Pages

Monday, June 30, 2008

Lihat Perutku...Rampingkan!!!

Berat aku 95kg. Tinggi aku 1.70m. Kiranya aku ni obes tahap 1 lah ni. Huhuhuhuh. Aku sejak kecik memang gemuk. Kuat makan. Semua yang boleh dimakan, aku telan tanpa mengunyahnya. Huuhhuuhuu.


Selalu juga aku menjadi bahan ejekan. Tapi aku dah lali semua itu. Kebetulan housemate aku, Faruk si Gagah Hitam telah membeli alat senaman untuk mengempiskan perut. Beliau membeli alat itu kerana merasakan saiz perut beliau semakin menghampiri saiz perut aku. Huhuhuhuhuh.


Aku pun tumpang sekaki menggunakan alat semanam tersebut. Seringkali housemate aku yang sorang lagi, Stim mengutuk aku. "Hahahahahah (dengan nada yang keji)! Jangan mimpilah ko nak kurus!!" Tapi, aku akan buktikan aku akan menjadi jejaka yang paling slim dan tough serta kacak di Dungun!!!! Huhhuhuhuh

Wednesday, June 25, 2008

Misi Getah Posmen



Aku menghadapi masalah dalam bisnes kerepek aku. Kerepek aku lemau, tak rangup. Pikir punya pikir punya pikir, aku rasa ni berpunca dari ikatan yang kurang kemas pada bungkusan kerepek aku. Lalu Acik mengusulkan untuk menggunakan "Getah Posmen"
Maka bermulalah penjelajahan kami ke seantero Dungun untuk mencari "Getah Posmen".






Pustaka Seri Intan Dungun

Aku: Dik, ada jual "Getah Posmen" tak?

Awek Pustaka Seri Intan: Getah Posmeng?

Aku: Bukan Getah Posmeng. "Getah Posmen". Ala, getahnya beso, biasanya kaler putih.

Awek Pustaka Seri Intan: Takde kot. Sumur idup saye, dok penah saya tengok Getah Posmeng...

Aku: Ge...Tah....Pos...MEN!


Pustaka Bentalib Kat Bank Hong Leong

Aku: Bos! Ada jual "Getah Posmen"

Tauke Bentalib: Ade, mentar ek. (Beliau pun mencari-cari). Takde ah. Cube gi kat cawangang kita se lagi yang kat Sura Gate...

Aku: Makaceh...


Pustaka Bentalib Sura Gate

Aku: Ada jual "Getah Posmen" tak?

Awek Bentalib: Dok tahu gok

Aku: Tadi tauke kata ada kat sini?

Awek Bentalib: Mentar ek. (Beliau pun menelipon tauke beliau dan kemudian beliau mencari-cari). Ha...ada pung

Aku: Berapa hengget?

Awek Bentalib: 3 riyal jah sebungkus nih!

Aku: Ada berapa helai sebungkus tu

Awek Bentalib: Dok tahu gok

Aku: 3 riyal ke tiga hengget?

Awek Bentalib: 3 Ringgit Malaysia!

Tuesday, June 24, 2008

Kekusutan Melanda Jiwa

Kisah ni dah lama. Kira-kira 2 bulan lepas. Aku kena observe budak-budak poli Dungun yang buat praktikal di Lembah Kelang kerja selama tiga hari. Sebelum ini aku memang tak pernah ke Lembah Kelang dengan berkereta. Adalah dua tiga kali aku ke Lembah Kelang dengan bas dan ronda-ronda ibukota dengan keretapi (komuter, LRT, STAR, Monorel). Mula-mula cuak juga hendak ke Lembah Kelang. Tapi, aku redah, janji kerja aku siap!!!

Sepanjang di Lembah Kelang, ada beberapa perkara menarik yang aku hendak kongsikan bersama. Mungkin pada pandangan orang Lembah Kelang perkara yang akan aku nyatakan di bawah adalah perkara biasa, tapi pada aku ianya adalah luar biasa bagus (sambil mengangkat kedua-dua ibu jari tangan --- gaya CNI --- apa yang aku repekkan ni?)

1. Di Jalan Brunei, Pudu, aku tengok daging babi di jual di tepi jalan. Selamba. Lalu aku dapatlah melihat kaki babi yang gebu digantung bagi menarik perhatian pelanggan. Huhuhuhuhuhuh

2. Sedang aku dan rakanku berpusing-pusing di Shah Alam untuk mencari Seksyen 13, tiba-tiba aku dengar bunyi hon dari sebuah kereta bernombor pendaftaran KL yang dipandu oleh seorang kakak yang cun. Dia tanya aku. "Dik, macam mana nak pergi Seksyen 27?". Aku dengan muka yang kusut menjawab, "Tah la kak, saya pun tengok peta ni, nak cari Seksyen 13". Tapi dalam hati aku berkata "Aik? Orang KL pun tak tahu jalan KL?" Huhuhuhuh, sungguh syahdu

3. Jalan di Shah Alam banyak bulatan. Bulatan Kemajuan, Bulatan Pinggiran, dan bermacam-macam nama bulatan lagi(di kampung aku, Bandar Tenggara hanya ada satu bulatan sahaja). Bila kami sesat di bulatan-bulatan tersebut, kami akan pusing bulatan tersebut empat lima kali sambil menelifon rakan-rakan yang mahir dengan bulatan-bulatan di Shah Alam. "Hello Jul, aku kat Bulatan Kemajuan nak pergi Seksyen 13, aku nak ikut pukul berapa ni?!!!"

4.
Sykt Lekir Jati: Bangi ngan Putrajaya dekat jer
Aku: Ye ke dekat? Kalau tengok peta ni macam jauh je
Sykt Lekir Jati: Iye... memang dekat
Aku: Brapa dekat tu?
Sykt Lekir Jati: Dalam 20 minit jer..
Aku: ????

(Perbualan Telifon)
Aku: Jul, dekat tak Klang dengan Shah Alam?
Azrul: Dekat jer...
Aku: Brapa dekat?
Azrul: lebih kurang 20km jer...
Aku:???

Orang Lembah Kelang kata 20km, 20 minit dekat. Aku rasa jauh!!! Aku dari Dungun hendak ke Paka pun rasa malas. Orang Lembah Kelang setakat Bangi-Putrajaya, Klang-Shah Alam dekat jer...

5. Jalan sikit tol. Jalan banyak sikit lagi banyaklah kena bayar tol. Tol, tol dan tol... Kini aku fahamlah kenapa Selangor jatuh ke tangan pembangkang...

6. Jalan di Lembah Kelang berselirat! Aku jadi keliru dan bingung. Dari Shah Alam kami boleh sesat sampai Lapangan Terbang Subang dan nyaris-nyaris nak sampai Rawang. Dari Keramat ke Pudu kami ambil masa lebih sejam! Walhal jalan tidaklah begitu sesak...

7. Muka orang Lembah Kelang ketat dan kelat. Barangkali kerana tekanan kerja, kesesakan lalu lintas dan kos sara hidup tinggi. Syukur aku kerja di Dungun. Bandar yang tenang sehingga lembu boleh menguasai jalan raya. Huhuhuhuhuuh

Kesimpulannya Lembah Kelang memang kusut!!!

p/s: Er... ada kaitan ke cerita aku dengan tajuk?

Monday, June 23, 2008

Aku Di Bandar Tenggara

Fuh....bestnya cuti. Relek jer. Takde perkara yang boleh mengusutkan kepala aku. Huhuhuhuhuhuh

Aku sampai Bandar Tenggara Khamis petang. Besoknya, Jumaat, aku gi beli rumah kat Taman Anggerik, Bandar Tenggara. My first house! Huhuhuhuhuhu. Mula-mula ingat nak beli yang biasa jer, RM78,888, tapi atas nasihat mak, bapak, dan awek aku serta salesman tuh, aku terbeli rumah harga RM125,888. Huhuhuhu. Rumah corner lot, luas binaan 916 kaki persegi, luas halaman 1440 kaki persegi. Tapi bukan freehold. Aku pakai loan gomen. RM710 sebulan selama 25 tahun! Banyak gak ek RM710 tuh. Ini bermakna aku harus menggiatkan lagi bisnes kerepek aku!!!!

Sabtu, aku mengulor kat rumah. Sampai mak aku tanya, "ko tak penat ke Jam asik baring ngadap TV tu?"

Ahad, semalam, aku pergi kenduri kahwin kat Ulu Pengeli dan Bandar Tenggara. Dan seperti biasa aku akan ditanya soalan "Engko bila lagi Jam?"

Isnin, hari ni. Tadi aku tolong adik aku jual "Air Naga" kat sekolah dia, SMK Bandar Tenggara. Aku tengok adik aku boleh handle, terus aku blah, gi CC dan tulis post ni. Huhuhuhuhuhu

Thursday, June 19, 2008

Cuti 2 Minggu

Aku nak balik kampung hari ni, Bandar Tenggara. Aku cuti 2 minggu!!!! Huhuhuhuhuhuh. Jangan jeles!!!

Tujuan aku balik kampung.
1) Nak relek! Penat kerja.
2) Nak uruskan pembelian rumah
3) Nak ngeteh sampai lebam
4) Nak makan nasi yang mak aku masak
5) Nak tengok kebun bapak aku
6) dll.....

Selamat bercuti kepada aku!!!!!

Saturday, June 14, 2008

Jangan Kau Beli Kereta Itu

Masa aku pergi Shah Alam tempoh hari, aku sempat berjumpa kawan serumah aku masa belajo dulu, Faiz. Tujuan utama perjumpaan tersebut adalah kerana Faiz ingin menerangkan kepada aku tentang satu bisnes, Hai-O. Faiz membawa bersama rakan beliau iaitu Sharil, Jack dan Han. Lalu dengan penuh provokasi dan berkobar-kobar, mereka telah menerangkan kepada aku pasal Hai-O. Pada satu tahap, Han bertanya kepada aku,

Han: Ijam, apa kereta impian ko?
Aku: Err....Nissan AD Resort...

Bila mendengar jawapan aku itu, mereka secara beramai-ramai telah menggelakkan aku sepenuh hati.

Faiz: Nissan AD Resort je Ijam?
Shahril: Itu impian ko sekarang, masa duit tak berapa nak ada!!!
Jack: Ok, ok. Gini Ijam, kalau ko join bisnes ni, tiap-tiap bulan ko boleh beli Nissan AD Resort tu!

Aku turut sama mentertawakan diri aku sendiri. Tapi sebenarnya, aku terasa kecil hati.... Tak tau kenapa. Barangkali aku tidak berfikiran seperti mereka. Memang segalanya perlukan duit. Tapi duit bukan segalanya... Dan lagi, pada aku aku tak mahu jadi kaya, tapi aku harus jadi kaya!!!

Friday, June 13, 2008

Shah Alam Yang Best

Seminggu aku tak update blog nih. Seminggu jugalah aku ke Shah Alam, berkursus.

Aku bertolak dari Dungun hari Isnin, dalam pukul 11 pagi. Nasib baik naik van politeknik aku, kalau tak mampus aku nak bayo duit minyak. Huhuhuhuhu

Aku sampai Shah Alam dalam pukul 7 petang. Punya lah lama (van yang aku naik tu tak leh laju-laju, nanti tercabut enjin!!!) Sampai jer terus check in kat Concorde Shah Alam (Fuh! Best hotel ni. Malangnya sungguh tak best bila nak berak! Cis!!!)

Besoknya, selama 2 hari, aku berkursus di UiTM Shah Alam dan SIRIM (tak yah la korang tau kursus apa yang aku pergi, kusut kepala otak korang nanti).

Shah Alam best sebab
1) Jalan tak berapa sesak
2) Bandar dia terancang
3) Banyak kopitiam yang best
4) Ramai orang Melayu/Bumiputera
5) Ramai gadis yang cun lagi seksi (pasti awek aku akan call aku selepas beliau membaca pernyataan ini)
6) Banyak kemudahan

p/s: Walaupun Shah Alam best, best lagi Bandar Tenggara!!!

Saturday, June 07, 2008

Minyak Oh Minyak

Ermmm...tadi aku termenung kejap.

Mula-mula teringat kat awek, tah macam mana pemikiran ku bertukar kepada ongkos yang perlu aku tanggung akibat kenaikan harga minyak. Owh!

Aku selalu juga balik kampung aku, Bandar Tenggara. Dungun ke Bandar Tenggara sebelum kenaikan harga minyak menelan petrol sebanyak RM50 dengan menggunakan kereta aku.

Tapi, kenaikan harga minyak sebanyak 40% menyebabkan kos petrol dari Dungun ke Bandar Tenggara meningkat menjadi RM70. Owh!

p/s: Aku terpaksa menggiatkan perusahaan kerepek aku!!!

Friday, June 06, 2008

KL Yang Kusut

Minggu lepas, 27-29 Mei, aku kena pergi kursus "Komunikasi Berkesan" di Gem Beach Resort, Batu Rakit, Kuala Terengganu. Instructor tu suruh kami membuat satu cerita dengan lima ayat, dan setiap ayat mesti mempunyai perkataan yang sama. Aku memilih perkataan "kusut" untuk dijadikan cerita....
.
.
.
.
.
.
Pada satu hari yang kusut dan berserabut aku telah ke Kuala Lumpur.

Aku pergi ke Kuala Lumpur dengan menanaiki Iswara 1.3s aku yang comot dan kusut.

Ahhhh........ Kuala Lumpur, sungguh kusut hingga Iswaraku hanya mampu merangkak-rangkak walaupun ia mampu memecut laju.

Oleh kerana Kuala Lumpur sangat kusut, aku yang sedia kusut jadi bertambah berserabut.

Aku tertekan, lalu aku berhenti di Pasar Budaya dan jumpa seorang lelaki berambut kusut bermain gitar.
.
.
.
.
.
p/s: Cuba korang try

Thursday, June 05, 2008

Harga Minyak Naik!!!

Cis!!! Harga minyak naik lagi!!!

Petrol naik RM0.78, menjadi RM2.70
Diesel naik RM1.oo, menjadi RM2.58

Pengumuman yang amat mengejtkan dari Pak Lah. Orang kata Pak Lah umum tengahari, masuk berita pukul 1.30 kat TV3.

Aku tau pukul 5.30, selepas balik kerja, sebab jiran aku, Jai menggelupur nak pergi isi minyak.

Suasana kegelupuran bertambah apabila Stim kelam-kabut pulang ke rumah sewa kami dan mengajak aku untuk mengisi minyak

Aku, seperti biasa, tenang dan bersahaja; kerana tidak mahu mengusutkan kepala.

Suasana di bandar Dungun sungguh sesak pada petang hingga tengah malam semalam. Aku rasa seperti berada di Kuala Lumpur!

Semua stesen minyak begitu kelam-kabut dan kusut. Petronas baru, petronas depan sekolah sains, esso, caltex dan shell semuanya mengalami kesesakan. Cuma di beritakan petronas di simpang Kampung Che Lijah kurang kadar kekusutannya.

Stim memilih untuk mengisi minyak di esso, bukan kerana minyak esso lebih murah, tetapi kerana kad mata ganjaran Smile milik beliau. Oleh yang demikian, kami menunggu selama satu setengah jam untuk mengisi minyak kereta Stim.

Barangkali harga barang-barang keperluan akan meningkat tidak lama lagi.

Sunday, June 01, 2008

Kerja Part-Time

Post ni bukan cite pasal keje part-time aku. Kalau aku nak tulis jugak, mau makan 29 post aku tulis. Huhuhuhuhuhu

Begini sebenarnya. Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) nak setup 45 program kemahiran Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK) dalam bidang IT dan kejuruteraan. Setiap satu program perlu 10 orang panel yang berkelayakan untuk menggubal kurikulum dan modul.

Jadi sesiapa yang berminat, boleh emel resume/CV kepada aku. Katakan korang terpilih, korang akan dipanggil untuk sesi brainstorming di Hotel Singgahsana. Sesi tu akan memakan masa minima 2 hari, dan setiap hari korang akan dibayar RM350.

Tawaran ni adalah tawaran kerja part-time, ataupun kerja sumbangan kepada negara (ceeewah!). Jangan pulak korang berenti kerja bila dah hantar resume kepada aku.

Resume boleh dihantar ke roshaizulnizam(at)yahoo(dot)com.

Sebarang pertanyaan boleh hubungi aku 019-7223166 atau 017-9698722
ataupun boleh berhubung dengan En. Khairul Anuar (013-3740234)

Cepat-cepat!! Tawaran ni sah hingga 4 Jun 2008!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin