Sunday, July 21, 2019

Ke Utara Bahagian 4: Penginapan Alternatif di Wakaf Che Yeh

Jika ke Kelantan, aku suka menginap di sekitar Wakaf Che Yeh. Sebab bila malam, ada tempat nak pergi. Kedai makan ikan bakar pun banyak pada waktu malam. Segala kemudahan seperti bank, farmasi, kedai serbaguna juga berada pada "walking distance"

Secara spesifiknya, aku gemar menginap di De Viana Hotel & Apartment. Bilik di De Viana ini agak besar aku rasa lebih 50 kaki persegi. Boleh main badminton dalam bilik. Ia berkonsep studio. Walaupun studio macam bilik-bilik hotel yang lain, ia ada pantry.

Harga De Viana bergantung pada keadaan. Kalau masa puncak, boleh cecah RM150 semalam. Kalau masa sendu, RM60 pun boleh dapat.

Depan hotel De Viana ada McDonalds. Betul-betul depan hotel ini. Jalan kaki tak penat, tak sempat berpuluh dah boleh sampai.

Depan seberang jalan McDonalds pula pintu masuk Wakaf Che Yeh. Nampak tak punya strategik De Viana ni.

Kalau kau kaya, boleh menginap di Holiday Villa Hotel & Suite. Ia sebelah McDonalds. Aku kalau nak ke De Viana Hotel & Apartment akan cari  Holiday Villa Hotel & Suite sebagai penanda tempat (landmark).

De Viana ini ada dua sebenarnya. Satu hotel. Satu lagi apartment milik persendirian. Dalam bangunan yang sama ada unit milik hotel, dan ada unit milik persendirian. Pemilik-pemilik persendirian ini ada yang menawarkan sewaan bilik secara harian (homestay). Harganya biasanya antara RM90 - RM120. Jauh lebih murah berbanding harga puncak De Viana.

Jadi, pandai-pandai kau ya.

Tempoh hari aku menyewa salah satu apartment di situ. Pemiliknya kawan sepejabat aku. Baik orang, manis wajahnya. Saiz bilik sama dengan hotel punya. Kemudahan pun lebih kurang sama, malah mungkin lebih lagi. Apartment sewaan ini sediakan pinggan mangkuk cawan, ada kopi teh, ada toto dan bantal extra, sabun di bilik mandi pun ada. Kira lengkap macam hotel.

Setiap kelebihan ada kekurangan. Unit apartment ini tekanan air agak perlahan. Tak puas mandi. Tapi, takde hal, aku bukan nak tidur dalam bilik air. Letak kereta pula tak boleh letak depan hotel. Kalau nak letak, pandai-pandai kau ya. Ikut peraturannya, tak boleh. Tapi, kau boleh parking secara bebas di belakang hotel dan di kawasan McDonalds.

Kalau kau nak menginap di apartment persendirian tersebut, boleh hubungi Abe Saiful 0199280898. Beliau ni mudoh baso sene kiro.




No comments: