Saturday, February 08, 2014

Satar Kuala Kemaman

Kalau di Kuala Terengganu, barangkali keropok lekor menjadi makanan signature kepada daerah tersebut. Banyak kedapatan kedai menjual keropok lekor yang sedap. Antaranya di Losong, Bukit Tok Beng dan Sungai Rengas.

Manakala kalau di Kemaman, satar boleh dikatakan makanan signature. Dan, kedai menjual satar banyak kedapatan di Kuala Kemaman.

Dulu sekitar 2006, masa mula-mula ke merantau ke Terengganu, seingat aku harga satar 25 sen sebiji. Masa yang berkadar langsung dengan inflasi menyebabkan harga satar 25 sen kekal menjadi sejarah.

Lama juga sebenarnya aku tidak makan satar di Kuala Kemaman. Tempoh hari, dalam perjalanan dari Johor ke Dungun, aku berhenti rehat di Kuala Kemaman. Lalu, singgah di Warung Otak-Otak Che Wan. Mengikut pengetahuan aku, kedai ini antara kedai terawal menjual satar di Kuala Kemaman.


Selain satar, kedai ini turut menjual otak-otak dan keropok lekor. Juga, menjual pelbagai jenis sup dan mee kari.






Aku dan Pn. Nurul memilih untuk memesen pakej satar + otak-otak. Enam batang otak-otak dan enam biji satar. Harga set tersebut RM7. Satar diberitahu harganya 50 sen sebiji. Maka sudah tentu otak-otak berharga RM2 bagi setiap 3 batang.


Pada aku, harganya agak mahal. Tapi, rasa sedikit berbaloi kerana satarnya sangat mewah isi ikannya. Manakala otak-otaknya menggunakan ikan tenggiri.

Kami juga memesan keropok lekor goreng. RM2. Ini hasilnya.


Saiz keropok itu lebih kurang ibu jari aku. Ini bermakna aku boleh makan dua batang sekali suap! Hahaha. Ini memang tidak berbaloi. Harganya mahal. Keropoknya tak berapa sedap. Ini ditambah lagi dengan penggunaan minyak yang entah berapa puluh kali diguna semula.

Petang untuk kami membayar RM12 hanya untuk minum petang. Orang macam aku ni pun dah terasa mahalnya. Kalau orang yang gaji bawah RM2000 macam manalah agaknya ya. :-(

No comments: