Saturday, March 12, 2011

Anjing Bersepah

Aku duduk di Taman Permint, Dungun, Terengganu. Suasana di situ agak ok. Jiran-jiran ok, dekat dengan tempat kerja dan agak dekat dengan bandar Dungun.

Tapi, yang tak menariknya di sini, banyak anjing-anjing berkeliaran. Aku tidak pasti sama ada anjing tersebut bertuan atau tidak. Tapi, yang pastinya kehadiran anjing-anjing tersebut sedikit meresahkan aku dan penduduk muslim di sekitar penempatan itu.

Sebetulnya aku agak fobia dengan anjing. Dulu, semasa kecil, keluarga aku pernah tinggal di Taman Pelangi, Johor Bahru. Di kelilingi ramai jiran berbangsa Cina, jadi banyaklah anjing yang berkeliaran di taman perumahan itu. Tapi, ini tidak bermaksud aku membenci orang Cina. Malah, jiran-jiran bangsa Cina kami di Taman Pelangi amat baik. Kebetulan Uncle sebelah rumah kami ada seorang pemborong buah-buahan, maka, kerap juga beliau memberi buah-buahan kepada kami. Manakala Uncle depan rumah pula pernah memberi basikal kepada aku.

Sebelum kehadiran basikal itu, aku akan tercungap-cungap hampir setiap hari akibat dikejar anjing tatkala mahu melalui jalan pintas ke sekolah agama. Tapi, dengan adanya basikal itu aku dengan tenang dapat melarikan diri dari anjing-anjing tersebut sambil "menganjing" kepada mereka. Hahahahaha.

Kembali ke kisah anjing Taman Permint. Anjing-anjing itu sngat gemar melepak di tengah jalan raya. Ada jua niat untuk melanggar sahaja anjing itu. Tetapi memikirkan anjing adalah najis berat, dibatalkan sahaja niat keji itu. Hahahahahahaha.

2 comments:

Anonymous said...

hehe.. ngade sungguh anjing dlm gambar tu, nampak macam kucing pulak.

Nak je aku turun, usap belakang dia..comel.

roshaizul said...

erk, nanti kena samak! huhuhuh