Pages

Tuesday, October 16, 2012

Derma Pembesaran Masjid Lama Sura

Asyik melabur dunia je. Apa kata tambah saham akhirat pula. :-)

Derma pembesaran masjid lama Sura. Sumbangan boleh disalurkan ke
BIMB:  13044020996831 (Masjid Lama Sura)

Nak tahu lebih lanjut call/sms 013 989 6732, 019 921 8317, 019 933 6344.

Perkembangan pembinaan boleh tengok di http://masjidlamasura.blogspot.com/

Monday, October 15, 2012

Steamboat Dungun

Pada aku, agak sukar mencari steamboat di Dungun. Paling hampir mungkin di Paka, di Rumbia Resort. Tapi, orang kampung macam aku kalau nak pergi makan steamboat di resort atau hotel, pasti orang akan tengok atas bawah. Hahahahaha

Jadi, bagi mengelakkan orang pandang skeptikal pada aku, ada baiknya aku ke warung atau gerai makan yang biasa-biasa sahaja untuk menikmati steamboat. Pernah, aku makan steamboat di Kuala Terengganu. Di medan selera menghadap muara sungai di Pulau Warisan. Agak enak. Tapi suasana gerai agak kurang menyenangkan. Agak hiruk.

Dulu, pernah ada iklan "Steamboat Buatan Sendiri" di Restoran Saujana, depan Esso Dungun. Tapi, asal aku pergi je mesti steamboatnya tiada. Dengan alasan bahan mentah kehabisan stok. Kecewa, dan lama-kelamaan restoran itu tidak menjual steamboat.

Tapi, tempoh hari, aku singgah makan di Kedai Makan Saiful 21, sebelah CIMB Dungun. Kerana terlihat dapaur mudah alih yang banyak, aku pasti kedai ini menjual steamboat. Lalu aku memesan steamboat sehidangan. Sehidangan steamboat kedai ini boleh dimakan dengan kenyang oleh 4 orang dewasa. Walaupun aku dan Pn. Nurul sahaja berdua, kena juga memesan sehidangan, kerana kedai ini tidak menjual 1/2 hidangan. Ahhh! Belasah je la. Lapar! Hahahaha



Setiap hidangan, dua kuah disediakan. Sup dan tomyam. Jadi, kami makan kedua-duanya. Memang tidak mengecewakan.


Makanan dia memang banyak gila. Memenag betul-betul kenyang! Tapi tak habis. Bungkus bawa balik, buat sarapan pagi esok. Huhuhuhuhuh




Sunday, October 14, 2012

Analisis Minyak Masak

Dulu, masa SPM aku pening bila belajar kimia. Biologi memang aku tak pernah ambil. Kalau ambil, barangkali aku sudah jadi biol. Hahahahahah.

Tapi, entah macam mana, hari ini aku berlagak jadi pakar kimia. Atau pakar pemakanan, barangkali.

Telah menjadi suatu yang normal, bila mana masyarakat secara umumnya merasakan bahawa minyak kelapa sawit adalah suatu bahan masakan yang rendah mutu, kurang khasiatnya. Telah dimomokkan dirancangan masakan tempatan bahawa minyak keluaran negara barat seperti minyak soya, minyak jagung dan minyak bunga matahari adalah jauh lebih bermutu dari minyak kelapa sawit.

Aku cuba menyangkal kenormalan dan momokan di atas.

Tempoh hari, tatkala menunggu Pn. Nurul memilih sayur di Pasar Mini Qimily di Dungun, aku meninjau-ninjau bahagian minyak masak.

Kebetulan, ada 4 jenis minyak masak pada rak.



Minyak Bunga Matahari

Minyak Soya

Minyak Jagung

Minyak Sawit

Jadi, sekarang mari kita lihat fakta nutrisi minyak-minyak ini.

Minyak Bunga Matahari





Minyak Soya


Minyak Jagung




Minyak Sawit

Jadi, sekarang kita bandingkan. Lihat pada "per 100 ml"

Tenaga
Minyak Bunga Matahari = 819 kcal
Minyak Soya = 900 kcal
Minyak Jagung = 819 kcal
Minyak Sawit =813 kcal
Lebih rendah lebih baik. Jadi? :-)


Jumlah lemak
Minyak Bunga Matahari = 91 kcal

Minyak Soya = 100 kcal

Minyak Jagung = 91 kcal

Minyak Sawit =90.4kcal
Lebih rendah lebih baik. Jadi? :-)

Jadi, minyak sawit kurang lemak dan kurang kalori.

Tapi, ini hanya pandangan aku. Kalau kau ada pandangan lebih baik, kasi komen sikit kat bawah!

Monday, October 08, 2012

Pas Masuk Dewan


Satu gambar, seribu makna. Tambah bermakna bila ada tangan-tangan ghaib yang menambah maknanya.

Teringat post yang dulu. Masa muda-muda.
http://roshaizulnizam.blogspot.com/2009/02/johor-vs-kelantan.html

Sunday, October 07, 2012

Berat Siti Nurhaliza Lebih 3kg

Cait! Berita macam ini pun ada. Muka depan pula tu.


Aku yang terlebih berat 25kg ni takde pula nak masuk surat khabar. Walhal aku SPM pangkat satu. Siti Nurhaliza pangkat 2.

Keliru.

Restoran Jejambat RnR Ayer Keroh

Kalau dari Kuala Lumpur ke Johor, melalui Lebuh Raya Utara-Selatan, aku pasti akan singgah di restoran jejambat RnR Ayer Keroh.



Tak tahu kenapa aku suka ke sini. Tapi aku amat tertarik dengan idea mewujudkan restoran di atas jejambat. Sambil makan, kau boleh lihat kereta lalu lalang di bawah kau!


Ada restoran makanan segera di atas jejambat ini.



Juga ada restoran tah apa tah yang chicken chopnya tak sedap. Lagi sedap aku masak sendiri.

Ada juga kedai barangan sukan milik bumiputera yang tersohor itu di sini.


Tidak ketinggalan kedai menjual makanan, minuman, kudapan dan cenderahati di sini. Tapi, harganya mahal pada pandangan orang kampung macam aku. :-)



Wednesday, October 03, 2012

Tuesday, October 02, 2012

Cenderahati Melaka



Kalau kau jumpa benda dia atas ni di Melaka, percayalah, aku kenal tauke yang buat benda tu.

Selain benda di atas itu, beliau boleh juga membuat pelbagai barang cenderahati berasaskan kayu dan benang. Kebanyakan produk yang dibuat mempunyai kepersisan yang tinggi kerana dibuat oleh mesin pemotongan laser dan mesin yang dikawal secara numerik.

Owh, sangat kompleks penerangan di atas. Tapi, kalau kau berminat dengan produk di atas, terus sahaja call 0166467499 (Rizam)

Monday, October 01, 2012

Hutang Pelajaran Mara

Kalau kau ada hutang pinjaman Mara, aku nasihatkan supaya kau jangan tidak membayarnya. Banyak kesulitan yang akan kau hadapi jika culas membayar. Antaranya, tidak boleh ke Golok secara sah, dan keturunan kau serta penjamin kau tidak layak lagi meminjam dengan Mara.

Bayarlah, walaupun pada kadar yang minimum yang kau mampu. Itu menunjukkan komitmen kau untuk membayar. Lagipun tak elok sangat kalau kau berhutang, tapi tidak mahu membayar.

Jika, kau ada kesulitan untuk membayar pinjaman Mara, aku cadangkan kau telefon sahaja nombor di bawah. Insya Allah, mereka akan membantu. Jangan kau merasa skeptikal dengan meraka. :-)


Melaka 23: Tangki Air Tengkolok

Ini episod akhir siri Melaka. Perginya 3 hari sahaja. Tapi kena 3 bulan baru habis cerita. Hahahahaha. Macam haram.

Dalam perjalanan pulang, dari Melaka ke Bandar Tenggara, aku melalui Lebuhraya AMJ. Lalu, terlihat sebuah tangki air.


Sebetulnya, aku tidak pasti beza antara tengkolok, tanjak dan destar!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin