Pages

Sunday, September 30, 2012

Melaka 22: Aiskrim Dua Ringgit

Di Melaka, aiskrim dua cedok RM2. Fuh! Jual 6 cedok je boleh balik modal satu bekas aiskrim!


Tapi aku tak hairan. Biasalah, negeri pelancongan. Di Terengganu pun macam tu juga....

Longkang yang hijau

Dahsyat longkang ni. Hijau pekat! Aku rasa ia lama bertakung. Lalu ia menumbuhkan lumut di atas permukaannya. Kelihatan juga sampah dibuang di dalam longkang itu oleh orang yang rumah dia mesti macam tempat pembuangan sampah. Hahahahahaha




Gambar berlokasi di depan kedai dua ringgit di Rhu Rendang, Marang.

Ulasan Buku: Tunjukkan Aku Jalan Ke Syurga

Buku ini diterbitkan oleh Mastika. Biasalah, mana-mana penerbitan Mastika dan majalah Mastika itu sendiri mesti gempak. Sama juga tajuk buku ini. Tajuknya pun sudah gempak. Tambah lagi dengan gambar Ustaz Azhar, bertambah gempak buku ini. Walhal cerita pasal Ustaz Azhar kurang 5% dari keseluruhan buku ini.

Buku ini merupakan koleksi artikel tentang penghijrahan artis-artis dan kenamaan. Dari lalai ke ingat. Dari lagha ke warak. Antaranya kisah Sham Kamikaze dan Farah Bagaikan Puteri.

Jujur, buku ini klise seperti majalah mastika. Tapi, dengan harganya kurang RM10, ia amat berbaloi dengan kisah yang dipaparkan. Ia boleh jadi pembakar semangat kepada sesiapa yang masih teragak-agak untuk berubah kearah yang lebih baik!


Ulasan Buku: Muhammad Al-Fateh Penawan Constantinaple

Sabda Rasullulah SAW
"Kota Konstantinaple akan jatuh ke tangan Islam. Pemimpin yang menaklukinya adalah sebaik-baik pemimpin dan pasukan yang berada di bawah komandinya adalah sebaik-baik pasukan"
(HR Ahmad bin Hanbal Al-Musnad 4/335)



Bagi yang aku kira sangat mesti dibaca oleh semua pemuda Muslim. Kisah mengenai Sultan Muhammad Al-Fateh, sultan dan panglima perang muda yang berjaya menakluk kota Constantinople. Ironinya, beliau berjaya menakluk kota tersebut selepas 800 tahun hadis di atas diucapkan oleh Nabi Muhammad SAW.

Usaha menawan kota Constantinople dimulakan oleh Saidina Ali. Tapi tidak berjaya. Usaha iu diteruskan lagi oleh Muawiyah bin Abu Sufian. Gagal. Dicuba lagi pleh Khalifah Harus al-Rasyid, tapi masih belum berjaya.

Kemudiannya, Sultan Beyazid melancarkan beberapa siri serangan untuk menakluk Constantinople, tapi masih tidak berjaya. Tapi, beliau dikenang sebagai orang yang paling gigih cuba untuk mewana kota itu.

Kejayaan Sultan Muhammad menakluk Constantinople adalah hasil dari didikan ayahanda beliau, Sultan Murad dan seorang alim yang juga penasihat Sultan Murad iaitu Syeikh Syamsuddin Al-Wali. Oleh itu, Sultan Muhammad telah dipersiapkan untuk menawan kota itu dengan ilmu agamanya, ilmu strategi peperangan, ilmu pertarungan dan pelbagai lagi. Malah, Sultan Murad juga menjadi "mastermind" dalam rangka awal usaha menakluk kota itu. Juga, beliau bertanggupjawab mereka "blueprint" bagi Sultan Muhammad untuk meyambung legesi pemerintahan beliau.

Atas visi Sultan Murad, akhirnya, dengan kesungguhan dan ketakwaan, Sultan Muhammad Al-Fateh berjaya menawan kota Constantinople peda 29 Mei 1453, pada usia 19 tahun! Penaklukan Constantinople amat penting bagi peluasan agama Islam. Lokasinya yang terlatak diantara benua Asia dan Eropah, membolehkan Sultan Muhammad menakluk dan menyebarkan Islam sehingga Jerman dan Asia Tengah.

Tetapi, Allah lebih menyayangi beliau. Beliau wafat pada usia yang relatifnya muda, 49 tahun pada 1481 akibat diracun oleh seorang yahudi bernama Maesto Jakopa.

Thursday, September 27, 2012

Petai vs Asparagus

Temph hari di Mydin Mall, Kuala Terengganu


Petai lebih "kelas" berbanding asparagus. Makan asparagus? Hek eleh, apa barang makan asparagus. Petai makanan orang kaya beb. Hahahahaha

Wednesday, September 26, 2012

Ulasan Buku: 1511H [Kombat]

Faisal Tehrani merupakan antara penulsi kegemaran aku. Plot novel 1515, Perempuan Politikus Terakhir dan Sebongkah Batu di Kuala Berang masih aku terngiang-ngiang. Tulisannya kelihatan islamik, tetapi terkadang ada semacam kritik sosial.



Kali ini aku berpeluang membaca buku 1511H [Kombat]. Jalan ceritanya cukup mudah. Mengisahkan Komander Muhammad Amin yang mengepalai sekumpulan pejuang syahid menakluk kota New York. Perjuangan beliau didukung bersama rakan-rakan seangkatan yang direkrut dan dibiayai oleh seorang wanita hartawan yang berhati mulia. Kisah ini sebuah kisah futurustik, yang kononya berlaku pada tahun 1511 Hijrah.

Novel ini memperlihatkan sisi yang sangat positif mengenai jihad, yang mana kerap media barat menganggap jihad adalah suatu yang keji. Menarik lagi novel ini, Faisal Tehrani berjaya menggarapkisah dan strategi peperangan dengan cukup menarik. Beliau dapat membayangkan teknologi peperangan pada zaman itu.

Akan tetapi, membaca novel ini aku mula sedar bahawa "knowledge is power". Kejayaan menawan kota Now York bukan hanya semangat jihad sahaja, tetapi lebih kepada perancangan peperangan dan pembangunan teknologi peperangan.


Monday, September 24, 2012

Melaka 21: Buah Melaka

Gila. Kentang. Tak pasal-pasal kentang jadi gila!

Lama tak update blog. Dekat 3 bulan. Tapi ok la kot. Sebab aku pernah tak update blog lebih 2 tahun! Hahahahaha

Masih lagi cerita honeymoon ke Melaka. Lapuk. Lapuk pun lapuk lah. Sebab, pada aku Melaka tak pernah lapuk. Senantiasa segar malar. Tapi, ironinya, aku sudah ke Melaka dua kali selepas siri Melaka dalam blog ini.

Kembali ke tajuk. Buah Melaka.

Kalau tiada kisah buah Melaka ini, aku tiada kepastian ada atau tidak negeri bernama Melaka ini. Diceritakan bahawa Melaka mendapat namanya tatkala Parameswara melihat anjing peliharaan beliau ditendang oleh seekor pelanduk. Merasa kagum dengan situasi itu, Parameswara yang sedang bersandar di pokok Melaka menjadikan kawasan tersebut sebagai "MELAKA".

Melawat Melaka, baru aku tahu rupa paras pokok Melaka. Juga, baru aku tahu pokok Melaka ada buah.





LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin