Pages

Thursday, August 13, 2009

Iklan Yang Menjengkelkan

Telah menjadi perkara biasa di politeknik Dungun. Dalam seminggu paling kurang ada satu risalah iklan seminggu. Iklan jual tanah, iklan jual rumah, iklan pinjaman peribadi, iklan kereta, iklan insurans/takaful, iklan MLM, dan berbagai lagi. Itu belum dikira lagi dengan ejen yang naik ke pejabat menjual kad kredit, insurans/takaful, kek, buku, majalah dan sebagainya.

Terkadang-kadang, aku menyampah tengok iklan-iklan ini. Tak semua, tapi ada beberapa. Terutama sekali iklan MLM dan insurans.

Tapi, semumur hidup aku, iklan di bawah ini yang paling aku menyampah. Tak tahu kenapa. Ia kelihatan begitu menjengkelkan dan keji. Kau rasa macam mana?


Tuesday, August 11, 2009

Sekolah Yang Tinggi Taraf Mutunya

Terjumpa satu buku nota pelajar di meja seorang kawan di pejabat aku.

Aku baca 7 kali nama sekolah tu. Lalu aku menggooglekan diri. Akhirnya, aku pasti sekolah ini wujud. Kau boleh lihat di sini

Thursday, August 06, 2009

Kopi Susu Kambing?

Sekarang ini, macam-macam jenis kopi segera yang muncul. Dimulai dengan kopi tongkat ali, kemudian muncullah kopi ginseng, kopi ganoderma dan berbagai-bagai kopi pracampur yang lain. Dan, nama kopi-kopi itu juga bermacam-macam bunyinya. Kopi Radix, Kopi Jamil, Kopi Arabica. Yang paling menarik sekali >>> Kopi Janda. Kedengaran begitu menggoda dan menghairahkan!!! Huhuhuhuh

Selak-selak gambar arkib lama dalam netbook murah aku ini, lalu terjumpa gambar Kopi Susu Kambing!!!

Aku tak ingatlah mana aku dapat gambar ini. Dan juga, aku tidak pernah merasainya. Begitu juga dengan berpuluh-puluh kopi pracampur yang lain....

Wednesday, August 05, 2009

Cara Mencegah Virus Selsema Babi

Huh. Lama tak menulis. Rupanya ada yang lebih mengasyikkan dari berblog. Huhuhuhuhuhuhuuhu

Ok, tak nak cerita panjang, mari kita lihat cara untuk mencegah selsema babi.

1) Kerap cuci tangan.

Selepas bersin atau batuk. Juga sebelum dan sesudah makan. Tapi, kalau kau sembahyang lima waktu, pasti bersih tangan kau. Pasti kau perlu mengambil wuduk 5 kali sehari. Kalau kurang dari itu, bermakna kau berjaya menahan kentut kau atau kau telah memegang tangan awek kau. Atau yang lebih dahsyat, kau tak sembahyang.

Pembersihan tangan dengan berwuduk lebih sempurna berbanding pembersihan tangan yang disarankan oleh Kementerian Kesihatan. Kementerian sarankan kau basuh sekadar pergelangan tangan, tapi, dengan berwuduk kau basuh sampai ke siku. Kan kita kadang-kadang kesat hingus dengan lengan? Huhuhuhuhuhu

2) Menutup hidung dan mulut.

Mahal rupanya penutup hidung nih. Harganya di Dungun RM1 sekeping. Boleh pakai sekali saja pula tu. Kemudian kau kena buang di tempat yang betul. Pengalaman aku menggunakan penutup hidung adalah begitu tidak menyelesakan. Terasa panas udara yang aku sedut, barangkali aku menyedut lebih karbon dioksida berbanding oksigen.

Kalau kau perempuan, aku cadangkan kau berpurdah sahaja, sebagai ganti penutup hidung yang mahal itu. Juga, aku pasti, memakai purdah tidak sepanas memakai penutup hidung. Ini kerana, purdah biasanya dipakai agak longgar. Ini memudahkan pengaliran karbon dioksida yang kau hembus. Tapi, apa yang lebih penting, kau dapat menutup aurat kau.

3) Elakkan/kurangkan pergi ke tempat awam

Duduk kat rumah kan bagus. Boleh layan tengok tv dan layan bini. Huhuhuhuhu. Selain dari mengurangkan risiko terkena selsema babi, kau juga dapat mengurangkan dosa kering kau. Kau tahu lah budak-budak zaman sekarang. Pakai tudung, tapi pakai baju ketat. Habis nampak bentuk buah dada dan punggung yang mengkal itu.

Sekian, itu sahaja. Akhir kata, katakan TIDAK pada SELSEMA BABI.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin