Pages

Saturday, February 13, 2016

Murtabak Mengkasar Mengakibatkan Ketagihan Kronik



Ada satu kedai murtabak di Pekan. Bukan pekan rabu atau pekan puisi. Tidak juga "pekan" yang ditakrifkan sebagai bandar kecil seperti Pekan Air Hitam mahupun Pekan Baling. Jauh sekali nama orang.

Pekan yang aku maksudkan adalah salah daerah di Pahang. Kalau pulang ke Johor dari Dungun, aku gemar melalui LPT2 - Kuantan - Pekan - Mersing - Kluang - Bandar Tenggara.

Kalau aku melalui Pekan selapas jam 3.30 petang, aku akan singgah di kedai Murtabak Mengkasar. Kedai ini buka petang membawa ke malam. Kalau aku lalu 11 pagi, tak tergamak aku nak tunggu sampai petang.

Oleh itu, tidak hairan aku hanya sempat 3 atau 4 kali ke kedai ini.

Kedai ini asalnya di Kampung Mengkasar. Kampung ni tak jauh dari bandar Pekan. Boleh dikatakan juga kampung ini terletak dalam bandar Pekan.

Kedai Murtabak Mengkasar terletak di tepi jalan. Kalau kau dari bandar Pekan, ia terletak sebelum lampu isyarat ke Kuantan/Muadzam; sebelah kiri.

Itu kedai asalnya. Ada cawangannya di Peramu. Dalam daerah Pekan juga. Aku rasa lebih kurang 5km dari kedai asal. Kalau dari bandar Pekan ke Kuantan, kau akan lalu kawasan industri. Selepas kawasan industri, kedai cawangan itu terletak di sebelah kanan. Ia terletak di lot kedai dua tingkat, sebelah Secret Recipe.

Pada tekak aku, mana-mana murtabak sama sahaja. Tapi aku suka murtabak yang tebal dan mewah isinya. Tak kiralah isinya penuh dengan daging atau penuh dengan bawang.

Tapi, istimewanya Murtabak Mengkasar ini adalah pencicahnya. Bawang jeruk cuka dia memang terbaik. Walupun dijeruk cuka, memang tak rasa masam sangat. Sesuai untuk aku yang tak suka masam. Di sebabkan kesedapan jeruk itu, memang tak sempat nak ambil gambar. Semuanya selamat dalam perut aku hatta sebelum murtabak habis.

Hanya ada beberapa sahaja pilihan murtabak di sini. Hanya ada murtabak ayam dan lembu. Kemudian, keduanya ada versi biasa dan special. Yang special lebih kurang sama dengan biasa. Cumanya lapisan luar dibalut dengan telur.

Satu murtabak, tak kira apa jenisnya, kenyang dimakan oleh dua orang. Kalau badan macam Mira Filzah boleh makan 4 orang. Tapi, kalau aku, seorang makan baru cukup. Dan ia cukup untuk mengenyangkan aku selama sehari.

Aku tak ingat secara tepat harganya. Aku rasa antara RM7-RM9 sebiji murtabak.

Kalau bandingkan antara kedai asal dan kedai cawangan, rasanya memang sama. Cuma aku suka ke kedai cawangan. Sebab, aku celaru dan keliru melihat jantina pelayan di kedai asal.

Dalam post aku ni memang takde gambar murtabak. Aku gelojoh. Lepas habis makan, baru teringat nak ambil gambar. Nak ambil gambar kat dapur pula, dah rasa malas sebab kekenyangan. Harap kau boleh google gambarnya sendiri. Hohohohoho.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin