Monday, April 30, 2012

Kenapa tidak disubsidikan sahaja RON97. (Akukah yang bodoh?)

Aku malas nak cerita secara teknikal tentang RON dengan enjin kereta. Tapi, dalam pengetahuan aku, RON97 tidak smestinya sesuai dengan enjin kau. Penggunaan RON yang tinggi sesuai bagi kereta yang mempunyai nisbah mampatan yang tinggi. Kalau nisbah mamapatan kereta kau rendah, barangkali akan terjadi fenomena "knocking and detonation" apabila kau menggunakan RON97.

Ok, lupakan itu. Yang pastinya kebanyakan enjin moden lebih efisyen menggunakan RON97.

Aku tak tahu samada aku yang bodoh atau mereka yang bodoh. Hahahahahaha. Sebelum kau mengetahui lebih lanjut mengenai hal kebodohan itu, ada baiknya kau lihat gambar di bawah.


Gambar diambil di stesen minyak Petronas di Sura, Dungun.

Tertera disitu, harga RON95 tanpa subsidi dan pelepasan cukai adalah RM3.54. Kerajaan dengan murah hatinya telah mengsubsidi sebanyak RM1.05 dan pelepasan cukai sebanyak RM0.59. Jadi, harga RON95 menjadi kurang sebanyak RM1.64.

Ok, harga RON97 yang terkini adalah RM2.90. Kalau kerajaan melepaskan cukai dan mengsubsidi sebanyak RM1.64, maka RON97 berharga hanya RM1.26/liter!!! Jadi, kerajaan boleh jimat RM0.64/liter. Banyak tu jimat! Agaknya kalau dikumpul, boleh bagi pendidikan percuma pada budak-budak yang masuk IPT. Huhuhuhuhu

Jadi, aku jadi musykil kenapa kerajaan mengsubsidi minyak yang kualiti kurang dan harganya mahal. Adalah lebih praktikal jika kerajaan mengsubsidi RON97 yang lebih berkualiti dan lebih penting, lebih murah!

Owh, barangkali aku ini yang bodoh. Sebab, barangkali ada sebab-sebab ekonomi (atau politik?) yang aku tidak tahu. Hahahahahaha. Tapi, sebagai orang yang terlibat dalam kejuruteraan, aku lebih memikirkan sesuatu yang praktikal pada kos yang rendah.

Kalau ada sesiapa yang tahu sebab apa kerajaan mengsubsidi RON95, dan bukah RON97, silalah beritahu aku pada komen di bawah. :-)

2 comments:

Anonymous said...

penjelasan paling logik - mungkin harga Rm2,90 bukan harga sebenar lagi tu. Harga sebenar maybe lagi tinggi. mungkin cuma pelepasan cukai diberikan pada ron 97, tapi tak termasuk subsidi..

roshaizul said...

masuk akal juga tu .:-)