Pages

Thursday, May 29, 2008

Ahhh.....Kusut!!!!

Lama aku tak update blog ni...

Kerja terlalu banyak....barangkali

Ataupun aku terlalu malas, kerja last minutes....itu sudah pasti....

Semua itu membuat aku kusut....

Aku pun tak tau sebab apa aku tulis blog hari ni....

Barangkali ingin meredakan kekusustan yang ada...

Huhuhuhuh

Sunday, May 18, 2008

Pulau Itu Bukan Pulau

Kejadah punya tajuk tu? (mesti korang terpikir camtu kan? Huhuhuhuhuh)

Suatu hari, perbualan antara aku dan pelajar aku, masa mula-mula aku mengajar kat Politeknik Dungun ni.

Aku: Cis! Apsal ko lambat ni?
Pelajar: Maaf encik...
Aku: Asyik muka ko je yang lambat. Apa masalah ko ni sebenarnya?
Pelajar: Saya dok jauh encik
Aku: Buat apa sewa rumah jauh-jauh?
Pelajar: Bukang rumoh sewa encik. Rumah mok. Saya dok mampu nok sewa umah laing kat dungung
Aku: Dah tu rumah mak kat mana?
Pelajar: Pulau Serai encik...
Aku: Isk! Jauhnya. Naik bot ke datang poli ni?
Pelajar: Dok ah encik, naik moto...
Aku: Ada feri ke?
Pelajar: Dok ah encik, naik moto je
Aku: Ko ni biar betul. Ko naik motobot ke?
Pelajar: Motosikal la encik...
Aku: Dah tu ko naik motosikal redah laut ke? Huh! Hebat ko ni. Boleh jadi Polis Angkasa Gaban ni.
Pelajar: Bukang gitu encik. Nama je Pulau Serai, tapi ye bukang kat laut nung, kat darat gok. Kalu encik nok gi Tranung ke, Rantau Abang ke, encik akang jupe Pulai Serai dulu..
Aku: Ooooo...ye ke... Dah dah. Gi duduk. Lepas kelas jumpa saya!

Begitulah, kat Terengganu ni banyak tempat nama pulau, tapi bukan letak kat laut. Contoh, Pulau Kerengga (Marang), Pulau Kambing (Kuala Terengganu), Pulau Rusa (Kuala Terengganu). Memang mula-mula aku keliru, tapi sekarang ok dah....

p/s: Dimana bumi dipijak, di situ langit dijunjung

Wednesday, May 14, 2008

Mengetag

Mazudi telah mengetag aku... pikir punya pikir... dapat juga idea...

LIST OUT THE TOP 5 PRESENTS YOU WISH FOR:

1. Mesin pembungkus kerepek
2. Nissan AD Resort 1st model
3. Rumah kayu ala Johor
4. RM40,000
5. Kerusi urut OSIM


LIST OUT THE REASONS FOR YOUR CHOICES:

1. Aku tokei kerepek. Kecil-kecilan. Penat ooooo bungkus secara manual. Kalau ada mesin kan senang. Siapa-siapa yang nak jual mesin pembungkus kerepak, jual lah kat aku dengan harga berpatutan. Aku serius ni!!

2. Tak tau la kenapa aku suka kereta ni. Macam best je rasanya....

3. Terkenang rumah arwah atuk aku kat Muar, Johor.

4. Aku nak kahwin. Tapi duit tak cukup. Huhuhuhuh. Awek aku dan bakal mak mentua aku selalu tanya. Bila nak masuk meminang? Adus!!!

5. Badan aku selalu lenguh-lenguh. Ingat nak pergi berurut. Tapi mak aku pesan "ko jangan sesekali pergi ke rumah urut!!!"


THE PERSON WHO TAGG-ED YOU IS : Mazudi


5 IMPRESSIONS OF HIM/HER:

1. Beliau satu opis ngan aku. Tapi jarang kami berbual. Just smile and play fool. Uhuhuhuhuh

2. Dulu kat Politeknik Kota Kinabalu setahu aku beliau ni Ketua Kursus. Sampai Politeknik Dungun ni beliau jadi pensyarah biasa je. Pastu beliau buat-buat bodoh (tapi bijak mamat sorang ni). Memang low profile

3. Ilmu blogging beliau amat tinggi

4. Beliau mempunya kereta GEN2 yang laju. Lagi laju dari Iswara 1.3s aku. Korang bayangkanlah berapa laju kereta beliau

5. Beliau suka membawa anak-anak beliau bersiar-siar. Selalu aku terserempak beliau ini bersama anak-anak beliau. Tapi tak tau la beliau perasan akan aku ini.


MOST MEMORABLE THINGS HE/SHE HAS DONE FOR YOU:

Beliau mengetag aku. Sungguh terharu. Huk huk huk!


MOST LOVED INVENTION (doesn’t have to be technically advanced)

Alat pencedok kerepek. Dengan alat ini, akau mampu menbungkus 6 bungkus kerepek seminit. Berbanding dengan menggunakan tangan, aku hanya mampu membungkus 2 bungkus seminit. Sekarang ni aku tengah pikir untuk membina MESIN PEMBUNGKUS KEREPEK!!!! (sila sebut dengan nada Doreamon mengeluarkan barang dari poket ajaibnya)


WHAT DO YOU DESPISE THE MOST:

Orang tikam belakang. Aku selalu kena. Kalau korang tak percaya, boleh tengok tulang belakang dan modula oblogata aku. Memang banyak kesan tikaman..... :-(


6 PEOPLE YOU WANNA TAG:

1. en_me

2. ahcap

3. faizgagahberani (cis! poyolah)

4. gigi aku

5. kambing belaan aku

6. tah la, tak tau sape2 lagi. kawan-kawan aku ramai buta IT. huhuhuhuh

Tuesday, May 13, 2008

Kuiz Matematik

Semalam, 12 Mei 2008, jam 6.30 petang, Alur Tempoyak, Dungun

Aku dan kawan serumah aku, Farok telah bertandang (dengan tanpa rasa malu dan segan) ke rumah jiran kami untuk menonton cerita Bella.

Tatkala iklan McDonald terpampang di kaca televisyen, Faruk bersuara...

Farok: Jam, aku nak bagi ko satu pop kuiz...
Aku: Pop kuiz?
Farok: Gini, kata la ko ada anak.
Aku: Ok
Farok: Anak ko minta ko RM25. Pastu dia minta bini ko RM25. Jadi berapa duit yang dia ada?
Aku: RM50 la.
Farok: Pastu dia beli mainan yang harganya RM45. Jadi berapa baki duit dia sekarang?
Aku: RM5 la
Faruk: Ok, pastu dia bagi ko RM1 dan bini ko RM1. Berapa duit dia sekarang?
Aku: RM3 la
Farok: Jadi sekarang berapa anak ko hutang ko dan bini ko?
Aku: Aku RM24, bini aku RM24
Farok: Persoalannya.... RM24 campur RM24 campur RM3
Aku: Err..RM51 la
Farok: Jadi, mana datang RM1 tu, tadi anak ko pinjam baru RM50
Aku: Er......misteri ni....

p/s: Ada sape-sape boleh jelaskan?

Sunday, May 11, 2008

Ko Mimpi Apa Jam?

Post kali ni takde kena mengena dengan apa yang aku mimpi semalam...

Hari ini Hari Ibu. Mula-mula aku tak tau. Tapi Stim telah memberitahu aku. Lalu aku menelifon Mami aku di Bandar Tenggara

Aku: Hello. Assalamualaikum Mi
Mami: Waalaikumusalam Jam. Ada apa Jam?
Aku: Mi, Selamat Hari Ibu!
Mami: Ha?
Aku: Selamat Hari Ibu. Hari ni Hari Ibu kan. Mami tau tak?
Mami: Tau. Tapi ko mimpi apa Jam?
Aku: Takde mimpi apa-apa pun. Saja nak ucap. Kenapa?
Mami: Tak la, Mami pelik. Tak pernah ko ucap Selamat Hari Ibu kat Mami. Biasanya adik-adik pompuan ko yang ucap.
Aku: Huhuhuhuhuhuhhu

Kemudian adalah tiga empat minit kami berbual. Pasal adik-adik aku, Abah dan Mami sendiri.


Terima kasih kat Mami aku sebab buat aku berjaya sekarang ni.
Masa aku kecik-kecik, Mami garang kat aku. Selalu pukul punggung aku. Tapi kat adik-adik tak pula. Mungkin aku buas sangat kot masa tu. Huhuhuhuhuhuhu

Terima kasih kat Mami aku, sebab aku pandai masak sekarang ni.
Aku anak kedua. Aku ada 5 orang adik. Kadang-kadang Mami tak sempat nak masak, sebab nak layan karenah adik-adik. Lalu, sejak aku umur 10 tahun, Mami dah paksa aku masuk dapur. Belajar masak!!!

Terima kasih kat Mami aku, sebab aku jadi seorang manusia yang gigih.
Kami hidup agak susah dulu. Adik-beradik ramai. Gaji askar Abah aku kecik je. Jadi, Mami buat macam-macam kerja untuk tampung kehidupan kami. Mami penah ambil upah gosok baju. Ambil upah kupas bawang. Ambil upah buat kulit popia. Jual kuih tepi jalan. Dan aku sangat kerap membantu Mami membuat kerja-kerja sedemikian.

Banyak lagi jasa Mami yang menjadikan aku seperti sekarang

p/s: Post paling sedih penah aku tulis...

Saturday, May 10, 2008

Orang Salah Buat

Pada satu hari nan nyaman, seorang pemuda Johor (yang bukan pemuda UMNO mahupun PAS) dengan berdebar-debar (bagai nak tercabut usus perut) telah bertandang ke rumah bakal mak mentua beliau yang terletak di utara Kuala Terengganu. Semasa duduk-duduk (dan menahan rasa cuak) beliau terlihat sebuah ukiran kayu corak kelawang yang halus buatannya. Lalu, dengan ramah beliau bertanya bakal mak mentua beliau...

Pemuda Johor: Lawa ek makcik ukiran tu..
Bakal Mak Mentua: Orang saloh wak tu...
Pemuda Johor: Eh, tak salah la makcik, lawa ukiran tu, halus buatannya...
Bakal Mak Mentua: Ye le... orang saloh wak ah tu...
Pemuda Johor: Orang betul buat la makcik...
Bakal Mak Mentua: Orang saloh...

Tiba-tiba anak makcik tersebut a.k.a awek pemuda Johor itu mencelah

Awek Terengganu: Ye dok pahang cek oyak mende. (Dia tak paham mak cakap apa)
Bakal Mak Mentua: Doh tu nok oyak nape ke ye? (habis tu, nak cakap apa kat dia?)
Awek Terengganu: Banduwang la... (Banduan la...)
Bakal Mak Mentua: Ho! Ye le, banduwang. Kek ganu ni orang dok sebut banduwang. Orang sebut orang saloh. Orang saloh tu banduwang ah. (Ha ah. ye la, banduan. Di Terengganu ni orang tak sebut banduan. Orang sebut orang salah. Orang salah tu banduan la.)
Pemuda Johor: Oooooooo

p/s: Lain padang, lain belalang

Thursday, May 08, 2008

Notis Kosong

Gambar ni aku rakam di tempat kerja aku, Politeknik Dungun. Aku pun tak tau sebab aku aku ambil gambar ini. Tapi aku rasa macam best je gambar ni. Hhuuhuhuhuhu

Notis kosong ni di hadapan pintu masuk Dewan Kuliah Mekanikal. Aku pun hairan macam mana notis tu boleh kosong. Erm...sungguh misteri....

Wednesday, May 07, 2008

Kursus Untuk Tido

Baru-baru ni aku ada pergi Kursus Protokol Dan Etiket Sosial di UiTM Dungun.


Kursus ini pada aku boring sikit, lebih kepada tatasusila menjaga adab sopan di majlis, protokol-protokol majlis rasmi, dan bla...bla..bla... (malas nak tulis banyak-banyak, lenguh le. huhuhuhuuh)


Semasa kursus berlangsung, beberapa sahabat aku telah mencapai tahap kebosanan tahap tertinggi...



Aku pun bosan juga. Sempat juga menguap 14 15 kali. Tapi memandangkan aku tokei blog ini, aku letak gambar aku sedang mengawal kebosanan dan kemengantukan. Huhuhuhu



p/s: aku suka pergi kursus....sebab....er......cuba lah teka! Huhuhuhuh

Monday, May 05, 2008

160km/j

Dengar tajuk, tengok gambar. Mesti orang gerun! Bayangkanlah kelajuan kereta Iswara 1.3 sedan 1997 boleh jejak 160km/j. Siap boleh ambil gambar. Kalau tak ambil gambar, boleh jejak 200km/j. Hahahahaha (dengan nada bongkak). Ada siapa-siapa yang berani lawan?

Gambar ini aku ambil dah agak lama juga. Lebih kurang empat atau lima bulan yang lepas. Masa aku perjalanan pulang ke Johor. Seingat aku, aku ambil gambar ini di jalan Rompin-Mersing. Hebat bukan?

Lalu, aku dengan bongkaknya menghantar MMS kepada awek aku dan dua orang sahabat baik aku. Dan ini balasan yang aku dapat.

Stim: Ijam...kelajuan membunuh
Awek aku: Belum nikah lagi dah nak jadi janda...
Hazree: Ijam, dengarlah nasihatku ini, tukarlah kabel speedometer ko tu. Tak sampai pun RM30. Gaji beso, tapi kedekut nak mampus.

Ternyata Hazree benar. Kabel aku rosak. Kalau nak ikutkan kereta aku mana boleh jejak 160km/j. Boleh tanggal pintu aku. Kelajuan sebenar di waktu itu hanyalah 65km/j...

p/s: Aku sungguh syahdu bila membaca SMS dari Stim dan awek aku
p/s/s: Jangan mengambil gambar ketika memandu!!!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin