Pages

Monday, December 31, 2012

Kosong tanpa gambar

Jarang, amat jarang aku menulis di blog ini tanpa gambar.

Sebetulnya, aku lambat mengadaptasi kamera bergambar. Aku kira aku mula menggunakan kamera bergambar sekitar lewat tahun 2008. Semenjak itu boleh dikatakan setiap post aku pasti ada gambar.

Menurut pakar Search Engine Optimization (SEO), meletak gambar pada post kau dapat meningkatkan trafik ke blog kau. Dulu, memang aku mengejar untuk SEO, tapi entah macam mana suatu masa dahulu, kod blog aku "crash". Lalu, semenjak itu aku malas mengambil kisah tentang SEO. Hahahaha. Kalau kau pening tentang SEO dan trafik yang aku katakan ini, sila cari sendiri di Google!

Sebetulnya juga, aku menulis sebagai terapi aku. Aku rasa lebih tenang usai menulis di blog. Barangkali setenang budak SPM yang baru habis menjawab kertas terakhir. Dengan karakter aku yang tak banyak cakap, pada hemat aku dengan menulis, ia memberi lebih ruang kepada aku untuk berekspresi dan melontarkan pendapat.

Namun begitu, kerana kesibukan (kemalasan barangkali), sudah jarang blog ini dikemaskini. Jika ada post pun, postnya lebih tenang dan santai Tidak seperti masa 20-an dulu,  tulisan aku agak keras, sinis dan terkadang menyindir. Malah, sesetengah post itu menjadi agak kontraversi dan menimbulkan kemarahan!

Mutakhir ini pula aku ternyata lebih senang untuk membaca dari menulis. Ya membaca. Membaca novel. Ya, kau tak salah baca. Membaca novel. Sepertinya anak gadis remaja dan remaja lanjut usia yang gemar novel cinta-pop ala Adam dan Hawa. Hahahahaha. Aku sekarang sedang menekuni 3 novel, Cinta Fansuri oleh A Samad Said, Dalam Mihrab Cinta oleh Habiburahman El Shirazy dan Edensor oleh Andrea Hirata. Oleh kerana terkadang aku bosan membaca satu-satu novel, oleh itu aku membaca tiga novel secara berselang-seli untuk membunuh kebosanan itu.

Ketika post ini ditulis, masih ada lagi beberapa jam sebelum 1 Januari 2013. Alhamdullillah, kebanyakan azam dan matlamat tercapai. Antaranya gaji makin naik dan berat badan sudah kurang dari 100kg! Wow. Tahun 2013 ini aku akan cuba untuk turunkan berat kurang dari 80kg.

Entah apa aku repekkan dalam post ini. Terima kasih pada kau yang sudi membaca. Kalau kau rasa menyampah dengan tulisan aku ini, sila lemparkan telefon pintar atau laptop kau. Bukan ke dinding atau ke tong sampah. Tetapi kepada aku! Hahahahaha

p/s: Sambil mendengar ucapan tahun baru DS Najib. Sayang sayang Najib. Huyeh!!!!! Hahahahaha

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin