Pages

Monday, January 19, 2015

Tempat Makan Paling Murah di Dungun

Zaman ini zaman inflasi. Semua barang naik. Tak pernahnya turun. Walaupun harga minyak turun adalah mustahil barang lain akan turun. Ialah, siapa nak kurangkan dia punya untung? Misalnya, sebelum harga minyak turun, kau untung RM10. Bila minyak turun, kau untung RM15. Kalau kau jadi peniaga, adakah kau akan turunkan harga? Hohohohoho.

Jadi, adalah penting untuk kau ubah gaya hidup. Tidaklah banyak sangat sampai dari pakai Mercedes mata belalang kena pakai Proton sampan, tapi sekadar sedikit penyelarasan gaya hidup sahaja.

Antaranya pemilihan tempat makan. Kau dah boleh boikot kedai yang jual mahal. Boikot ni sangat berkesan. Kau tengok apa jadi dengan McD, Cadburry dan roti High5 bila kena boikot? Jadi, pilihlah kedai yang harganya lebih murah.

Misalnya, kau Dungun kau boleh mencuba Nasi Bajet RM3. Kedai ni sederet dengan kedai tomyam Batu 50. Sebenarnya, dia bukannya kedai sangat, hanya gerai di tepi jalan. Kau tak boleh makan di situ, hanya boleh bungkus sahaja.





Semalam, aku cuba membeli di situ. Lama dah perasan, tapi belum berkesempatan untuk berhenti. Samalam, berhenti, terus beli 3 bungkus! Hohohohoo. Jumlah semua baru RM9. Biasanya kalau aku makan tengahari berdua dengan Pn. Nurul, RM10 tu pasti.



Nasi semangkuk, sayur kobis sesudu besar, sambal belacan sesudu kecil dan ayam belah 16 setongkol. Ayam ada 3 pilihan. Masak merah, asam pedas atau goreng. Rasanya? Boleh tahan. Tahap kenyang? Alhamdullilah, seadanya bagi orang gemuk macam aku. Kalau badan kau macam Wak Doyok, boleh jadi terlebih kenyang.

Lagi satu yang aku suka kedai ialah kepantasan. Kedai ni tepi jalan. Senang parkir. Senang order. Senang bayar. Senang pergi. Kesenangan itu mewujudkan kepantasan. Berbanding kau beli nasi bungkus kat kedai biasa. Kena parkir jauh. Kena jalan masuk kedai. Kena cedok nasi dan lauk sendiri. Beratur kat kaunter nak bayar. Argh! Leceh la!

Kesimpulannya, nak jimat, nak cepat? Nasi bajet RM3 jawapannya.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin