Pages

Tuesday, May 28, 2013

Wow! Rosmah Mansur Emel Aku!!!

Sebelum ni, seringkali aku menerima emel dari Negeria, Uganda, Sweden, United Kingdom, Amerika Syarikat, Mali, Brazil, dan sekian banyak lagi negara yang aku lupa. Maklum sajalah, emel itu telah aku guna semenjak tahun 1998, pada zaman Dr. Mahathir memerintah.

Emel-emel yang aku terima itu kebanyakkan isinya klise. Orang kaya - banyak duit - ada orang nak ambil duit dia - dia nak simpan ke luar negara - melalui akaun aku - nanti dia beri komisyen. Dan, kebanyakan emel itu aku balas dengan program-program skim cepat kaya seperti Empay, ABFund atau SwishCash. Dan terkadang aku mengajak mereka menyertai sayarikat MLM seperti CNI dan Cosway.

Barangkali idea menghantar emel secara rawak, blasting dan berbentuk spam telah dicedok oleh sekian ramai ahli politik. Samada daripada Barisan Pembangkang atau Kerajaan Pakatan. Tapi, kerana gaya bahasa yang menarik dan menggunakan teknik persuasif, aku tidak mengganggapnya seperti spam. Seterusnya, ahli politik ini berkembang dan mula menggunakan SMS marketing menggantikan emel marketing dalam kempen politik mereka.

Lama kiranya aku tidak menerima emel kempen politik. Tapi, sejurus sebelum pilihanraya, Anwar Ibrahim, de facto Parti Keadilan Rakyat ada mengemel aku meminta sumbangan pilihanraya.

Itu aku tidak berapa hairan. Selepas pilihanraya, Rosmah Mansur menghantar emel peribadi kepada aku. Wow! Rosmah Mansur tu! First Lady of Malaysia. Aku amat terharu! Hahahaha.

Menurut emel yang aku terima, Rosmah Mansur mempunyai masalah dengan duitnya yang banyak di Switzerland sana. Dan secar eksklusif, Rosmah Mansur meminta aku seorang sahaja untuk membantu beliau. Apa macam? Hebat tak aku?




p/s: Spammer ni tengah gian daun ketum agaknya masa tulis emel tu. Agak-agak la nak menyamar. Hahahaha.

Monday, May 27, 2013

Penerima APC 2012 Dapat SSP BSN

Aku, bukanlah cemerlang sangat hingga layak untuk dapat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC). Bagi sesiapa yang tak tahu, APC ni merupakan suatu ganjaran kepada pekerja kerajaan yang rajin dan cemerlang. Setiap tahun, 10% dari kakitangan kerajaan layak mendapat APC.

Dulu, hadiahnya sangat lumayan. Tak tahu aku selumayan mana, tapi ia melibatkan pergerakan gaji yang besar. Tapi kini, penerima APC hanya mendapat sijil, cenderahati dan wang RM1,000. Juga peluang lebih baik sedikit untuk kenaikan pangkat.

Dulu, penerima APC mendapat wang tunai yang terus dimasukkan ke dalam akaun bank. Kini tidak lagi! Kerana penerima APC sekarang menerima saguhati RM1,000 dalam bentuk Sijil Simpanan Premium Bank Simpanan Nasional. Wow! Ada peluang menang Mercedes! Hahahaha

Aku kira ini perkembangan yang sihat. Ialah, kalau bagi duit RM1,000, dalam masa beberapa minit sahaja boleh dihabiskan membeli di Lazada atau Zalora yang servisnya entah apa-apa itu. Sekurang-kurangnya, dengan SSP BSN, lambat la sikit untuk dulu tu habis.




Sunday, May 26, 2013

Semakan Keputusan Permohonan ke Politeknik Konvensional/METrO Sesi Jun 2013

Semakan Keputusan Permohonan ke Politeknik Konvensional/METrO Sesi Jun 2013

Calon lulusan SPM yang memohon ke Politeknik Konvensional/METrO boleh membuat semakan keputusan permohonan mulai jam 12.00 tengahari, 24/05/2013.

di alamat : http://upu.mohe.gov.my/

Cetakan surat tawaran kemasukkan ke Politeknik Konvensional/METrO boleh dibuat mulai jam 2.00 petang, 27/05/2013 di www.politeknik.edu.my

Pemohon yang gagal menerima sebarang tawaran pengajian ke Politeknik boleh mengemukakan permohonan rayuan secara online yang akan dibuka mulai Isnin 27 Mei 2013 jam 2 petang.
 
 

Thursday, May 23, 2013

Pajak Gadai Ah Wang dan Optical Brain

Kalau kau ke Terengganu cuti sekolah akan datang, jangan kau lupa untuk bertandang ke Pasar Besar Kedai Payang. Ini kerana, mungkin itu kali terakhir kau berkunjung ke sana. Sebab, dengar cerita Menteri Besar Barisan Nasional itu bercadang untuk merobohkannya dan menggantikannya dengan yang baru. Hahahahaha

Ok, sebetulnya bersebelahan Pasar Besar Kedai Payang ada satu semacam deretan kedai pusat beli belah yang baru. Aku tak tahu apakah namanya, maaf. Tapi, yang nyata kalau kau dari arah Istana Maziah atau Syahbandar, kau akan ternampak satu papan tanda yang amat besar!


Dari jauh yang jaraknya 200 meter, kau boleh lihat dengan jelas papan tanda itu. Lagi mencuri tumpuan, warna yang garang, kombinasi merah dan kuning mengujakan bahagian "Optical Brain" otak orang yang melihatnya. Hal ini seterusnya membuatkan mata terpaku ke papan tanda itu dan membaca apa yang tertulis pada papan tanda itu.

Lagi menagkap "Optical Brain" adalah perkataan AH WANG. Dan, ada semacam nota kaki "Kedai Pajak Kami Juga Dibuka Pada Setiap Hari Jumaat".

Aku tidaklah begitu mahir tentang teori "Optical Brain" ini. Yang au pasti, kebanyakaan syarikat pengiklanan profesional menggunakan teori ini untuk menarik pengguna/pembeli.

Dengan lokasi yang strategik, kaedah pengiklanan yang baik, aku rasa kedai pajak ini lebih berjaya dari kedai pajak Ar-Rahnu.

Belajar sesuatu?

Sunday, May 19, 2013

Kursus Blog Bersama Anak PERKAYA

Ahhh...lama tak menulis. Ada beberapa projek diusahakan. Antaranya projek http://babyneeds.my/. Walaupun buta IT, namun, berjaya juga aku siapkan shopping cart tu! Hahahaha

Juga ada beberapa teknologi sedang aku tekuni. Antaranya hal berkaitan FB Ads. Jika aku rajin dan berkesempatan, akan aku kongsikan di sini. Owh ya, banyak ujikaji FB Ads aku diaplikasikan di  https://www.facebook.com/BabyNeedsShop

Tapi, entah mengapa aku bersemangat untuk menulis kembali setelah memberi kursus membuat blog untuk penghuni asrama Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Islam (PERKAYA) Marang Terengganu. Sebetulnya, aku bukanlah otai dalam bidang ini. Tahu sikit-sikit je. Standard orang kampung.

Memandangkan aku calon bidan terjun untuk kursus membuat blog itu, tidak banyak persediaan yang dapat dilakukan. Nota pun takde. Semua stok dalam otak aku.

Bagi kursus ini, aku menggunakan platform Blogger/Blogspot. Pada asalnya, selain belajar buat blog menggunakan Blogger/Blogspot, aku nak juga ajar budak-budak tingkatan empat tu Nuffnag, ChurpChurp dan Says.my.

Tapi, jujur, aku sangat terkejut dengan perubahan teknologi. Dalam kepala aku, teknologi blogging masih pada tahap dua tahun lepas. Aku agak terkejut bila explore dan study untuk persedian kursus ini.

Antaranya perubahan tersebut
1- Blogger/Blogspot hanya menerima akaun Gmail sahaja. 
2- Bila daftar Gmail, kena masukkan no telefon. Kemudian, verification code akan dihantar ke telefon dan kena verify supaya Gmail kita boleh guna. Barangkali Gmail cuba memastikan pemunya emel adalah manusia, bukan robot. Juga, setelah aku bertanya En. Google, setiap satu no telefon, boleh verify 15-20 Gmail.
3- Says.my dah takde income ke? Dah macam laman sosial aku tengok. Takde dah rasanya satu klik 20sen. Haiyh!
4- Nuffnag layout baru. Dan tetiba ada RM64 dalam Nuffnag aku. Terus aku klik "Cash Out"! Hahahaha
5- Churp Churp tetap cool. Masih ada lagi satu klik 20sen. Layoutnya pun berubah, tapi aku masih boleh faham lagi.

Akan tetapi, dalam banyak keadaan, apa yang dirancang tidak semestinya terjadi. Begitu juga dengan kursus blog ini. Ada beberapa masalah yang timbul semasa kursus blog ini berjalan.
1- Banyak blog yang budak-budak buat di"unpublished" kerana disyaki blog spam. Aku pula mensyaki perkara tersebut terjadi kerana aktiviti membuat blog yang banyak pada IP yang hampir sama menyebabkan Blogspot curiga.
2- Ada budak-budak yang buat sehigga empat blog, tapi semua di "Unpublished". Kasihan. Ini menyebabkan moral dan semangat mereka untuk belajar jatuh mendadak.

Akan tetapi, 35 pelajar, berjaya juga 14 orang menyiapkan satu blog dengan satu entry.  Hebat!
http://sekarangkinidanselaman.blogspot.com/
http://hatikui.blogspot.com/
http://ieyfarid95.blogspot.com/
http://harishamizan.blogspot.com/
http://gopaaa.blogspot.com/
http://nuyueammyrah.blogspot.com/
http://amirklate.blogspot.com/
http://aniqkaye.blogspot.com/
http://yaallahbantulahaku.blogspot.com/
http://jambubo.blogspot.com/
http://niezalimanperkayahostel.blogspot.com/
http://syazwanq.blogspot.com/
http://telukmenare.blogspot.com/
http://hensem-dilarang-masuk.blogspot.com/ <<< Ini aku punya!

Semoga, blog di atas berjaya dikemaskini secara berkala!


Monday, May 06, 2013

Pen Drive Mini Cooper

Mari baca jika anda rasa perlu menjadi lain dari yang lain...
Ramai Yang Akan TERKEJUT Melihatnya...! 

‘Key-Chain’ Yang Anda Pakai Itu Sebenarnya Adalah ‘Pen-Drive’ 16 GB Memang Sempoi...!

  
SMS "MINI" ke 0197223166 

Hebat sangat ke ‘pen-drive’ comel ni...?
Hendak kata ianya terlalulah hebatnya tidak juga namun yang pasti ianya memang ‘cool’. 
Walaupun ianya key-chain namun ianya...
  Merupakan ‘pen-drive’ yang bersaiz 16 GB... besarkan saiznya.  
 Rekaannya amat-amat comel yang pasti mengambil perhatian orang yang memandangnya.
  Ianya juga amat-amat sesuai untuk dijadikan sebagai hadiah kepada insan tersayang mahupun insan-insan yang anda hormati.
Amat-amat sesuai untuk dijadikan sebagai koleksi samada koleksi ‘key-chain’ atau koleksi  ‘pen-drive’.
 Anda boleh jadikannya sebagai tanda penghargaan anda kepada pelanggan-pelanggan anda untuk  dijadikan sebagai hadiah BONUS, pemberian percuma atau hadiah penghargaan.

Merah

Turqoise

Pink

Biru


Bagaimana nak dapatkan ‘pen-drive’ yang comel ni...???

SMS "MINI" ke 0197223166.
 
RM 100 sahaja
RM 75 sahaja


Satu nilai yang tidak dapat dibandingkan dengan kelainan yang bakal anda terima nanti. Jadi tempah ‘pen-drive’ comel anda sekarang.



Lagi cepat anda bertindak lagi bagus...
Dari pengalaman saya menjual pelbagai barangan pelik lagi comel... ramai diantara kita ingin membeli barangan yang pelik mahupun comel tetapi atas sebab bertangguh maka apabila stok barangan tersebut habis maka barulah sibuk bertanya samada masih ada lagi atau tidak barangan tersebut...

Jadi untuk mengelak dari berlakunya perkara tersebut maka anda perlu bertindak segera kerana ini adalah barangan ‘HOT’ dan selalunya barangan ‘HOT’ ini selalu kehabisan stok dalam masa yang singkat.

SMS "MINI" ke 0197223166

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin