Thursday, August 22, 2013

Lengkuas ke Kuah?

Tujuh tahun di Terengganu membolehkan aku bercakap dalam loghat Terengganu dengan agak baik. Walaupun tidak sebaik anak jati Terengganu, tapi aku rasa loghat Terengganu aku sudah memadai untuk aku memahami percakapan seharian yang biasa.

Namun begitu, otak aku masih lagi berfikir dan bercakap dalam loghat bahasa Melayu standard Johor-Riau. Jadi, akan ada keadaan dimana aku sedikit lambat untuk respon pertanyaan dalam loghat Terengganu kerana aku perlu menterjemahnya. Huhuhuhuu

Ada satu situasi yang telah membingungkan otak aku dalam tempoh 15 saat. Tempoh hari aku menemani Pn. Nurul ke Mini Market untuk membeli sayur untuk makan sehari dua. Sedang mata aku meliar, terlihat...
 
Aku hairan. Bila masa ada KUAH MUDA dan KUAH MUDA. Setelah berfikir 14 saat, akhirnya pada saat ke 15 aku mendapat jawapan. La... LENGKUAS rupanya.

Bagi pengetahuan kau LENGKUAS disebut sebagai KUAH dalam loghat Terengganu. 

:-)


No comments: