Pages

Wednesday, December 25, 2013

Kuantan 4: Gua Caras

Setelah kenyang makan di Tanjung Lumpur, sempat kami bersiar-siar di bandar Kuantan sebelum pulang ke Sri Manja.

Keesokkan harinya, kami bercadang ke Sungai Lembing, masuk muzium.

Sepanjang perjalanan ke Sungai Lembing, kami lihat banyak papan tanda Gua Caras. Dengan sifat ingin tahu, kami ingi ke tempat itu. Hampir tiba di destinasi, kelihatan bukit semacam di Batu Caves tersergam.



Kami terus masuk ke jalan kecil menuju Gua Caras. Kalau tengok dari luar, gua tersebut kelihatan amat dekat. Bila masuk jalan kecil tersebut, terasa amat jauh! Jalan itu merentasi ladang kelapa sawit. Jalannya berlubang teruk. Sebahagian jalan bertar, tapi banyak lubang, Sebahagiaan lagi hanya diturap batu kerikil, juga banyak lubang. Akan tetapi, pemanduan lebih mencabar kerana terpaksa mengelak tahi lembu yang memenuhi jalan. Hohohoho






Sampai sahaja di Gua Caras. Keadaan menyeramkan. Kelam. Suram. Ada tiga orang lelaki yang sedang melepak di wakaf di kaki gua. Manakala ada seorang wanita sedang membersihkan kawasan. Kelihatan juga beberapa ekor anjing berkeliaran. Kami tidak turun dari kereta, malah cermin tingkap juga tidak diturunkan. Kesemua manusia di sutu memandang kai dengan dengan hairan dan curiga. Barangkali hairan kerana ada orang Malayu ke tempat itu. Rupanya di kaki gua itu ada sebuah kuil. Hohohoho. 

Patutlah mereka hairan!

Papan tanda Gua Caras. Cantik tak?

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin