Monday, November 18, 2019

Ke Utara Bahagian 15: Sampai Penang!

Maaf semua. Semalam tak tulis sambungan. Tertengok filem. Hacksaw Ridge. Cerita pasal seorang askar US nama Desmond Doss yang dapat Medal of Honours tanpa pegang senjata. Kalau rajin aku tulis pasal ni. Kau doakan aku rajin.
---

Usai melenguhkan kaki, melihat kelawar dalam gua, kami patah balik ke Kangar. Beraya rumah adik abah aku yang nombor 9.

Pakcik aku ni asalnya Pontian, Johor. Tapi dah dekat 30 tahun menetap di Perlis. Seingat aku masa aku kecil, pakcik aku ni cakap ada slang jawa. Macam pelakon Abon. La ni hilang jawanya. Dah bunyi KL campur utara sikit. Hohohohoho

Aku pun dah ada sindrom pakcik aku tu sikit-sikit.

Sampai je pakcik aku hidang nasi ayam. Aduh, pagi tadi makan di hotel, lepas tu beli makanan di Nat Pokok Getah, lepas tu makan lima lauk di Restoran Kuali Hangat. Terpaksa aku longgarkan tali pingggang.

Lepas makan dihidangnya dengan buah pelam harum manis dan kuih raya yang makcik aku buat.

Longgarkan lagi tali pinggang.

Lama betul aku di rumah pakcik aku ni. Beliau jenis suka bersembang. Pukul 5 petang baru kami bertolak ke Pulau Pinang.

Misi pertama ke utara iaitu beraya rumah adik abah aku yang ke 9 berhasil. Kini kami teruskan misi ke utara yang kedua, naik feri.

Perjalanan tenang, tidak sesak. Melalui Kedah, sawah padi kiri dan kanan lebuhraya PLUS. Di hujung jauh seberang sana, kelihatan bukit tegak berdiri. Tambah pula waktu menginjak petang, matahari mula sembunyi di balik bukit. Suasana remang senja kelihatan indah dan sunyi.

Masuk Penang, exit Sg. Dua. Google Maps bawa kami ke Bagan Ajam dan menelusuri pesisir pantai hingga berjumpa pelabuhan kontena. Dari situ kami tahu kamu sudah hampir dengan pelabuhan feri Butterworth. Atau nama rasminya Terminal Feri Pangkalan Sultan Abdul Halim Ferry.

Terminal feri ni dekat tapi jauh. Ada simpang mengelirukan bila antara terminal feri dengan bangunan Penang Sentral. Siapa la reka jalannya.

Sekali salah simpang kena pusing 2-3 km. 2-3 km di Penang bukan macam Bandar Tenggara. Berselirat. Dengan lampu isyarat. Dengan pemandu pelesit. Fuh mencabar.

Kali kedua nak masuk, tersalah simpang lagi. Aduh. Rasa nak marah. Mood gembira menurun...

Adakah aku terus batalkan hasrat atau terus berusaha untuk naik feri?

Nantikan bahagian akan datang. Kau tunggu!

Mangga chokanan. Tiada kaitan dengan cerita. Kah kah kah

No comments: