Monday, October 15, 2012

Steamboat Dungun

Pada aku, agak sukar mencari steamboat di Dungun. Paling hampir mungkin di Paka, di Rumbia Resort. Tapi, orang kampung macam aku kalau nak pergi makan steamboat di resort atau hotel, pasti orang akan tengok atas bawah. Hahahahaha

Jadi, bagi mengelakkan orang pandang skeptikal pada aku, ada baiknya aku ke warung atau gerai makan yang biasa-biasa sahaja untuk menikmati steamboat. Pernah, aku makan steamboat di Kuala Terengganu. Di medan selera menghadap muara sungai di Pulau Warisan. Agak enak. Tapi suasana gerai agak kurang menyenangkan. Agak hiruk.

Dulu, pernah ada iklan "Steamboat Buatan Sendiri" di Restoran Saujana, depan Esso Dungun. Tapi, asal aku pergi je mesti steamboatnya tiada. Dengan alasan bahan mentah kehabisan stok. Kecewa, dan lama-kelamaan restoran itu tidak menjual steamboat.

Tapi, tempoh hari, aku singgah makan di Kedai Makan Saiful 21, sebelah CIMB Dungun. Kerana terlihat dapaur mudah alih yang banyak, aku pasti kedai ini menjual steamboat. Lalu aku memesan steamboat sehidangan. Sehidangan steamboat kedai ini boleh dimakan dengan kenyang oleh 4 orang dewasa. Walaupun aku dan Pn. Nurul sahaja berdua, kena juga memesan sehidangan, kerana kedai ini tidak menjual 1/2 hidangan. Ahhh! Belasah je la. Lapar! Hahahaha



Setiap hidangan, dua kuah disediakan. Sup dan tomyam. Jadi, kami makan kedua-duanya. Memang tidak mengecewakan.


Makanan dia memang banyak gila. Memenag betul-betul kenyang! Tapi tak habis. Bungkus bawa balik, buat sarapan pagi esok. Huhuhuhuhuh




No comments: