Saturday, July 20, 2019

Ke Utara Bahagian 3: Istana Batu: Muzium Diraja Kelantan

Usai menjelajah Istana Jahar, kami ke Istana Batu. Istana ini berada di belakang Istana Jahar. Nasi Ulam Cikgu berada dihadapannya. Kiranya, jika keluar pintu depan Istana Batu, akan kelihatan kedai Nasi Ulam Cikgu.

Istana ini menceritakan tentang salur galur kesultanan Kelantan yang bermula dari Raja Bendahara, Raja Long Kundur. Ia dibina oleh Sultan Ismail sebagai hadiah perkahwinan kepada anakanda beliau, Sultan Yahya Petra (semasa beliau menjadi putera mahkota) dengan Raja Perempuan Zainab II. Istana ini siap pada 1939. Ini kemudian bersilih ganti pemiliknya dikalangan kerabat terdekat. Ia diperkenan menjadi Muzium Diraja pada 1991.

Tiket masuk masih sama dengan tiket masuk Istana Jahar. RM2 untuk dewasa dan RM1 untuk kanak-kanak dan warga emas rakyat Malaysia. Harga sekali ganda untuk warga asing, termasuk Jepun dan Bangla. Aku rasa ini harga piawai bagi mana-mana muzium di Kelantan, atau mungkin di seleuruh Malaysia.

Muzium ini buka setiap hari kecuali Jumaat, tutup. Waktu operasi 8.30 pagi  hingga 4.45 petang, kecuali Khamis tutup aal 3.30 petang.

Seperti Istana Jahar, nak masuk Istana Batu perlu buka kasut. Masuk sahaja terus dipaparkan poster maklumat sultan-sultan Kelantan bermula dari Raja Long Kundur hingga Sultan Muhammad V.

Kemudian, ada suatu ruang menceritakan beberapa trivia mengenai Kesultanan Kelantan. Pada bahagian ini aku tertarik melihat satu gambar yang mirip kulit album Butterfingers Transcendence. Gambar tersebut memaparkan Ahli Majlis Kelantan pada tahun 1909.Aku kira gambar ini sangat ikonik.

Gambar kredit: Srikandi


Seterusnya, ke bahagian dapur yang menempatkan koleksi cenderahati peribadi milik kerabat Diraja Kelantan. Aku paling suka pintu dapur ini. Ada empat daun, dan ia berputar 360 darjah. Tak seperti pintu sekarang yang hanya boleh dibuka-tutup 180 darjah.

Banyak bahagian dinding muzium dihiasi dengan gambar-gambar sultan sekarang, sultan sebelum ini dan kerabat dekat mereka.

Kalian akan kagum bila masuk ke ruang makan. Susunan perabot, hiasan malah pinggan dimeja menampakkan prestij diraja. Pada bahagian atas ruang makan, digantung beberapa wajah gadis yang aku kira kacukan. Tapi aku tak pasti siapa sebab tak jumpa penerangannya. Gadis-gadis manis ini dandanan dan selokannya ala-ala gadis barat era perang dunia.

Seterusnya, ada beberapa bilik yang hiasan dalamnya ada hiasan asal pemastautin istana ini. Antaranya, Tengku Salwani, Tengku Ismail Petra dan Sultan Yahya Petra. Ralit bila duduk dalam bilik-bilik tersebut sambil meneliti barang-barang pameran yang terdiri dari koleksi peribadi.

Pada ruang tamu pula, pada satu sudut dinding digantung sepasang lelaki dan wanita. Tapi, aku tak pasti juga siapa sebab tak jumpa penerangannya. Tapi, mereka kedua kelihatan sangat anggun dan berkarisma.

Sebenarnya, sangat banyak gambar klasik dan barangan peribadi keluarga Diraja Kelantan dipamerkan di sini. Seronok meneliti satu persatu. Ternyata, hasil kerja orang dahulu memang halus dan teliti.

Pada bahagian luar istana pula, dipamerkan kereta Roll Royce klasik milik Sultan Yahya Petra, kalau tak silap aku. Kereta itu kerata yang paling tinggi kuasa kudanya pada zaman itu.

Sedar tak sedar, sejam juga kami meneroka istana ini. Ralit. Mengasyikkan. Pergi ke sini perlu tenang-tenang untuk menikmati bahan pameran yang ada.







No comments: