Pages

Monday, December 31, 2012

Kosong tanpa gambar

Jarang, amat jarang aku menulis di blog ini tanpa gambar.

Sebetulnya, aku lambat mengadaptasi kamera bergambar. Aku kira aku mula menggunakan kamera bergambar sekitar lewat tahun 2008. Semenjak itu boleh dikatakan setiap post aku pasti ada gambar.

Menurut pakar Search Engine Optimization (SEO), meletak gambar pada post kau dapat meningkatkan trafik ke blog kau. Dulu, memang aku mengejar untuk SEO, tapi entah macam mana suatu masa dahulu, kod blog aku "crash". Lalu, semenjak itu aku malas mengambil kisah tentang SEO. Hahahaha. Kalau kau pening tentang SEO dan trafik yang aku katakan ini, sila cari sendiri di Google!

Sebetulnya juga, aku menulis sebagai terapi aku. Aku rasa lebih tenang usai menulis di blog. Barangkali setenang budak SPM yang baru habis menjawab kertas terakhir. Dengan karakter aku yang tak banyak cakap, pada hemat aku dengan menulis, ia memberi lebih ruang kepada aku untuk berekspresi dan melontarkan pendapat.

Namun begitu, kerana kesibukan (kemalasan barangkali), sudah jarang blog ini dikemaskini. Jika ada post pun, postnya lebih tenang dan santai Tidak seperti masa 20-an dulu,  tulisan aku agak keras, sinis dan terkadang menyindir. Malah, sesetengah post itu menjadi agak kontraversi dan menimbulkan kemarahan!

Mutakhir ini pula aku ternyata lebih senang untuk membaca dari menulis. Ya membaca. Membaca novel. Ya, kau tak salah baca. Membaca novel. Sepertinya anak gadis remaja dan remaja lanjut usia yang gemar novel cinta-pop ala Adam dan Hawa. Hahahahaha. Aku sekarang sedang menekuni 3 novel, Cinta Fansuri oleh A Samad Said, Dalam Mihrab Cinta oleh Habiburahman El Shirazy dan Edensor oleh Andrea Hirata. Oleh kerana terkadang aku bosan membaca satu-satu novel, oleh itu aku membaca tiga novel secara berselang-seli untuk membunuh kebosanan itu.

Ketika post ini ditulis, masih ada lagi beberapa jam sebelum 1 Januari 2013. Alhamdullillah, kebanyakan azam dan matlamat tercapai. Antaranya gaji makin naik dan berat badan sudah kurang dari 100kg! Wow. Tahun 2013 ini aku akan cuba untuk turunkan berat kurang dari 80kg.

Entah apa aku repekkan dalam post ini. Terima kasih pada kau yang sudi membaca. Kalau kau rasa menyampah dengan tulisan aku ini, sila lemparkan telefon pintar atau laptop kau. Bukan ke dinding atau ke tong sampah. Tetapi kepada aku! Hahahahaha

p/s: Sambil mendengar ucapan tahun baru DS Najib. Sayang sayang Najib. Huyeh!!!!! Hahahahaha

Thursday, December 13, 2012

Perbatuan Sifar Port Dickson

Dulu, aku pernah menulis mengenai perbatuan sifar atau "zero milestone" di Rantau Panjang.

Tempoh hari, aku mengambil percutian pendek ke Port Dickson. Memandangkan Port Dickson ni bandar lama, aku cuba mencari perbatuan sifarnya.

Biasanya, perbatuan sifar terletak di hadapan pejabat pos. Perbatuan sifar adalah jarak 0km ke sesuatu bandar. Maksudnya, katakan lah kau nampak papan tanda 'Port Dickson 20km", ia bermakna jarak kau dengan Pejabat Pos Port Dickson adalah 20km.

Kalau bandar-bandar yang baru, aku tak pasti sama ada konsep ini terpakai.

.
.
.

Aku sempat bergambar di hadapan tanda perbatuan sifar di bandar Port Dickson.


Wednesday, December 12, 2012

128 Gigabyte

Sekali lagi, aku mengalami sindrom malas untuk menulis. Bahan banyak. Idea ada. Tapi itu hanya berlegar-legar dalam kotak fikiran aku juga. Tanpa menunggu tahun baru, aku ingin terus aktif menulis mulai hari ini. Yeah!!!! (???)

Dan, kebetulan juga hari ini adalah 12.12.12. Masih ada sejam lebih lagi sebelum ia bertukar menjadi 13.12.12. Kalau aku nak bersaing dengan blogger lain pasal topik 12.12.12, memang aku jatuh ke tempat kedua,.... dari belakang.

Ok, kembali ke tajuk asal. Tempoh hari, aku mendapat hadiah pendrive seorang rakan yang baru pulang dari China. Aku tak ingat berapa harganya. Tapi, kapasiti storannya yang aku kagum!






Kapasiti storannya lebih 8GB dari netbook yang aku pakai ini.

Tapi, prestasinya mengecewakan. Kalau setakat fail notepad atau *.txt boleh kod. Kalau fail powerpoint pon aku akan fikir berkali-kali. Hahahahahaha

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin