Thursday, November 07, 2019

Pendidik Adalah Pandai Besi

Ada dua perkara yang aku ingat mengenai Felda Taib Andak.
Satu, syarikat bas “Tahan Lama”.
Dua, sekolah STARP, Kulai.
Aku dulu sekolah STARP. Majoriti budak melayu sekolah itu berasal dari Felda Taib Andak. Usai sekolah, budak yang tertinggal bas sekolah, akan naik bas Tahan Lama untuk balik ke rumah.
——-
Tahun lepas, aku ajar kimpalan pelajar semester satu. Macam biasa, sebelum masuk bengkel mereka perlu beratur sebelum senaman dan taklimat ringkas.
Dari kejauhan aku nampak seorang budak pakai baju berlambang STARP. Aku panggil budak itu untuk kepastian.
Namanya Aiman. Sekolah di STARP. Asal Felda Taib Andak.
Aku teruja dalam hati. Pertama kali aku jumpa super junior (bukan k-pop) aku. Kalau aku mengajar di Johor, mungkin tidak seteruja begini.
Semester berikutnya aku ajar lagi Aiman sekelas. Subjek teori. Pengamatan awal aku, Aiman ni biasa-biasa sahaja, kira bengap la juga.
Ada satu tugasan kelas, aku minta buat video lakonan atau nyanyian berkaitan subjek. Sebelum-sebelum ini, pelajar akan buat video lakonan. Tak pernah ada yang buat video nyanyian.
Tapi Aiman sekumpulan berani buat video nyanyian. Lagi berani mereka buat lagu yang diinspirasikan dari lagu Mat Ganja. Ini memang tipikal budak Felda Taib Andak.
Aku groom kumpulan ni supaya dapat buat dengan lebih baik. Hasilnya seperti dalam video ini. Mungkin kau rasa ianya biasa-biasa sahaja. Tapi, ini adalah hasil terbaik yang budak-budak ni berbanding jangkaan awal aku.
Begitulah jadi pendidik. Kita akan jumpa budak yang pandai dan budak yang bengap. Tapi, jangan yang pandai sahaja disayang. Jangan yang bengap asyik dimarah.
Pendidik ni tukang besi. Pelajar tu besi. Nak bagi besi tu lurus, kuat dan tajam tukang besi perlu bakar, ketuk dan asah besi tersebut. Bukan untuk menghancurkan, tapi untuk membentuk.
p/s: Aku ada kawan dari Felda Taib Andak. Mohd Hazree Hashim namanya. Dulu bengap ya ampun. Nak buat persamaan serentak pun dia pening. Tapi sekarang alhamdullilah berjaya, cuma dia tak tunjuk kat FB.


No comments: