Pages

Saturday, March 19, 2016

Cara Yang Ampuh Menghabiskan Baucer Buku Yang DS Najib Beri

Terima kasih kerajaan, terima kasih DS Najib.

Terima kasih ini patut kau ucapkan jika kau mendapat Baucer Buku 1 Malaysia (BB1M). Walaupun kau membeci DS Najib lebih dari Israel, kau tetap perlu berterima kasih. Kalau pun tidak kepada DS Najib secara terus, tapi berterima kasihlah kepada mereka-mereka yang menguruskan pemberian BB1M, walhal satu sen mereka tak dapat; Pejabat HEP kau, Penasihat Akademik kau juga kerani yang jadi runner untuk mengedarkan BB1M kau tu.

Sebagai orang yang terlibat dalam pembahagian BB1M ini, aku sangat pasti ada banyak penyelewengan dalam penggunaan BB1M ini. Ini sangat durjana. Kau marah Najib seleweng 1MDB, tapi kau selamba lembu je seleweng BB1M. Kau sentap ke dengan ayat aku tu? Kalau kau sentap, berubahlah, guna BB1M dengan betul. Kalau tak sentap, aku percaya kau akan jadi Najib atau lebih teruk jika kau menjadi Perdana Menteri.

Ada dua penyelewangan aku aku pasti berlaku semasa penggunaan BB1M.

  1. Kau dapat baucer RM200, tukar tunai dengan mana-mana penjual bangsat. Kau dapat RM150. Ini bangsat sejati.
  2. Ini tak berapa bangsat. Kau tukar baucer RM200, tukar dengan penjual, dapat RM200. 

Yang lebih bangsat lagi kalau kau guna duit yang tukar tu untuk berjoli. Belanja makwe, main snuker, beli kredit game, beli rokok, beli ganja atau upah pomen modified motor kau supaya bajet-bajet laju.

Tapi, kalau kau guna duit tu untuk menyara kehidupan kau atau mak bapak kau atau adik beradik kau, aku terkesima, tak tau nak kata apa. Serba-salah juga.

Sebetulnya, baucer buku digunakan untuk membeli buku. Paling afdhalnya beli buka teks untuk pengajian kau. Kalau kau tahap degree, mungkin buku teks kau boleh cecah beratus sebuah, makanya BB1M sangat membantu.

Tapi, kalau kau tahap diploma, lebih-lebih lagi diploma politeknik memang jarang guna buka teks import. Biasanya pensyarah kau akan suapkan kau dengan nota-nota yang pelbagai jenis. Jadi, bolehlah yang kau beli buku-buku yang boleh mencambah minda. Bukannya beli novel cinta yang plotnya lelaki kaya gila babi kahwin dengan makwe bertudung biasa-biasa yang miskin.

Bagi pengetahuan kau, sekarang ni banyak penerbit buku indie yang menerbitkan buku yang menarik dan mencambah minda.

Bagi pengetahuan kau juga, kau boleh beli buku indie secara online, guna BB1M kau tu. Lagi menarik, kau dapat pula baucer tunai RM5. Berbaloi!

http://bit.ly/IndieBox1

 Aku cadangkan kau beli yang nilai RM200, boleh dapat 10 buku. Ini 4 buku yang aku cadangkan.

  1. Pegagogi Bahasa Tertindas  http://bit.ly/PedagogiBahasaTertindas
  2. Membedah P.Ramlee http://bit.ly/MembedahPRamlee1 
  3. Kisah Orang Menang http://bit.ly/KisahOrangMenang 
  4. Budak Hostel Otaknya Sewel http://bit.ly/BudakHostelOtaknyaSewel1

Dah? Apa lagi? Klik gambar di atas untuk tengok-tengok dan beli guna BB1M. Ingat! Jangan tukar dengan penjual bangsat ya.




LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin