Pages

Tuesday, December 29, 2015

Sambungan Kisah Bulu Kambing Hitam

Dah baca yang bahagian satu? Kalau belum, baca dulu. Nanti kau pening apa pasal ketua pengawal tu menggelupur. 

-----

Maka, ketua pengaal pun memanggil semua hulubalang dan pengawal istana yang ada. "Korang kena tolong aku ni. Kalau tak, anak bini aku kena bunuh. Kalau anak bini aku kena bunuh, aku nak bunuh juga anak bini korang!" Ugut ketua pengawal kepada anak buahnya.

Lalu, seorang hulubalang mengemukakan idea. "Ada seorang tua di hujung negeri yang ada banyak kambing. Saya pernah beli kambing dia tahun lepas. Buat kambing golek. Bini mengidam masa tu".

Tanpa banyak songeh, gerombolan hulubalang bersama ketua pengawal terus berkuda ke hujung negeri. Lalu ditemui orang tua itu.

"Dengar cerita pakcik ada banyak kambing hitam. Betul ke. Kalau betul, saya nak beli semua. Raja gering terkena sihir. Bulu kambing hitam harus dihampar di seluruh lantai istana untuk manampan bisa sihir itu?" Luah ketua pengawal kepada pak tua itu.

"Ya, tapi semua dah mati diserang penyakit. Tapi pakcik ada simpan sebahagian bulunya. Jom ke bangsal belakang rumah pakcik ni". Kata pak tua.

Lalu mereka semua mengikut pak tua itu. Dan pak tua menunjukkan sebidang bulu kambing hitam miliknya yang masih ada.

"Cis orang tua! Kau ingat cukup bulu kambing ni nak dihamparkan di lantai istana tiga tingkat tu? Pengawal! Bunuh si tua ni!" Marah ketua pengawal.

Pak tua tersenyum. "Sabar orang muda. Bawa pakcik ke istana. Pakcik akan bantu kamu selesaikan masalah itu."

Ketua pengawal termenung. Dia tiada pilihan lain. Lalu dibawanya pak tua ke istana untuk menghadap permaisuri.

"Beta suruh bawa bulu kambing hitam. Yang kau bawa orang tua ni buat apa?" Jerkah permaisuri kepada ketua pengawal.

Ketua pengawal terkulat-kulat.

"Tuanku, patik boleh menyelesaikan masalah baginda raja itu", celah pak tua.

"Apa yang boleh kau buat?"

"Berikan saya sedikat masa dengan baginda raja. Hanya patik dan baginda raja sahaja. Insya Allah boleh selesai"

Lalu semua orang keluar dari bilik beradu raja. Pak tua lantas mengukur kaki raja. Dipotongnya bulu kambing hitam itu mengikut ukuran kaki raja. Diperelokkan sesuai dengan status si pemakai.

Sejam kemudian, raja keluar dari bilik beradu dengan kasut kulit kambing hitam dengan muka tersenyum gembira. Bukan setakat istana, Afrika Selatan pun baginda boleh pergi dengan sepatu itu.

--------

Belajar sesuatu? Apa macam. Bijak tak aku mengarang cerita? Hohohohoho. Sebenarnya, cerita ini ada dalam buku Terima Kasih Si Babi Hutan: Tuhan Aku Datang karya Arifin Ismail @ Lepat. banyak lagi kisah menarik dalam buku ini.



Kau boleh beli di kedai buku berhampiran. Atau, kalau ada 12 orang yang nak beli buku ni, aku boleh tolong belikan dengan diskaun 25%. :-)


Monday, December 28, 2015

Ini Cerita Bulu Kambing Hitam



Al-kisah suatu masa dahulu, ada seorang saudagar muda lagi kacak, bergaya dan kaya, datang ke sebuah negeri. Dia bersiar-siar di bandar di negeri itu dan singgah di sebuah kedai menjual lukisan.

Dia terlihat sebuah lukisan gambar perempuan cantik. Lalu dia pun bertanya kepada pemilik dan pelukis gambar tersebut. "Siapakah perempuan ini?" Pelukis itu merasa hairan. "Apa benar Tuan tidak kenal perempuan ini? Perempuan ini adalah puteri raja negeri ini!"

Saudagar muda itu naik angau. Itulah perempuan yang tercantik yang pernah dilihat seumur hidupnya. Pada zaman ini mungkin setara dengan Emma Maembong agaknya. Dia bertekad untuk mendapatkan puteri raja yang jelita itu.

Lalu dia terus ke istana negeri itu. Dengan hajat besar merisik bagi dirinya sendiri bagi mendapatkan sang puteri. Tidak dengan tangan kosong, dia membawa sekali perhiasan dan hadiah mahal dengan hasrat memancing hati raja. Ala, macam orang sekarang ini. Tunjuk gambar duit dalam Facebook pastu bergambar atas kereta dengan hasrat memancing hati bakal downline.

Lalu dipersembahkan segala macam hadiah dan perhiasan kepada sang raja, sambil hasrat dinyatakan untuk mendapatkan sang puteri yang macam Emma Maembong itu. Namun, raja menolak dengan baik. Sang puteri telah pun bertunang dengan anak raja negeri sebelah.

Berkecai kecewa hati saudagar itu. Dia berasa sangat dendam dengan raja. Lalu, dia berjumpa dengan pawang untuk membomohkan sang raja.

Saudagar muda berpakat dengan pawang. Pawang akan bomohkan raja sehingga mati. Manakala saudagar muda memberi upah lumayan kepada pawang dan menawarkan jawatan ahli nujum sekiranya beliau merampas kuasa setelah kematian raja.

Rancangan kejahatan dan kekejian itu berjalan lancar dengan bantuan segala jin dan syaitan yang dipunyai si pawang.

Pada pagi yang malang itu, raja terus jatuh rebah setelah turun dari katil dan memijak lantai istana. Permaisuri panik. Jeritan beliau didengari seluruh istana tiga tingkat itu. Lalu berkejaranlah pengawal istana ke bilik beradu utama. Namun, pengawal pun tak tahu nak buat apa. Lalu, ahli nujum negara dipanggil.

Ahli nujum dengan tenang dan bersahaja masuk ke bilik beradu utama dengan segala perkakasan pernujuman beliau. Setenang air di sungai, beliau mula mendiagnosis. "Ternyata baginda telah disihir. Bagi meneutralkan bisa sihir itu, seluruh lantai istana ini perlu dihampar dengan bulu kambing hitam." Begitulah keputusan diagnosis ahli nujum negara.

Permaisuri panik! Kasih beliau kepada raja tidak berbelah bagi. Terus dia memanggil ketua pengawal. "Cari segera bulu kambing hitam untuk seluruh istana ini dalam tempoh tiga hari. Jika tidak, anak dan isteri kamu akan dibunuh! Beta bagi masa tiga hari sahaja!"

Apakah yang akan terjadi seterusnya? Nantikan sambungnya. Kalau tak sabar nak tunggu, sila buat sambungan sendiri. Hahahahahaha! (Gelak jahat).

Saturday, December 26, 2015

Nasi Dagang Ketuk Ketuk

Nasi dagang boleh dikatakan signature dish Terengganu. Walaupun Kelantan ada versi nasi dagangnya, namun pada aku nasi dagang Terengganu lebih terkenal.

Aku pertama kali makan nasi dagang tatkala mula-mula mengajar di Terengganu 10 tahun lepas. Sebagai peminat pulut yang tegar, nasi dagang terus masuk dalam senarai makanan yang aku suka, selain nasi kunyit (pulut kuning) dan pulut lepa (pulut panggang).

Dah dekat 10 tahun di Terengganu, aku sudah serba sedikit tahu cara nak buat nasi dagang. Nasi dagang adalah campuran antara beras biasa dengan beras pulut yang dikukus. Kukusan itu kemudiannya digaul dengan santan dan halba. Kemudian dikukus lagi. Kemudian digaul lagi. Proses dilakukan beberapa kali sehingga ia betul-betul masak. Tapi, kalu kukus gaul, kukus gaul banyak kali tak best juga, sebab nasi akan kelihatan hancur.



Dah dekat 10 tahun ini juga, dah bermacam rasa nasi dagang singah kat tekak aku. Ada yang sedap sangat. Sungguh enak dimakan begitu sahaja. Rasa lemak, halba dan nasi yang begitu lembut! Pergh! Kalau tengah makan tiba-tiba Sapok Biki tumbuk aku, aku boleh terus sambung makan balik.

Ada juga yang rasa macam nasi kosong. Rasa macam kau ambil nasi putih, lepas tu gaul dengan minyak sawit. Apa macam? Boleh bayang tak rasanya? Tambah pula dengan kuah gulai yang boleh dibuat cermin muka. Sedap tak?

Ada juga yang nasinya tak berapa masak. Bila makan bunyi "ketuk-ketuk". Macam makan nasi jelantah. Ni mesti kes nak cepat. Malas nak kukus banyak kali.

Tapi, apa jua nama nasi dagang, aku telan je. Duduk diam, kunyah perlahan-lahan dan menikmati ketidaksedapan nasi dagang itu. Itu rezeki untuk aku, belasah je. Tak perlu merungut. Kalau betul betul tak sedap sampai tahap basi, aku tinggal terus. Juga, tak perlu merungut.

Eh? Dah tak sedap? Kenapa tak merungut?

Nabi ada ajar kan. Kalau tak suka makanan tu tinggal je. Tak perlu keji atau merungut. Ye tak? :-)

Kredit gambar: dapurmalaysia.com


LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin