Thursday, October 31, 2013

Pengalaman Menghubungi 1MOCC 0380008000 Hey Hey

Aku pasti ramai rakyat Malaysia yang pernah tengok iklan 1Malaysia Call Center (1MOCC). Iklan itu menggambarkan keseronokan sekumpulan penjawat awan menjawab telefon.  Pakej keseronokan itu merangkumi tarian, lenggokan, nyanyian dan juga sedikit rap.

Pada pendapat aku, iklan itu sangat berjaya. Walupun kelihatan lucu dan sering dipermain-mainkan, iklan tersebut ternyata mencapai objektif. Terus melekat dalam fikiran orang yang melihatnya. Ini memberikan satu brand awarness yang bagus kepada talian 0380008000 ini. Cuba kau bayangkan jika iklan ini macam orang baca warta berita. Memang takde la orang nak ambil peduli. Kau ingat ke berita utama Buletin Utama malam tadi?

Petang tadi, aku mempunyai sedikit kemusykilan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia. Aku ingin menukar alamat perniagaan Pn. Nurul. Malangnya, aku tidak tahu dimana ingin bertanya. Tapi, entah bagaimana aku teringat mamat yang menari macam kayu dalam iklan Hey Hey itu.

Terus aku dail 0380008000. Tak sampai 5 dering, seorang wanita India menjawab. Kedengaran beliau begitu mesra. Tapi, beliau tidak arif mengenai SSM. Lalu, terus aku disambungkan ke talian SSM.

Di talian SSM, seorang wanita Melayu menyambut. Mesra juga dan beliau dengan tenang memberi maklumat tentang cara nak selesaikan masalah aku itu.

Owh, keseluruhannya aku memang puas hati dengan khidmat 0380008000 ini. Satu inisiatif yang baik dari kerajaan. Aku ulang KERAJAAN. Bukan BARISAN NASIONAL.  Kalau aku suka dengan khidmat kerajaan, tidak bermakna aku suka Pakatan Rakyat.

Apa da... berbelit. Hahahaha. Apa-apa pun 4 thumbs up (termasuk ibu jari kaki) untuk 'kosong tiga lapan ribu lapan ribu hey hey satu talian'

No comments: