Pages

Sunday, April 03, 2016

6 Sebab Kenapa Kau Perlu Beli Nasi Bajet Ini

Ada satu lagi nasi bajet di Dungun. Di Batu 50. Kalau dari Bandar Dungun, sebelum Petronas Batu Lima. Betul-betul tepi jalan. Nasi bajetnya memang sedap. Sebungkus nasi dan air sirap hanya RM3.50 sahaja. Macam harga 12 tahun lepas.





Selain kesedapan, ada 6 sebab lain kenapa kau perlu beli nasi bajet di sini.

Satu:Nasinya banyak. Banyak memang betul-betul banyak. Aku rasa lebih kurang 10 genggam nasi. Semenjak menjalani program diet selama 3 tahun kebelakangan ini (dan kurang berjaya), aku memang terkejut apabila pertama melihat kuantiti nasinya. Namun, dengan ketabahan dan kesungguhan, nasi itu habis juga aku makan.
Tips kurus: Kalau nak diet, jangan beli nasi bajet di sini.

Dua:
Ada pilihan kuah. Biasanya nasi bajet kuahnya mesti kari. Walaupun kau tak suka kari, kena juga makan kari. Tapi, gerai ini menawarkan pilihan sama ada kuah lemak kuning atau kari. Bukan kuah lemak kuning kosong tau! Ada nenas. Kuah lemak kuning nenas.
Tips kesihatan: Kalau kau mengandung, jangan minta kuah lemak kuning itu.

Tiga:
Ada pilihan ayam. Kau boleh pilih ayam goreng atau ayam masak merah. Bosan juga kalau selalu makan nasi bajet kuah kari ayam goreng. Sesekali makan ayam masak merah syoik juga!
Tips bajet: Bahagian ini tiada tips. Harap maklum. Hohohohohoho

Empat:
Ayam dua ketul. Aku tak pasti samada bahagian aku sahaja dapat dua ketul, atau semua orang dapat dua ketul. Tapi, bukanlah dua ketul macam ayam kepsi. Agak-agak la kan kalau nak bayangkan. Ini nasi bajet, bukan nasi kebajikan.
Tips ayam dua ketul: Buat-buat mesra dengan penjual. Bila dia suka dengan kau, dengan senang hati dia akan tambah nasi, atau ayam atau sambal belacan atau sayur.

Lima:
Ada sayur kobis goreng, bukan timun. Biasa nasi bajet bagi timun. Ini bagi kobis goreng. Sedap la sikit daripada timun. Nampak penjual bersungguh.
Tips memilih kobis di pasar: Cari kobis yang besar dan ringan. Kobis akan lebih rasa rapuh.

Enam:
Penjual ramah. Walaupun pembeli nasi bajet ni boleh dikira sebagai rakyat marhean kasta rendah, namun penjual tetap ramah melayan. Tak sombong. Senyum memanjang. Macam ada paku je kat tepi mulut. Sambil cakap senyum, bungkus nasi senyum, bungkus air senyum, goreng ayam senyum.
Tips senyum: Jangan nampak gigi. Kalau nampak gigi namanya sengih.

Sekian enam tips ini. Moga kau juga boleh menikmati enam kelebihan di atas apabila membeli di sini.


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin