Pages

Tuesday, December 29, 2015

Sambungan Kisah Bulu Kambing Hitam

Dah baca yang bahagian satu? Kalau belum, baca dulu. Nanti kau pening apa pasal ketua pengawal tu menggelupur. 

-----

Maka, ketua pengaal pun memanggil semua hulubalang dan pengawal istana yang ada. "Korang kena tolong aku ni. Kalau tak, anak bini aku kena bunuh. Kalau anak bini aku kena bunuh, aku nak bunuh juga anak bini korang!" Ugut ketua pengawal kepada anak buahnya.

Lalu, seorang hulubalang mengemukakan idea. "Ada seorang tua di hujung negeri yang ada banyak kambing. Saya pernah beli kambing dia tahun lepas. Buat kambing golek. Bini mengidam masa tu".

Tanpa banyak songeh, gerombolan hulubalang bersama ketua pengawal terus berkuda ke hujung negeri. Lalu ditemui orang tua itu.

"Dengar cerita pakcik ada banyak kambing hitam. Betul ke. Kalau betul, saya nak beli semua. Raja gering terkena sihir. Bulu kambing hitam harus dihampar di seluruh lantai istana untuk manampan bisa sihir itu?" Luah ketua pengawal kepada pak tua itu.

"Ya, tapi semua dah mati diserang penyakit. Tapi pakcik ada simpan sebahagian bulunya. Jom ke bangsal belakang rumah pakcik ni". Kata pak tua.

Lalu mereka semua mengikut pak tua itu. Dan pak tua menunjukkan sebidang bulu kambing hitam miliknya yang masih ada.

"Cis orang tua! Kau ingat cukup bulu kambing ni nak dihamparkan di lantai istana tiga tingkat tu? Pengawal! Bunuh si tua ni!" Marah ketua pengawal.

Pak tua tersenyum. "Sabar orang muda. Bawa pakcik ke istana. Pakcik akan bantu kamu selesaikan masalah itu."

Ketua pengawal termenung. Dia tiada pilihan lain. Lalu dibawanya pak tua ke istana untuk menghadap permaisuri.

"Beta suruh bawa bulu kambing hitam. Yang kau bawa orang tua ni buat apa?" Jerkah permaisuri kepada ketua pengawal.

Ketua pengawal terkulat-kulat.

"Tuanku, patik boleh menyelesaikan masalah baginda raja itu", celah pak tua.

"Apa yang boleh kau buat?"

"Berikan saya sedikat masa dengan baginda raja. Hanya patik dan baginda raja sahaja. Insya Allah boleh selesai"

Lalu semua orang keluar dari bilik beradu raja. Pak tua lantas mengukur kaki raja. Dipotongnya bulu kambing hitam itu mengikut ukuran kaki raja. Diperelokkan sesuai dengan status si pemakai.

Sejam kemudian, raja keluar dari bilik beradu dengan kasut kulit kambing hitam dengan muka tersenyum gembira. Bukan setakat istana, Afrika Selatan pun baginda boleh pergi dengan sepatu itu.

--------

Belajar sesuatu? Apa macam. Bijak tak aku mengarang cerita? Hohohohoho. Sebenarnya, cerita ini ada dalam buku Terima Kasih Si Babi Hutan: Tuhan Aku Datang karya Arifin Ismail @ Lepat. banyak lagi kisah menarik dalam buku ini.



Kau boleh beli di kedai buku berhampiran. Atau, kalau ada 12 orang yang nak beli buku ni, aku boleh tolong belikan dengan diskaun 25%. :-)


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin