Pages

Wednesday, April 30, 2008

Pantai Kelulut - Bulan Mengambang Di Kala Mendung

Fuh!! Aku rasa ini tajuk tulisan aku yang paling panjang!

Pantai Kelulut. Bukan Pantai KELUTUT! Pantai Kelulut terletak di daerah Marang. Kira-kira 10 minit dari Bandar Marang atau 15 minit dari Bandaraya Kuala Terengganu. Pantai Kelulut ini menarik juga sebagai tempat melepak. Kedai makan pun ada di sini (tapi hati-hati dengan harga dan kualitinya!)

Bulan lepas, aku ada bawa pelajar Politeknik Dungun main bola tampar di Universiti Darul Iman Malaysia (UDM). Dalam perjalanan pulang, kami singgah di Pantai Kelulut untuk makan dan solat maghrib. Waktu itu cuaca agak mendung, dan bulan mengambang. Jadi aku sempat ambil gambar ini. Enjoy!!!



p/s: Lantak korang la kalau tak suka gambar ni. Yang penting aku suka. (Gelak dengan nada jahat lagi kejam) Muuuuhahahahhahaha

Tuesday, April 29, 2008

Pop Kuiz!!!

Masih ingat lagi rancangan Pop Kuiz? (Dengan nada seorang kaki gosip a.k.a mengumpat) Ala...yang pengacara dia Aznil Nawawi dan Rina Khan. Rancangan TV3. Dalam tahun 90-an rasanya rancangan itu.

Tapi tulisan kali ini tiada kaitan dengan pop kuiz itu. Huhuhuhuhu. Memandangkan gusi aku masih berdarah dan luka lagi, jadi, aku rasa kurang selesa untuk bercakap dan mengajar. Tapi, pada masa yang sama, aku perlu meneruskan tugas aku untuk mengajar kelas DAD5-S1 subjek Kaji Daya Bahan di Politeknik Dungun. Erm....

Jadi, penyelesaiannya, aku buat kuiz untuk pelajar DAD5-S1 ini. Kalau anda rasa hebat, bolehlah mencuba soalan kuiz di bawah. (Dengan nada seorang chef yang lembut) Selamat mencuba ye puan-puan sekalian....Huhuhuuhuhuh


Saturday, April 26, 2008

Stim Masak Stim

Aku kenal Stim (bukan nama sebenar) sudah lama. Rasanya hampir 10 tahun, sejak tahun 1999 bila mana kami sama-sama masuk ITTHO, Parit Raja, Johor (kini UTHM), ambil "degree" mekanikal. Bila sudah habis "degree", Stim terus mengajar di Politeknik Dungun (kini Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin), manakala aku sambung buat "master" pendidikan teknikal. Lepas aku habis master, aku pun terus mengajar di Politeknik Dungun.

Sepanjang aku kenal Stim, aku tak pernah tengok dia masak!!! Sejak kami duduk bersama (mulai Feb 2008), memang tiap-tiap hari aku masak. Tapi kelmarin masa aku tengah risau hendak cabut gigi, Stim menawarkan diri untuk memasak!!! Kagum aku!!!

Stim masak menu istimewa. Ikan tenggiri masak kicap dan sayur sawi goreng. Erm...boleh tahan juga. Huhuhuhuh
Aksi Stim sedang memasak dengan "pose" yang tak berapa nak lucah.

Thursday, April 24, 2008

Cabut Gigi

Aku: Argh!!! Gigi aku berlubang!!!
Stim: Gi la cabut, bongok!
Aku: Sakit ke Stim?
Stim: (Dengan nada menakutkan) Pergh!!! Sakit giler siut!
Aku: (Dengan nada cuak) Ye ke?
Stim: Betul beb. Paling sakit masa dia taruk bius
Aku: Rasa camna?
Stim: Tak terbayang beb! Dia akan cucuk jarum kat gusi ko. Dalam giler. Pastu...
Aku: Pastu apa?
Stim: Kebas beb, rasa bengkak je mulut ko.
Aku: Then?
Stim: Doktor akan suruh relek 5 minit jap. Pastu baru dia cabut
Aku: Sakit ke?
Stim: Tak, sebab dah bius kan. Tapi 5 minit lepas gigi ko kena cubut, bius hilang, masa tu....pergh! Tak terbayang sakitnya...
Aku: Gulp!!!

Malam selepas perbualan tersebut, aku terus pergi ke Klinik Pergigian Norlela. Klinik tersebut di Jalan Bunga Raya, dekat dengan Jalan Melati, Dungun




Orang tak lah begitu ramai. Sambil menunggu giliran, aku tengok TV dan baca majalah Mingguan Wanita (sedap juga majalah ni). Tiba-tiba (jeng jeng jeng)

Nurse: Roshaizul Nizam
Aku: Ye, saya lah orangnya
Nurse: Jemput masuk

Aku pun masuk bilik "pembedahan". Huhuhhuhu

Doktor Norlela: Sakit gigi ke?
Aku: Sakit. Tapi tak la sakit sangat. Denyut sikit-sikit je. Rasa-rasa dah berlubang dah gigi saya ni
Doktor Norlela: Kat mana tu?
Aku: Gigi geraham, belakang bawah kiri.
Doktor Norlela: Meh saya tengok

Doktor pun membelek-belek gigi aku

Doktor Norlela: Oooo...dua batang ni yang rosak. Yang belakang sekali dan yang depan dia.
Aku: Jadi, nak buat macam mana?
Doktor Norlela: Cabut yang depan dulu la.
Aku: Bereh

Doktor pun membius mulut dan gusi aku. Tak lah sakit sangat (haram jadah ko stim!!!). Kemudian, doktor suruh aku lepak luar lima minit. Lepas lima minit, doktor panggil aku masuk. Terus dia cabut gigi aku, memang tak rasa sakit, sebab mulut aku kebas.

Doktor Norlela: Ok, siap!
Aku: Sebatang je?
Doktor Norlela: Eh, satu-satu la. Bahaya cabut dua gigi sekaligus
Aku: Heheheheh. Ok. Err...boleh saya ambil gambar gigi berlubang saya tu?
Doktor Norlela: Ala...boleh bawa balik ni.


Pandangan hadapan




Pandangan isometrik


Pandangan atas


Aku pun bawa balik gigi aku. Nurse bagi aku ubat. Rm41 aku kena bayar. Ok la kan...

Sampai rumah aku tak rasa sakit lagi. Sampai bius habis pun tak rasa sakit sangat pun. Nampak sangat Stim pondan. Sakit sikit dah tak tahan...

p/s: Harap-harap tulisan ini boleh jadi panduan kepada siapa-siapa yang nak cabut gigi di Dungun. Klinik Pergigian Norlela buka setiap hari kecuali Jumaat dari jam 9.00 pagi-1.00 tengahari, 2.oo petang - 4.30 petang, 8.00malam-9.30malam (kalau tak silap aku la). Kalau hendak kepastian, telefonlah klinik tu, 09-8481476

p/s/s: Cabut gigi tak sakit!!!

Tuesday, April 22, 2008

Basah Akhirnya

Wah..mesti semua orang suka bab basah-membasah nih..... Tapi aku tak nak cerita basah yang tu...

Pagi tadi aku bangun dalam 6.30pagi. Fuh!! Sejuk siut!! Aku mandi pun menggeletar. Lepas mandi aku jengah keluar tingkap. Mendung....

Biasanya sejak dua minggu kebelakangan ni di Dungun, bangun tidur pun rasa panas. Cuaca hangat... Tapi pagi tadi memang sejuk.

Aku "clock-in" jam 7.45pagi. Lepas tu terus pergi sarapan. Tup-tup, terus hujan. Lebat. Aku rasa lega. Lama tak hujan. Syukur...

Sekarang jam 11.12 pagi, hujan sudah reda, tapi cuaca masih mendung. Dungun jadi sejuk...

Monday, April 21, 2008

Cerita Panas....

Huh? Semua orang suka dengan cerita-cerita panas ni......
Tapi aku bukan hendak cerita cerita panas "yang tu"....
Ini cerita tentang CUACA NAN PANAS....

Kepala aku sakit giler (orang ganu kata - bapok sakit) sejak akhir-akhir ni. Mungkin disebabkan oleh cuaca panas sekarang ni. Aku perasan sudah lebih dua minggu hujan tak turun kat Dungun ni. Pokok semua jadi kuning. Siap ada belukar yang terbakar. Erm....memang panas

Tapi, itulah kuasa Allah. Ini baru panas di dunia, di akhirat nanti lagi la....

p/s: Aku takde idea nak tulis apa. Huhuhuhuhuh

Thursday, April 17, 2008

Ahhhh.....Puas

Hari ini kita belajar bahasa. Huhuhuhuhu. Berikut adalah contoh ayat dari perkataan puas.

Klasifikasi (U)
Puas aku makan hari ini. Tengahari tadi saja aku bedal empat pinggan nasi.

Klasifikasi (18SX)
Sayang puas tak ni? Kalau tak puas, jom kita buat pusingan yang ketiga...

Klasifikasi (18SG)
Isk! Aku tak puas hati betul dengan si Shahrul tu. Kalau aku jumpa dia, aku nak tumbuk hidung dia dua kali!!!

Klasifikasi (18PL)
Rancangan Misteri kali ini akan memaparkan kisah seekor pontianak yang tak puas-puas menghisap darah. (Sila baca dengan kadar perlahan)
.
.
.
Tetapi, di Terengganu puas juga mempunyai maksud yang lain. Sila baca dialog aku dengan awek aku (orang Terengganu).

Awek: Bang wei...Bi puas la..
Aku: Puas apa pulak? Kita belum makan lagi la
Awek: Bukan puas tu le bang wei
Aku: Isk!!! Kita belum kawin lagi la. Mana boleh rasa puas yang tu.
Awek: Bokpe kotor ngat otak Abang ni. Puas tu nak wat mende!!
Aku: Oh!!! Ni mesti tak puas tumbuk hidung si Shahruk ek?
Awek: Argh!!! Oooo bang. Wat mende Bi nok tumbuk muke orang!!!
Aku: Dah tu puas apa lak? Puas menghisap darah manusia ke? Huhuhuhuh
Awek: Bang.....Bi bosang la!!! Bosang!!! Boring!!! Puas!!!
Aku: Oooo...puas tu maksudnya bosan ke?
Awek: Ha la bang...
Aku: Ok lah. Jom kita gi Mydin. Shopping
Awek: Yeaaaa.....

Begitu lah maksud puas mengikut loghat Terengganu...

Monday, April 14, 2008

Dungun Nan Nyaman...

Dungun...
Dulu, tak pernah terbayang di fikiran aku akan kerja di Dungun. Tapi, tah macam mana, aku boleh berada di sini.

Terus terang aku katakan, Dungun adalah tempat yang bagus! Sebab apa aku berkata demikian?

1. Dungun tak ada kesesakan trafik. Rumah sewa aku ke politeknik tempat aku kerja jaraknya lebih kurang 5km. Jadi, kalau aku keluar rumah pukul 7.55 pagi pun, aku sempat lagi nak 'clock-in' sebelum pukul 8 pagi!!

2. Dungun ada pantai. Aku kalu boring tak tahu nak buat apa, aku pergilah ke pantai yang panjang dan banyak kat Dungun ni. Rasa tenang je (jiwanglah pula aku ni). Lagi pun aku rasa pantai kat Dungun ni cantik, laut biru kehijauan. Tapi, agak bahaya kalau nak mandi, pantai Dungun dah banyak makan nyawa. Kalau nak memancing memang sesuai. Sebab pantai dia curam.

3. Dungun bandar ketiga terbesar di Terengganu. Yup, memang betul, tapi pada pandangan akulah. Dungun bandar ketiga terbesar di Terengganu selepas Kuala Terengganu dan Kemaman. Jadi, mudah jugalah aku nak buat apa-apa urusan. Nak ke bank ke, buat kad pengenalan ke, dan sebagainya.

4. Ikan segar. Kalau kat kampung aku, ikan yang dijual di pasar mata dah merah, keras semacam je. Kalau makan rasa masin. Ini mungkin disebabkan kampung aku sangat jauh dari laut (kira-kira 80km). Tapi kat Dungun ni, ikan segar-segar belaka. Makan pun rasa manis. Isi ikan pun rasa gebu...

p/s: Itu je kot. Kalau ada lagi akan bersambung dalam bahagian ke dua

Sunday, April 13, 2008

Cari Makan Ke Cari Pasal?

Post kali ni berkisar tentang gelagat segelintir (bukan semua) pekedai makan di Terengganu.

Apa yang aku perasan, harga makanan di Terengganu ni sedikit mahal dari Johor, terutamanya di bandar-bandar Terengganu yang utama, Kuala Terenganu-Dungun-Kemaman. Kalaupun tak semua kedai yang mahal, tapi aku boleh kata kebanyakannya. Barangkali kerana limpahan minyak yang banyak di kawasan Kuala Terengganu-Dungun-Kemaman. Jadi para pekedai makan ni menaikkan harga makanan dengan anggapan pekerja-pekerja industri minyak dan gas di kawasan tersebut mempunyai gaji yang tinggi tanpa mengira golongan pekerja yang lain seperti buruh, kerani, mahupun guru. Contoh paling ketara kuih. Harga "piawai" di kawasan tersebut 40sen sebiji. Erm...

Seperkara lagi, ada segelintir kedai yang menaikkan harga sesuka hati jika diaorang tahu aku ni "orang luar". Penah sekali aku makan nasi campur di Medan Selera Batu Buruk. RM23 untuk tiga orang makan!!! Lebih kurang RM7 seorang. Walhal kami hanya makan yang biasa-biasa jer. Nasi, ikan/ayam, sayur. Penah sekali tu aku makan kat satu kedai kat Dungun ni (tapi kedai tu dah tutup dah-dah kaya kot tokei dia), kuew tiow gereng dan nescafe "O" ais - RM5.50. Dah la tak sedap. Aku masak lagi sedap! Huhuhuhuhu.

Jadi, aku kalau nak makan kat kedai yang aku tak biasa kat area Kuala Terengganu-Dungun-Kemaman, aku akan tanya harga makanan dulu. Kalau aku rasa munasabah, aku makan ah kat situ. Kalau aku rasa mahal, aku terus blah. Cara ni memang berkesan beb!

Penah sekali tu aku borak ngan Ikang (member aku sejak belajar kat ITTHO dulu), asal dari Paka, Terengganu
Aku: Kang, apsal harga makanan kat Terengganu ni mahal?
Ikang: Ye ke?
Aku: Aku selalu kena ketuk kat kedai makan siut.
Ikang: Huhuhuhuuh. Jangang katakang mung, aku pun kerap kena...
Aku: Kena apa?
Ikang: Kene ketuk ah...
AKU: Ye ke?
Ikang: Ye le. Aku buleh makang muroh kat Paka je. Sebab ramai kenal aku situ. Kalau aku gi mamang ke, ganu ke, dungung ke, kerteh ke aku kena supa mung gak jang.
Aku: Apsal jadik camtu ek?
Ikang: Tah la jang. Aku pung naik segang ngang kawang2 orang luor nih, selalu merungut pasal makang kat sini. Aku pong dok tahu nak oyak guane...
Aku: Ermm....

p/s: Kadang-kadang aku rasa cam nak cari pasal gak dengan tokei kedai makan cekik darah ni. HUhhuhuhuhuhh

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin