Pages

Friday, July 08, 2016

Buat Kad Pengenalan di UTC Kuala Terengganu

Kad pengenalan aku versi yang terkini. Ala, yang ada 2 gambar muka tu. Aku mula pakai kad pengenalan yang baru itu sejak ia mula diperkenalkan. Aku rasa dalam tahun 2012.

Kad pengenalan itu diwar-warkan berteknologi tinggi. Tapi, indah khabar sahaja. Lepas 6 bulan aku buat, terus cip rosak. Tak boleh baca. Kad Bank Islam aku yang dah 10 tahun masih boleh digunakan dengan baik.

Punyalah azab bila cip kad pengenalan tak boleh nak baca. Banyak urusan bank aku terganggu. Tapi, sebab duit aku tak banyak, aku boleh bersabar lagi.

Puncak kesabaran aku bila aku tak boleh perbaharui lesen memandu aku. Dia nak juga ambil data dari kad pengenalan aku. Takut aku ini pendatang asing agaknya.

Lebih menyesakkan, lesen memandu aku mati raya keempat. Pejabat masih lagi ditutup pada raya keempat. Mujur aku cuba perbaharui lebih awal.

Dua hari sebelum cuti raya, aku ke pejabat pos Giant Kuala Terengganu. Tak boleh nak perbaharui. Kena tukar kad pengenalan dulu.

Esoknya, iaitu sehari sebelum raya aku ke Jabatan Pendaftaran Negara di UTC Kuala Terengganu di Paya Bunya Square. Jangkaan aku orang akan ramai macam semut. Jadi, aku tiba awal. 8.20 pagi aku dah melanguk depan pejabat. Pukul 8.30 baru pejabat dibuka.



Masuk terus aku ambil nombor. Tak sampai 10 saat, terus nombor aku dipanggil. Dan tak sampai 5 minit, siap diproses. Tapi, kadnya akan siap dalam tempoh 3 jam.

Tengahari, aku datang balik ambil kad pengenalan yang dah siap. Terus pergi pejabat pos Chabang Tiga perbaharui lesen memandu. Selesai masalah aku. Harapnya lepas ni aku tiada masalah urusan bank. Jadi aku boleh simpan duit lagi banyak. Hohohohoho.

Kalau kau ke UTC Kuala Terengganu, tiada masalah parkir. Dalam bangunan UTC tu ada parkir. Depan bangunan pun ada parkir.

Selain Jabatan Pendaftaran, ada juga pelbagai pejabat lain. Kau boleh tengok dalam senarai di bawah ni.



No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin