Tuesday, November 19, 2019

Ke Utara Bahagian 16: Naik Feri Penang Dengan Kereta

Api kemarahan aku semakin meluap sebab dua kali terlepas simpang nak masuk terminal feri Butterworth. Terus aku rasa nak marah ke Lim Guan Eng. Entah kenapa tiba-tiba muncul beliau dalam benak kemarahan aku.

Alhamdullilah. Kali ketiga aku tidak terpedaya. Aku berjaya masuk ke simpang yang betul ke terminal feri. Fuh! Lega. Tambah pula laluan lapang hingga ke pondok bayaran. Kami saling berpandangan dan ketawa girang.

Bayaran naik feri hanya RM7.70. Tertera pada slip pembayaran, jam menunjukkan 7.10 petang.

Kami mula beratur dengan kenderaan lain untuk naik feri. Kami antara yang di hadapan.

Tak lama menunggu, 7.20 malam, kami mula bergerak masuk. Ada pekerja Rapid Ferry yang akan tunjuk arah di mana kita harus letak kenderaan.

Feri ini ada dua tingkat. Tingkat bawah untuk kereta dan motosikal. Kereta akan masuk dulu. Kemudian motosikal. Tiket motosikal RM2.

Tingkat ke dua untuk kereta dan orang. Mula orang masuk dahulu, kemudian kereta. Tikat masuk untuk orang RM1.20 untuk dewasa, RM0.60 untuk kanak-kanak. Murah ya ampun. Tiket bas Kulai - Bandar Tenggara 25 tahun lepas lagi mahal.

Kereta aku dapat parkir di tingkat bawah. Siap cantik parkir kereta, aku matikan enjin dan kami keluar dari kereta. Kami ke dek hadapan. Tengok tingkat atas pun dek. Kami rasa dek atas mesti lagi best.

Kami naik ke dek atas. Curam betul tangganya. Mujur aku selalu naik Bukit Bauk. Jadi, tak termengah-mengah.

Cis. Rupanya dek atas tak best. Lagi best dek bawah. Kami turun balik. Dek atas ni walaupun tak best ada gerai jual jajan. Kalau lapar dan tidak berdiet, boleh beli untuk kudapan.

Suasana remang senja sambil menaiki feri memang menakjubkan. Tak tak gembar dengan kata-kata cantiknya suasana yang Allah reka pada waktu tu. Aku ada rakam video sikit.

Dah tengok, belanja like satu kali.

Sesekali feri kami berselisih dengan feri dari arah pulau.
Sesekali nampak burung terbang berjemaah pulang ke sarang.
Sesekali dari kejauhan nampak kapal dagang tunggu giliran masuk ke pelabuhan.
Sesekali nampak kapal terbang melintas di awan.

Semua itu dalam remang senja yang menakjubkan.

Perjalanan 20 minit tak terasa.

Kurang lebih 7.45 malam kami sudah keluar dari Terminal Feri Raja Uda, Georgetown.
---

Penang kau ingat gini. Butterworth sebelah tanah besar. Georgetown sebelah pulau.

Malam ni kami akan menginap di rumah abang Pn. Nurul. Ya, abang ipar aku. Dia ni lama dah duduk Penang. Hilang dah sikit slang Terengganu beliau. Banyak keluar slang KayEll campur Penang.

Esok pagi sebelum lalat terbang kami nak cari bukit di Penang untuk didaki. Bosan dah naik Bukit Bauk kat Dungun tu.