Pages

Saturday, December 26, 2015

Nasi Dagang Ketuk Ketuk

Nasi dagang boleh dikatakan signature dish Terengganu. Walaupun Kelantan ada versi nasi dagangnya, namun pada aku nasi dagang Terengganu lebih terkenal.

Aku pertama kali makan nasi dagang tatkala mula-mula mengajar di Terengganu 10 tahun lepas. Sebagai peminat pulut yang tegar, nasi dagang terus masuk dalam senarai makanan yang aku suka, selain nasi kunyit (pulut kuning) dan pulut lepa (pulut panggang).

Dah dekat 10 tahun di Terengganu, aku sudah serba sedikit tahu cara nak buat nasi dagang. Nasi dagang adalah campuran antara beras biasa dengan beras pulut yang dikukus. Kukusan itu kemudiannya digaul dengan santan dan halba. Kemudian dikukus lagi. Kemudian digaul lagi. Proses dilakukan beberapa kali sehingga ia betul-betul masak. Tapi, kalu kukus gaul, kukus gaul banyak kali tak best juga, sebab nasi akan kelihatan hancur.



Dah dekat 10 tahun ini juga, dah bermacam rasa nasi dagang singah kat tekak aku. Ada yang sedap sangat. Sungguh enak dimakan begitu sahaja. Rasa lemak, halba dan nasi yang begitu lembut! Pergh! Kalau tengah makan tiba-tiba Sapok Biki tumbuk aku, aku boleh terus sambung makan balik.

Ada juga yang rasa macam nasi kosong. Rasa macam kau ambil nasi putih, lepas tu gaul dengan minyak sawit. Apa macam? Boleh bayang tak rasanya? Tambah pula dengan kuah gulai yang boleh dibuat cermin muka. Sedap tak?

Ada juga yang nasinya tak berapa masak. Bila makan bunyi "ketuk-ketuk". Macam makan nasi jelantah. Ni mesti kes nak cepat. Malas nak kukus banyak kali.

Tapi, apa jua nama nasi dagang, aku telan je. Duduk diam, kunyah perlahan-lahan dan menikmati ketidaksedapan nasi dagang itu. Itu rezeki untuk aku, belasah je. Tak perlu merungut. Kalau betul betul tak sedap sampai tahap basi, aku tinggal terus. Juga, tak perlu merungut.

Eh? Dah tak sedap? Kenapa tak merungut?

Nabi ada ajar kan. Kalau tak suka makanan tu tinggal je. Tak perlu keji atau merungut. Ye tak? :-)

Kredit gambar: dapurmalaysia.com


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin