Pages

Tuesday, December 15, 2009

bengong mu... benda ni pun mu nok masuk dlm mudah...

Aku penjual yang aktif di mudah.my. Macam-macam aku jual, tapi, taklah ampai aku menjual daun ketum!

Sepanjang aku berniaga secara maya, ada macam-macam ragam pembeli yang aku jumpa.

Ada yang cuba menipu dengan memberi aku slip bank yang palsu.
Ada yang sangat ramah hinggakan hampir lima ringgit aku gunakan untuk ber"sms" dengan beliau.
Ada juga yang ragu-ragu dengan aku.
Ada juga yang membatalkan tempahan di saat-saat akhir.
Ada juga yang enggan membayar setelah kredit diberikan.

Tapi, ini kes yang unik aku jumpai. Ada yang memaki aku! Huhuhuhuhu. Aku tidak terkesan pun dengan makian dan kutukan beliau. Barangkali beliau cemburu. Huhuhuhuuhuu



Kalau kau ingin berniaga, sama ada online atau offline, ini antara yang kau akan hadapi. Tapi, kes-kes sebegini amatlah terpencil.

p/s: Kau boleh tengok dan beli barang di "store" aku di mudah.my >>>  http://www.mudah.my/odasaje

Pembeli Kenderaan Amfibia Yang Berpotensi

Kenderaan Amfibia aku telah ada pembeli yang berpotensi. Beliau berkata bahawa kenderaan amfibia itu amat murah harganya jika dibandingkan dengan kenderaan yang sehubungan sejenis dengannya.

Akan tetapi, beliau masih kekurangan dana. Ialah, nak cari RM100,000 tunai.

Oleh itu, jika kau bersimpati dengan beliau kau boleh membeli produk beliau. Melalui keuntungan perniagaan beliau, bolehlah beliau membeli kenderaan amfibia yang amat beliau idamkan.


"Beliau" yang dimaksudkan bersama kenderaan amfibia yang ingin dijual.
p/s: Eh, kau jangan peluk lebih-lebih

Tuesday, December 08, 2009

Kalau Macam Ni La, Pizza Hut Boleh Lingkup!!!

Pn. Nurul kebosanan. Beliau mengajak aku pergi bandar Dungun membeli tepung, yis segera, keju, frankfurter, cendawan, cili, dan segala macam rencah untuk membuat pizza. Ya pizza!!!








Uli tepung. Macam nak buat donut, yis bagi lebih, bagi kembung baik punya.


Tampal adunan pada dulang bakar



Sapu tomato puri


Kemudian kasi tabur segala macam benda.


Kemudian kasi tabur keju.


Kemudian kasi bakar sama dia. Hahahahahah


Siap bakar kasi potong wayar pizza itu.


Letak dengan sempurna pada pinggan


Makan pizza itu




Makan bagi habis!!!

Ternyata pizza itu lebih sedap dari Pizza Hut mahupun Domino Pizza. Ternyata ia hasil yang hebat bagi seseorang yang pertama kali membuat pizza. Akan tetapi, pizza ini sedikit keras, kerana doh kurang menjadi. Kiranya kambing boleh mati kalau kena lempar dengan pizza ini. Huhuhuhuhu

Selamat membaling kambing menjamu selera ye puan-puan....

Sunday, December 06, 2009

Penilaian Berterusan Mekanik Bendalir (J3008) DEM3-S2 Sesi Julai 2009

Berikut adalah penilaian berterusan bagi subjek J3008 Mekanik Bendalir bagi kelas Diploma Mekatronik Semester 3 Seksyen 2 di Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin, Dungun.

Penilaian Berterusan Kaji Daya Bahan 1 (J3009) DAD5-S1 Sesi Julai 2009

Berikut adalah penilaian berturusan bagi subjek J3009 Kaji Daya Bahan 1 bagi kelas Diploma Automotif Deisel Semester 5 Seksyen 1 di Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin, Dungun.

Wednesday, December 02, 2009

Kesalahan Meninggalkan Sembahyang Jumaat Dengan Sengaja

Aku terjumpa satu notis di sebuah masjid di Kuantan tatkala pulang ke Johor untuk yang kesekian kalinya. Notis itu memberi peringatan tentang hukuman dunia dan akhirat kepada sesiapa yang meninggalkan sembahyang Jumaat dengan sengaja.


Yang membuatkan aku merasa hairan, kenapa notis tersebut di letakkan di papan kenyataan masjid? Kenapa tidak disebarkan secara umum dan meluas supaya khalayak yang alpa untuk sembahyang Jumaat akan insaf...

Tuesday, December 01, 2009

Manusia Punya Asa, Allah Punya Kuasa

Aku mempunyai satu hobi baru. Bercucuk tanam. Walaupun tanah di sekeliling rumah sewa aku di Dungun ini hanya beberapa kangkang aku sahaja, ia tidak menghalang aku menyahut kempen bulan bumi hijau anjuran parti pemerintah.

Sebagai langkah pertama, aku mula menanam kangkung. Terima kasih kepada Wan Haminudin kerana menyumbangkan benih kangkung beliau kepada aku. Hati aku sungguh berbunga bila mendapati kangkung aku mula bercambah. Terus terbayang keenakan kangkung goreng belacan. Slurrrpppppp...!!!


Malangnya, Dungun dilanda hujan yang mencurah-curah minggu lepas. Ia ditambah lagi dengan gelombang hujan yang seterusnya pada minggu ini. Kangkung aku telah overdose air, lalu mati dengan dahsyat. Tak sanggup aku mengambil gambar kangkung-kangkung yang mati overdose itu.

Aku hanya berusaha, Allah penentu segalanya.

Manusia punya asa, Allah jua yang punya kuasa!

Monday, November 30, 2009

Kau Dan Tak Sama

Tajuk nak bagus. Dah macam tajuk cerekara TV3 atau tajuk lagu graduan Akademi Fantasia.

Sejak berkahwin ini, sementelaah Pn. Nurul belum bekerja dan belum mempunyai anak, beliau amat gemar membaca buku. Lebih tepat, novel cinta. Boleh dikatakan beliau membaca novel sebanyak sebuah sehari.

Aku juga agak gemar membaca. Namun, citarasa aku tidak sama dengan beliau. Aku terasa bosan bila membaca koleksi novel-novel beliau. Novel-novel popular. Aku boleh mengagak jalan ceritanya dengan hanya membaca lima mukasurat pertama dan lima mukasurat terakhir. Huhuhuhuhuhuhu.

Sebenarnya, aku juga ada koleksi novel yang tersendiri, yang agak sukar didapati. Antaranya:-
1) Salina - A.Samad Said
2) 1515 - Faisal Tehrani
3) Enrique Mengundang Jauh - H.M Tuah Iskandar
4) Adam - Ramlee Awang Murshid
5) Ranjau Sepanjang Jalan - Shahnon Ahmad

Ahhh!! Lupakan sebentar novel-novel itu, kau pasti tidak gemar membacanya.

Cuma aku ingin memberitahu kau, jika kau nak beli novel second hand, kau boleh pergi ke sini.

 http://www.mudah.my/li?ca=5_s&th=1&q=novel&cg=0&w=1

Sunday, November 22, 2009

Kenderaan Amfibia Untuk Dijual



 Gambar di atas merupakan gambar muncung hadapan kenderaan amfibia yang hendak dijual. Bagi melihat gambar penuh kenderaan amfibia ini, boleh klik di sini.

Di darat, kenderaan amfibia ini mampu meluncur selaju 160km/j. Ini buktinya. Kalau di air, lagilah laju!!!

Memandangkan sekarang musim banjir, kenderaan ini amat sesuai di gunakan. Kenderaan ini telah banyak kali terapung meredah banjir di mersing, kluang, dungun, paka dan kerteh.

Kalau berminat, boleh hubungi aku. Harganya tidak kurang dari RM100,000.

Ada berani?

Friday, November 20, 2009

Ujian 2 J3009 DAD5-S1 Julai 2009

Kepada pelajar Kaji Daya Bahan 1 (J3009) di Politeknik Dungun yang masuk kelas Diploma Automotif Diesel  Semester 5 Seksyen 1 (DAD5-S1), berikut adalah link untuk soalan Ujian 2.


Diingatkan juga, Ujian 1 akan berlangsung di Bilik Lukisan pada jam 5.00 petang 22 November 2009.

Monday, November 09, 2009

Mati Katak Dalam Erti Yang Sebenar








Kasihan katak ini. Ia ditemui mati dengan isi perut terkeluar di hadapan Dewan Besar Politeknik Dungun. Barangkali dilenyek oleh kereta. Barangkali juga dipijak oleh seseorang...

Saturday, November 07, 2009

Negeri Sembilan Juara, Kelantan Pun Juara Juga

Berita terkini.

Negeri Sembilan juara Piala Malaysia 2009 menewaskan Kelantan 3-1. Tahniah Wan Jamak Wan Hassan, Idris Karim, Hairudin Omar, kembar Zaquan, dan para pemain Negeri Sembilan. Kau semua memang hebat.

Sudah lama kiranya aku tidak mengikuti perkembangan bolasepak Malaysia. Kali terakhir aku kira pada zaman Johor memang hebat dalam bolasepak pada era 90-an, zaman Salehan Md Som dan Boban.

Piala Malaysia tahun ini kelihatan begitu meriah. Barangkali kerana kemeriahan penyokong Kelantan. Mereka begitu bersemangat menyokong pasukan kijang mereka. Malah, 70% penonton perlawanan akhir ini adalah dari Kelantan.

Tapi, yang tak menariknya, ada sahaja balingan ke dalam padang oleh penyokong Kelantan. Hinggakan menggangu pemain tengah kanan Negeri Sembilan nak buat sepakan sudut. Juga, balingan itu telah mencederakan seorang jurukamera media.

Aku pasti hanya segelintir sahaja penyokong Kelantan yang "gedebe". Tapi, ternyata sikap yang segelintir itu menyebabkan ramai orang memandang serong kepada penyokong bolasepak Kelantan. Seperti seekor kerbau membawa lumpur, kerbau yang lain juga sama berlumpur.

Aku bukan anti-Kelantan. Ramai kawan-kawan aku orang Kelantan. Tapi aku anti mereka-mereka yang "gedebe' itu...

Saturday, October 31, 2009

Apabila Kerepek Tidak Mempunyai Rasa Enak Lagi

Diam-diam tak diam, sudah dua tahun lebih aku meniaga kerepek. Tapi, janganlah kau ingat aku kaya raya dengan menjual kerepek. Yalah, dengan untung seringgit dua, memang lambat untuk kaya dengan menjual kerepek.

Diam-diam tak diam juga, aku tidak lagi berkeinginan untuk memakan kerepek. Kini, aku hanya makan kerepek untuk menguji kualiti kerepek sahaja, tidak lebih dari itu. Dan itu sebenarnya pengorbanan yang terpaksa aku lakukan sebagai seorang tauke kerepek terlampau.

Oleh kerana aku tidak lagi memakan kerepek, pada hari raya yang lepas, aku hanya memakan biskut raya yang moden. Baru aku tahu, banyak rupa paras biskut raya ini.






Keputusan Nombor Ekor 4D dan 6D

Lama sudah aku perasan perkara ini. Semenjak dari aku mula pandai membaca akhbar dan tahu apa itu nombor ekor. Jika dulu, keputasan nombor ekor ini akan terpampang kecil sahaja di ruangan belakang akhbar. Tetapi, kini iklan keputusan nombor ekor melalui sms menjangkau 2 setengah mukasurat.

Aku tak kisah jika iklan itu dipaparkan di surat khabar cina, india atau inggeris. Tetapi, iklan itu ada di dalam akhbar Bahasa Melayu paling popular!!! Biasanya di Malaysia orang Melayu adalah beragama Islam. Juga, Islam mengharamkan perjudian. Erm...


Tuesday, October 20, 2009

Makanan Hari Raya

Tahun ini, kali pertama aku berhari raya di Terengganu. Pertama kali juga aku jumpa pelbagai makanan yanga aku anggap pelik pada hari raya. Antaranya

Mee Kari


Nasi Dagang


Ketupat Daun Palas Goreng & Serunding Daging (Sambal Daging)


Tapai Pulut



Nasi Kapit (Nasi Himpit) & Rendang Daging

Sungguh enak makanan di atas itu. Hinggakan aku merasakan perut aku ketat selepas hari raya. Owh!!!

Monday, October 19, 2009

Tenggelamkan Kapal Itu: Siri 2

Semester lepas, aku ada menganjurkan satu tugasan untuk meneggelamkan kapal. Oleh kerana ia mendapat sambutan yang menggalakkan, aku menganjurkan lagi untuk semester ini untuk subjek Mekanik Bendalir.

Jangan kau sangka aku saja-saja suruh budak-budak aku buat kapal dan kemudian tenggelamkan ia. Aku mahu mereka mengaplikasikan teori Pakcik Archimides mengenai konsep keapungan. Dan juga, aku kasihan melihat budak-budak aku yang sering saja ternganga mulutnya atau terkebil-kebil matanya atau menggaru-garu kepala tatkala aku mengajar. Dan buat pertama kalinya aku melihat mereka bersuka ria tatkala melakukan tugasan.

Objektif tugasan masih sama. Kapal perlu tenggalam tatkala beban 250 N di letakkan ke atas kapal.

Jujur, kapal buatan mereka lebih baik berbanding kapal-kapal yang lepas.










Monday, October 05, 2009

Buah Keranji



Sorong papan tarik papan,
Buah keranji dalam perahu,
Suruh makan saya makan,
Suruh mengaji saya tak tahu.

Pantun yang cukup popular. Tapi aku tidak tahu bagaimana rupa paras buah keranji itu. Hinggalah tatkala pulang ke Dungun dari Bandar Tenggara tempoh hari; melalui Jalan Kuantan - Segamat; di sekitar Muadzam Shah; orang asli menjualnya.

Mulanya aku tidak mahu berhenti. Tetapi setelah di desak oleh Pn. Nurul, terpaksalah juga berhenti dan membeli buah keranji itu dengan harga RM4 sebungkus. Aku beli dua bungkus.

Buahnya berkulit agak keras, dan seolah-olah disaluti lapisan baldu. Isinya seolah-olah asam jawa. Begitu juga dengan bijinya. Tetapi, ternyata buah keranji itu tidak kena dengan selera aku. Masam + manis + kelat rasanya.

Bagi pengetahuan kau, orang Terengganu memanggilnya sebagai buah kadeh.

Thursday, October 01, 2009

Kuku Berinai Terakhir


Diam tak diam sudah hampir 3 bulan aku berkahwin. Banyak yang sudah hilang. Banyak juga yang berubah. Termasuk juga kuku aku yang berinai itu. Saja untuk meletakkan gambar kuku terakhir aku, sebagai kenangan.

Wednesday, September 30, 2009

Remang Senja



Seronok juga bila ada bini. Sementelaah pula Pn. Nurul masih seorang suri rumah profesional. Makan minum aku terjaga. Rakan-rakan sering menegur aku "Kau makin kurus la sekarang". Huhuhuhuhu. Barangkali kerana Pn. Nurul begitu prihatin dengan kadar lemak, gula dan garam dalam masakan beliau. Juga, aku tidak perlu terlalu memikir hal-hal di rumah. Semunya Pn. Nurul akan uruskan.

Selain itu, beliau juga menjadi co-pilot yang bagus tatkala aku memandu. Beliau gemar bercakap tatkala aku memandu. Beliau boleh berkata-kata tanpa henti sepanjang perjalanan dari Dungun ke Kuala Terengganu. Hebat bukan? Huhuhuhuhu

Juga, beliau gemar mengambil gambar sepanjang perjalanan kami. Tak tahu kenapa. Dan ini adalah antara gambar yang diambil beliau di sekitar Jalan Mersing - Kluang tatkala kami pulang ke Johor pada hari raya keempat tempoh hari.





Tuesday, September 29, 2009

Monday, September 28, 2009

Kesesatan Yang Nyata

Tempoh hari, sebelum raya aku berkelana ke Putrajaya. Saja, membawa isteri tercinta berjalan-jalan. Oleh kerana Putrajaya adalah asing bagi aku; juga kerana aku belum ada Navigator di kala itu; aku menggunakan Google Maps sebagai panduan.

Setelah melakukan pencarian, Google mencadangkan aku melalui jalan yang berikut

http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&hl=en&geocode=&saddr=Dungun,+Malaysia&daddr=putrajaya&sll=37.0625,-95.677068&sspn=20.067164,48.779297&ie=UTF8&z=7&pw=2

Aku, dengan yakinnya mengikuti jalan yang dicadangkan. Namun, barangkali kerana kealpaan aku, atau kesilapan Google, aku mengalami kesesatan yang amat nyata. Dari jalan bertar, aku melalui jalan tanah merah di celah-celah kebun kelapa sawit berpaya di kawasan Jalan Jerangau - Jabor.


Pn. Nurul sudah membebal kepada aku. Tapi, setelah gaya pemanduan Karamjit Singh diaplikasikan, aku berjaya keluar dari kesesatan itu.


Sunday, September 20, 2009

Hari Ini Hari Raya

Hari ini hari raya. Tapi, barangkali aku tiada di hadapan komputer kerana post ini di muat naik secara automatik.

Hari ini hari raya yang pertama aku sebagai suami.
Hari ini hari raya yang pertama aku di perantauan.
Hari ini hari raya yang pertama aku di Kuala Terengganu.
Hari ini hari raya yang pertama aku tidak dapat bersama mak bapa aku.
Hari ini hari raya yang pertama aku tidak dapat menikmati lepat pulut buatan Pn. Ramlah.

Kerana hari ini hari raya, aku ingin mengucapkan Selamat Hari Raya pada pembaca blog ini. Walaupun aku tahu tiada siapa yang membaca blog ini pada hari ini, kerana hari ini hari raya.

Semoga di hari raya ini kau tidak beraya di hospital.
Semoga hari raya ini anggota tubuh kau masih seperti hari raya yang lepas.
Semoga hari raya ini kau ceria bersama yang tersayang.

Arg!!! Pening la aku tulis post ini!!!

Saturday, September 19, 2009

Seminar Bijak Mengurus Wang

Kalau kau kaum wanita yang merasakan kewangan kau atau keluarga kau tidak terurus, kau boleh menyertai seminar ini yang di anjurkan oleh SIDC. Ianya percuma!!!

Ada baiknya kau menelifon nombor seperti gambar di bawah untuk maklumat lanjut. Selepas lebaran ini, seminar itu akan diadakan di Seberang Jaya, Kuala Terengganu, Ipoh dan Seremban.

Friday, September 18, 2009

Stadium Itu Masih Runtuh

Cerita basi barangkali. Sudah begitu lama orang tidak bercerita tentang stadium yang runtuh di Kuala Terengganu.

Memandangkan aku sudah menjadi sebahagian orang Kuala Terengganu, sempat juga aku jalan-jalan cari awek menikmati pemandangan petang di Kuala Terengganu. Tatkala aku lalu di kawasan Gong Badak, aku mengambil gambar kenang-kenangan stadium runtuh itu.
Barangkali itu boleh dijadikan tarikan terbaru di Kuala Terengganu

Thursday, September 17, 2009

Gaya Terkini: Baju Terbalik 3

Sebelum ini aku asyik mengata orang yang pakai baju terbalik. Kau boleh tengok post itu di sini dan di sini.

Rupa-rupanya, Pn. Nurul juga mempunyai sehelai baju terbalik. Owh!!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin