Pages

Tuesday, November 19, 2013

Kuantan 2: Hotel Sri Manja

Sebulan lebih baru sambung cerita. Chait!

Hahahaha.

Sila baca dulu Kuantan 1

Setelah puas berseronok di Pantai Batu Hitam, kami lantas menuju ke Hotel Sri Manja. Bunyi nama nampak macam ayu gitu. Huhuhuhu.

Sebetulnya, sebelum ke Kuantan lagi, aku telah membuat sedikit pencarian melalui internet. Ternyata hotel ini memenuhi selera aku. Terletak di Indera Mahkota, lebih spesifik berhampiran Universiti Islam Antarabangsa Malaysia kampus Kuantan. Hotel ini sedikit jauh dari bandar Kuantan, kira-kira 5km. Tapi, persekitarannya tidak sesak dan agak menyenangkan. Sewanya juga berpadanan dengan pendapatan bulanan aku yang tidak seberapa.

Sedikit trivia, holet ini dimiliki oleh Pasaraya Tunas Manja. Sebuah pasaraya yang agak terkenal dan banyak cawangan di Pahang, Terengganu Selatan dan Johor Utara.

Malas cerita panjang, maklumat lanjut boleh lihat di http://srimanjahotel.com.my/




Monday, November 04, 2013

Perodua Servis Kuala Ibai

Menjadi satu stigma di mana mana pusat servis pengeluar kereta.  Antaranya, kadar servis yang mahal, mekanik yang tidak cekap, masa menunggu yang lama, pekerja yang muka macam baru gaduh dengan laki, dan pelbagai stigma.

Aku sebelum ini pun memang sedikit terpengaruh dengan stigma sebegitu. Ini menyebabkan terasa keberatan untuk ke pusat servis pengeluar kereta.

Tetapi, kerana mengenangkan jaminan pengeluaran selama 3 tahun atau 100 000km,  memaksa aku pergi juga ke pusat servis.

Pertama kali mengunjungi pusat servis adalah suatu pengalaman yang tidak menyeronokkan. Semasa itu, servis kali pertama.  Dengan orang yang ramai. Ditambah lagi dengan muka kelat penjaga kaunter. Juga, aku tidak diberitahu bahawa kereta aku telah siap! Dengan inisiatif sendiri aku ringan mulut bertanya. Itu pun aku diperlaku seperti bola untuk mengambil kereta sendiri.

Itu kisah lama, di pusat servis perodua bandar, Jalan Hiliran. Kalau ditawarkan servis percuma pun, belum tentu aku akan ke sana lagi. Hohohoho.

Servis kedua dan seterusnya, aku hanya ke pusat servis perodua Kuala Ibai. Ya, harga servisnya mahal juga, sama seperti mana-mana pusat servis pengeluar. Tapi, ada beberapa perkara menyebabkan aku jadi acap ke situ.
1) Pekerja dia senantiasa senyum. Asyik panggil aku encik, walaupun aku datang dengan selipar jepun dan seluar lusuh.
2) Tempat menunggu selesa. Ada tv Astro. Ada majalah. Ada surat khabar arus perdana.
3) Ada wifi percuma. Boleh aku main Facebook. Aku kan kaki Facebook. Hohohoho
4) Ada kupon makan RM3 di kafe kecil. Makan lebih kena tambah, makan kurang tetap RM3.
5) Setiap kali servis mesti ada hadiah diberi. Hamper, beg beroda, kalender, penghalang cahaya matahari dan... entah aku tak ingat. Walaupun kecil, cukup mengembirakan pelanggan.
6) Err..itu je kot

Tapi, ada juga yang tak best. Servis alignment tayar dia memang longkang. Sebelum alignment terasa sterang ke kiri sikit. Lepas alignment terasa lebih ke kanan. Hahahah.

Juga, aku ada pasang bunyi alarm. Nama pun alarm kan, mesti bunyi. Yang peliknya, alarm yang dipasang kadang bunyi, kadang tak bunyi. Sampai dah penat aku mengadu, jadi aku redha je la. Hohohoh

Tapi lepas jaminan 3 tahun ni, aku rasa aku akan buat sendiri atau hantar di kedai luar untuk servis. Untuk pengetahuan kau, aku tengah nak buat schedule preventive maintainance untuk Perodua Alza.

Apa macam, canggih tak? Hahahaha

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin