Menjadi satu stigma di mana mana pusat servis pengeluar kereta. Antaranya, kadar servis yang mahal, mekanik yang tidak cekap, masa menunggu yang lama, pekerja yang muka macam baru gaduh dengan laki, dan pelbagai stigma.
Aku sebelum ini pun memang sedikit terpengaruh dengan stigma sebegitu. Ini menyebabkan terasa keberatan untuk ke pusat servis pengeluar kereta.
Tetapi, kerana mengenangkan jaminan pengeluaran selama 3 tahun atau 100 000km, memaksa aku pergi juga ke pusat servis.
Pertama kali mengunjungi pusat servis adalah suatu pengalaman yang tidak menyeronokkan. Semasa itu, servis kali pertama. Dengan orang yang ramai. Ditambah lagi dengan muka kelat penjaga kaunter. Juga, aku tidak diberitahu bahawa kereta aku telah siap! Dengan inisiatif sendiri aku ringan mulut bertanya. Itu pun aku diperlaku seperti bola untuk mengambil kereta sendiri.
Itu kisah lama, di pusat servis perodua bandar, Jalan Hiliran. Kalau ditawarkan servis percuma pun, belum tentu aku akan ke sana lagi. Hohohoho.
Servis kedua dan seterusnya, aku hanya ke pusat servis perodua Kuala Ibai. Ya, harga servisnya mahal juga, sama seperti mana-mana pusat servis pengeluar. Tapi, ada beberapa perkara menyebabkan aku jadi acap ke situ.
1) Pekerja dia senantiasa senyum. Asyik panggil aku encik, walaupun aku datang dengan selipar jepun dan seluar lusuh.
2) Tempat menunggu selesa. Ada tv Astro. Ada majalah. Ada surat khabar arus perdana.
3) Ada wifi percuma. Boleh aku main Facebook. Aku kan kaki Facebook. Hohohoho
4) Ada kupon makan RM3 di kafe kecil. Makan lebih kena tambah, makan kurang tetap RM3.
5) Setiap kali servis mesti ada hadiah diberi. Hamper, beg beroda, kalender, penghalang cahaya matahari dan... entah aku tak ingat. Walaupun kecil, cukup mengembirakan pelanggan.
6) Err..itu je kot
Tapi, ada juga yang tak best. Servis alignment tayar dia memang longkang. Sebelum alignment terasa sterang ke kiri sikit. Lepas alignment terasa lebih ke kanan. Hahahah.
Juga, aku ada pasang bunyi alarm. Nama pun alarm kan, mesti bunyi. Yang peliknya, alarm yang dipasang kadang bunyi, kadang tak bunyi. Sampai dah penat aku mengadu, jadi aku redha je la. Hohohoh
Tapi lepas jaminan 3 tahun ni, aku rasa aku akan buat sendiri atau hantar di kedai luar untuk servis. Untuk pengetahuan kau, aku tengah nak buat schedule preventive maintainance untuk Perodua Alza.
Apa macam, canggih tak? Hahahaha
wah.. kaunter dia dah macam kaunter bank dah.
ReplyDeleteSy mmg slalu service di sini. Harga tu mmg x dinafikan la tp bergantung kpd jenis service jg. Dan mmg berpuas hati dgn layanan staf. Sopan santun dan kupon rm3 best tu wpon muka abg jual kat kafe kecik tu kelat semacam hahaha
ReplyDeleteAah, brother cafe tu macam ada masalah rumahtangga je. Hahaha
ReplyDeleteAssalamualaikum, memang menarik jika kemudahan serba lengkap disediakan.
ReplyDeletewah.. ko dah beli kete baru nampaknya ijam...
ReplyDeletetahniah...
dah beli kete baru nampaknya ijam bua-bua...
ReplyDelete