikat! Aku pun rasa tersinggung juga sebab digelar "orang luar".

Pada aku sepatutnya tiada istilah "orang luar" atau "orang Terengganu" atau "orang Johor". Sebab kita semua kan spesis orang

p/s: Er...ada yang bukan "orang" ke yang membaca blog ni?

Sunday, March 23, 2008

2 Tahun di Terengganu

Ermm...diam tak diam dah 2 tahun aku bekerja di Terengganu...

Mula-mula sampai kat sini, banyak benda2 pelik yang aku tengok dan alami

1) Orang Cina cakap loghat Terengganu dengan begitu fasih, sangat fasih. Hingga susah nak bezakan orang Cina atau Melayu jika kita bercakap dengan orang Terengganu di telefon

2) Sarapan pagi. Orang Terengganu ni sarapan pagi diorang makan nasi. Nasi kunyit, nasi dagang, nasi minyak, nasi ayam gulai dan juga NASIhat (ini bukan makanan, tetapi tetap tergolong dalam golongan nasi)

3) Nasi kunyit a.k.a pulut kuning. Aku kat Johor susah nak jumpa pulut kuning nih. Biasanya hanya dihidangkan pada majlis cukur jambul atau khatam al-Quran. Tapi kat Terengganu ni, hari2 aku jumpa pulut kuning!

4) Nasi minyak. Ni satu hal gak. Hari2 aku leh jumpa nasi minyak kat Terengganu ni. Kalau kat Johor, time orang kawin je ah merasa nasi minyak nih

5) Makanan manis! Fuh!!! Ni dahsyat. Boleh kencing manis aku!!! Semua masakan Terengganu manis. Korang bayangkan ah, masak kari taruk gula melaka...
Mula-mula rasa dulu memang sedap, lama-lama aku naik muak...

6) Bahasa. Ni yang paling aku kusut sekali. Mula-mula sampai dulu, aku susah giler nak paham loghat Terengganu. Malah, istilah bagi maksud perkataan yang digunakan juga berbeza dengan bahasa Johor-Riau yang aku pertuturkan. Contoh, kopek (buah dada, tetek), selalu (sekarang, segera), belaka (semua), orang salah (banduan), belok (bengkok), guane (sekali dengar macam IGUANA), masing-masing (masin-masin), ,,,,,

7) Nama aku. Nak tergelak pun ada. Kat kampung aku orang panggil aku IJAM. Kat Terengganu, nama aku jagi IJANG. Huhuhuhuhuhuhuhuhu

p/s: Lain padang, lain belalang
p/s/s: Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum, masuk longkang katak.........(korang jawablah sendiri)

Monday, March 17, 2008

Kopek Johor, Kopek Terengganu

Huhuhuhuhuhuh. Ada satu kisah tragis...

Ada seorang pemuda berasal dari Johor, singgah sebentar gerai mee kari kerang yang dijaga oleh seorang awek...

Pemuda Johor (bukan pemuda umno atau pas ye) : Dik, bagi mee rebus kari satu, air nescafe kurang manis satu
Awek Terengganu: Metar bang eh. Nok wat ni bagi abih dulu
Pemuda Johor: Buat apa tu? KOPEK KERANG ke?
Awek Terengganu: Mung oyak mende?
Pemuda Johor: KO....PEK.....KE....RANG......KE?

Kemudian awek tu pun berlalu masuk ke dalam kedainya dengan nada begis dan garang. Pemuda itu termanggu-manggu, lalu berlalu dengan 1001 kemuskilan.

Sekarang, dialog yang telah diterjemahkan ke bahasa melayu yang standard

Pemuda Johor (bukan pemuda umno atau pas ye) : Dik, bagi mee rebus kari satu, air nescafe kurang manis satu
Awek Terengganu: Sekejap bang ye, nak habiskan kerja ni dulu
Pemuda Johor: Buat apa tu? BUAH DADA KERAS ke?
Awek Terengganu: Awak kata apa?
Pemuda Johor: BU...AH...DA...DA..KE...RAS..KE..?

Memang patut awek tu marah. KOPEK KERANG bermaksud BUAH DADA KERAS di Terengganu! Huhuhuhuh

p/s: Kerana mulut badan binasa

Monday, March 10, 2008

Padan Muka BN!

Hahahahahaha. Padan muka BN!!!

Aku memang penyokong BN-UMNO sebenarnya. Maklumlah, aku orang Johor kan, kubu kuat UMNO-BN. Tapi, pasti semua tertanya-tanya, sebab apa post kali ni tajuk dia "Padan Muka BN"?

Terus terang aku katakan, aku memang tak pangkah BN masa mengundi 8 Mac lepas. Bukan sebab aku penyokong parti pembangkang, tetapi sebab aku dah menyampah dengan UMNO-BN. Tapi nasib baik lah UMNO-BN menang kat tempat aku, Parlimen Tenggara dan DUN Panti.

Barangkali aku merupakan gambaran kasar trend pengundian PRU12 kali nih. Golongan muda dah tak pangkah BN!!! Rakan-rakan yang sebaya dengan aku pun kebanyakannya dah tak berapa suka dan tak berapa yakin dengan BN.

Barangkali juga ini disebabkan golongan muda lebih celik IT, jadi, kami lebih terdedah dengan blog-blog dan laman web pembangkang yang lebih terkini beritanya dan amat selalu dikemaskini. Berbanding laman web kerajaan BN, yang tak menarik, cepaian lembab nak mampos dan berita yang disiarkan terlalu lapuk.

Walaupun berita atau info di internet itu dikatakan oleh pemimpin BN merupakan fitnah semata-mata, tetapi, masakan pokok bergoyang kalau tiada angin? Ke"menyapah"an kami ini semakin tinggi kerana berita arus perdana (RTM, TV3, Berita Harian, Utusan) terlalu mengagung-agungkan kerajaan BN, dan terlalu memperlihatkan kejahatan pembangkang. Selalu juga ucapan-ucapan pemimpin pembangkang diputar-belitkan semata-mata bagi memperlihatkan kejahatan pembangkang!!!

Sebab lain kami menyampah dengan BN adalah kebongkakan pemimpin-pemimpin mereka. Terlalu yakin. Terlalu memperlekehkan pembangkang. Kalau sekali-sekala takpe la. Ni hari-hari dok TV3 dan mengatakan "pembangkang takde isu, kita boleh menang 2/3 dengan mudah, pembangkang cakap je pandai". Nah!!! sekarang tengok! Tak dapat pun majoriti 2/3, undi popular hanya lehih 0.28% dari pembangkang. 0.28% je bang... MIC, Gerakan, MCA tumbang dengan teruk! Pastu masih berlagak lagi tu... masih kata "pembangkang tak boleh laksanakan manifesto"....Erm... BN terlalu memperlekehkan orang lain.

Sudah-sudah lah dengan bodoh sombong tu. Wakil rakyat BN lepas ni mesti selalu turun padang. Mesti!!! Ni nak pilihanraya baru tercongok meraih undi. Aku tak pernah pun sekali bertentang mata dengan wakil rakyat UMNO-BN kat kampung aku. Tapi, banyak kali gak aku bersalam, dan gi kedai calon PAS tempat aku.

BN perlu berubah. UMNO terus berubah....

p/s: "Politics is harder than physics" ---- Albert Einstein

Friday, March 07, 2008

Cecair Penjimat Minyak Yang Tak Berapa Nak Jimat

Apa punya tajuk la ni...

Khamis, 28 Feb 2008

Taufik: Jam, ko balik Johor minyak kete ko brapa hengget ek?
Aku: Er...dalam 70 hengget
Taufik: Brapa kilometer tuh?
Aku: Erm...dalam 500 kilo lebih ah kot.
Taufik: Jeng...jeng..jeng (sambil menunjukkan sebuah botol ubat berwarna oren)
Aku: Kejadahnya ko jeng jeng kat aku
Taufik: Cuba ko pakai mende nih kat kete ko masa ko nak balik Johor nanti (sambil menyerahkan botol ubat kepada aku)
Aku: Kejadahnya nak bagi kete aku minum ubat.
Taufik: Tu bukan ubat la, itu cecair penjimat minyak
Aku: Ohw.... guane nok guno nih? (Cakap Terengganu skit)
Taufik: Bila tangki kete ko kosong, masuk semua cecair nih, satu botol. Pastu isi minyak sampai penuh
Aku: Ooooh...gitu jer. Leh jimat ke ni?
Taufik: Tah la, aku pakai kat Gen2 aku takde kesan pun. Try ah pakai kete ko, mana tau kete Iswara ko sesuai pakai nih
Aku: Nanti aku cuba la.

Khamis, 6 Feb 2008

Semalam lah tu. Aku isi minyak kat Paka, Terengganu. Mula-mula isi cecair penjimat minyak tuh, pastu aku isi minyak kete penuh.

Stim: Apa benda tuh?
Aku: Cecair penjimat minyak!!!! (Cakap ala-ala doreomon mengeluarkan barang ajaib dari saku ajaib beliau)
Stim: Leh jimat ke?
Aku: Tak tau la. Cuba try test jer nih
Stim: Brapa hengget tuh?
Aku: Free jer. Taufik bagi aku.

Kemudian perjalanan di teruskan melalui bandar/pekan berikut. Tetapi, bila sampai Kluang, aku mula risau. Sempat ke sampai Bandar Tenggara nih? Aku baru jalan dalam 425km, patut lebih kilometer boleh pergi ni (iklan Shell jap, walaupun aku guna minyak Petronas). Tapi, aku nekad je. Akhirnya, aku selamat sampai ke rumah mak bapak aku. Tapi yang nyata, cecair penjimat minyak tuh langsung tak menjimatkan!!!! Patutnya aku leh jalan sampai lebih 500km, nih baru 465km aku dah kena isi minyak balik. Isk..isk..isk

p/s: Moral: Hati-hati dengan penjimat minyak dipasaran
p/s/s: Sori Taufik, bukan niatku untuk memburukkan cecair penjimat minyak mu itu...

Thursday, March 06, 2008

Balik Kampung!!!! Horeyyyyyy!!!!

Hari ini aku akan balik kampung aku, Bandar Tenggara, Johor.

Kali ini, aku tak balik keseorangan, aku akan bersama-sama Stim untuk pulang ke Johor.

Perjalanan kami akan mengambil masa kira-kira 6 atau 7 jam, bergantung kepada keaadaan trafik, cuaca, dan stamina badan kami! Perjalanan ini, akau melalaui bandar/pekan berikut:-
1-Memulakan perjalanan dari Dungun
2-Paka
3-Kertih
4-Kijal
5-Kemaman
6-Cherating
7-Kuantan
8-Pekan
9-Rompin
10-Mersing
11-Kluang
12-BANDAR TENGGARA!!!

Kalau mengikut pengalaman aku, aku paling suka jalan Pekan-Rompin-Mersing. Jalan ni tak sibuk, tak banyak kenderaan dan suasana nyaman(jalan tepi pantai nih). Manakala jalan yang paling aku tak suka adalah jalan Mersing-Kluang-Bandar Tenggara. Jalan ni lori banyak gila. Dari sekecil-kecil "lori hantu" hingga ke sebesar-besar lori balak yang lebih muatan!

Sebenarnya, tujuan utama aku balik kampung hari ini adalah untuk MENGUNDI! Kali pertama nak mengundi nih. Masa pilihanraya 2004, aku tak dapat mengundi. Bukan sebab tak mendaftar, tetapi masa tu aku ada hal yang lebih penting dari mengundi!

Selain tu juga, leh gak aku jumpa orang tua aku, rasa masakan mak aku dan merasa durian dari kebun bapak aku (bapak aku adalah seorang penanam durian dan pisang yang berjaya!)

Aku juga bercadang untuk membeli kerepek sebanyak 50kg di Parit Raja, Johor.
Orang ganu: Wat mende mung nok beli kepek sapai 50kg. Mung nok wat mandi ke?
Aku: Jadahnya aku nak mandi kerepek. Aku nak jual kat terengganu nih la.
Orang ganu: Bok pe mung nok jual kat sini?
Aku: Diamlah ko! Banyak tanya pulak! aku tampar baru tau!
Orang ganu: Sori boh, sori ong the lori.

Apa-apa pun...selamat tinggal Terengganu! Johor....tunggu....aku akan cabar ko!!!!! (Macam cite KL Menjerit la pulak)

Wednesday, March 05, 2008

Satu Hari Di RHB Dungun, Terengganu

Huh....? Kisah satu hari lagi?
Huhuhuhuhu

Begini ceritanya...

Tadi, dalam jam 12.30 tengah hari, aku gi la RHB, nak masukkan duit ke akaun bersama, aku dan awek aku (nak kumpul duit kahwin!)

Tapi orang tak lah seramai kat pejabat pos Dungun aritu, aku tunggu dalam 10 giliran jer.

Sampai turn aku, aku hulurlah slip deposit wang dan duit RM300. Pastu aku hulurlah 50sen sebab aku buka akaun kat Kuala Terengganu, tapi aku nak masuk duit kat Dungun, jadi, kena cas skit la.

Aku respek ngan brader kaunter tuh (aku lupa ah nama dia) laju gile buat keje, lebih kurang 15saat je siut!!

Brader bank: Bereh bos!
Aku: Bereeehhhhhh....terima kasih bos!
(eh, dua-dua bos?)

Aku pun blah sambil tengok slip bank tuh. EH, RM299.50? MANA LAGI SERINGGIT? Aku pun terus ke kaunter brader tadi.

Aku: Bang, apsal jadi RM299.50. Sepatautnya RM300.50.
Brader bank: Aah la...silap nih. Patut awak tulis RM300.50, bukan RM300
(Aik? Aku yang disalahkan. Patut keje dia ah check menda tu. Sebab selama ni pun, kalau nak masuk duit, aku cuma tulis nilai yang SEBENAR, bukan nilai SEBENAR+CAS)

Brader bank: Jap ye, saya wat semula

Aku pun duduk, ushar usahar awek (dosa siut!)

Brader bank: En. Roshaizul Nizam!
Aku: Ye saya...
Brader bank: Nih dia (sambil serahkan slip), lain kali tulis betul-betul.
(Pergh....kena lagi siut! Nasib baik aku boleh sabo aritu, kalau tak dah lama aku sekolahkan brader tuh!!!!)

p/s: Moral: Periksa slip bank anda selepas melakukan urusan!

Tuesday, March 04, 2008

Moving Out, Moving In

Today, is my last day stay with Acik. From now on, I will stay with Stim and Farok.

Actually, it is hard to me to leave Acik, but life change, our future also change. Acik will marriage soon; this year. So, that why I move from Acik's house. I was stayed with Acik for last two years, since I started work in Terengganu. He teach me everything. Terengganu dialect, politechnic's system as well as our office's politics. Although he is such convensional man, but I like him very much (but, I'am not gay!!!!). He helped me a lot.

Adios Acik! Aku berambus!!!

Monday, March 03, 2008

Satu Hari Di Pejabat Pos Dungun, Terengganu

Kira-kira jam 2.00petang, selepas aku makan di kedai Selera Selatan, aku bersama rakan karibku Stim a.k.a Stimmy pergi ke Pejabat Pos Dungun untuk membeli wang pos dan sampul pos express.

Sampai di Pejabat Pos Dungun, aku terus mengambil nombor, krek...krek....1325. Nombor di kaunter menunjukkan nombor 1285. Erm...40 orang lagi siut!!!

Sambil menunggu nombor, aku borak-borak dengan Stim. Macam-macam yang kami bualkan, dari hal-hal pejabat, sampailah ke hal-hal rumahtangga Stim. Sampaikan pada satu tahap, aku dan Stim tak tau dah nak bual apa. Kaki naik lenguh, tunggu dah naik jemu. Aku tengok nombor kat kaunter...la, baru 1295 siut!!! Stim dah mula panas, aku pun panas gak.....panas hati. Huhuhuhuhuhu

Aku: Lambat giler siut!!!
Stim: Tu la pasal... Naik lenguh kaki aku!
Aku: Sejak kawin nih, lutut ko makin longgar ek!
Stim: Kepala hotak ko!
Aku: Marah nampak!
Stim: Diamlah ko!

Aku jeling nombor...baru 1297

Aku: Lambatnya stim....
Stim: Diorang kena belajar ngan Pejabat Pos Kluang, Johor (Stimmy asal Kg. Melayu, Kluang)
Aku: Apa pasal pulak?
Stim: Orang penuh kat pejabat pos tu, tapi laju gile nombor jalan
Aku: Oooohhh! Ye ke?
Stim: Ye la....
Aku: Ko tengok la tu... kaunter ada SEPULUH tapi yang bukak dua je...
Stim: Ye tak ye jugak. Patut la macam siput

Aku jeling lagi....baru 1299

Aku: Apa ko cakap tadi?
Stim: LAMBAT MACAM SIPUT!!!
Aku: Marah nampak?
Stim: Diam lah ko!!!

Kami membisu seketika....tiba-tiba (jeng jeng jeng)

Stim: Ni kalau siput jalan dari Paka agaknya dah sampai kat Dungun ni dah (Paka ke Dungun --- lebih kurang 15km)
Aku: Marah nampak?
Stim: Ko boleh diam tak?
Aku: Huhuhuhuhuhuh

Kami membisu. Aku ushar ushar awek awek kat Pejabat Pos Dungun tu (pergh, dapat dosa kering). Tiba tiba (jeng jeng jeng sekali lagi)

Mesin nombor: SATU TIGA DUA LIMA kaunter TIGA

Aku terus ke kaunter tiga.

Aku: Wang pos tiga puluh ringit dua
Kerani Pos Dungun: Enam puluh satu ringgit
Aku: Err...pos express sekali. Hok saiz A4 (oyak ganu skit)
Kerani: Se sampul empat riyal. Dua lapang riyal ah. Jadi, semue skali nam puluh sembilang
Aku: Bereh boh! Zup zap (pembayaran dilakukan)

Pastu aku pun beradar dari kaunter menuju ke tempat Stim berdiri

Stim: Tak sampai seminit Jam
Aku:Tunggu dekat sejam!!! Kalu Pejabat Pos Bandar Tenggara (kampung aku) tunggu 1 saat je, proses seminit.
Stim: Marah nampak?
Aku: Diam lah ko!!!

Start Again....

Actually, I started this blog about 2 years ago, around 2006. But, with my busy shcedule and losing focus, this blog were not maintain for 2 years!!! Huhuhuhuhuhuhuh

One day I realize that I should have a blog, to express what in my head and release my tension! Huhuhuhuhuuh (again).

And other thing, I want to improve my stupid english....

That all folks!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin