Tuesday, October 04, 2016

Belajarlah Sampai Kau Meninggal

Ada macam kecoh sikit wall aku pasal berita ni. Kalau tengok komen pada berita tu pun ramai yang kutuk.

Tapi sekarang macam trend, apa kerajaan buat, rakyat mesti bangkang. Contoh macam berita ni. Aku rasa, diorang tengok tajuk terus bantai komen.

Kawan, sekarang zaman canggih. Belajar depan pc. Mak mak sekarang ni pun tengok Youtube je bila nak masak nasi beriani. Malah, hukum agama pun orang rujuk Google.

Jadi, idea menteri ni relevan dengan zaman. Belajar sendiri melalui teknologi internet dan perkomputeran yang maha maju sekarang.

Kalau baca berita tu, menteri suruh kau belajar melalui openlearning.com.

Dalam openlearning.com tu, ada beratus kursus yang kau boleh ambil yang tahapnya sama macam kau belajar kat universiti. Kebanyakannya percuma.

Kau belajar online dan buat penilaian secara online. Bila kau lulus, kau dapat sijil. Sijil ni, akan datang boleh dapat transfer kredit kalau kau ambil ijazah berkenaan.

Bila kau ambil banyak subjek, kau akan dapat banyak transfer kredit. Jadi, mungkin kau akan ambil masa dan yuran paling minimum di universiti.

Ini bagi meluaskan akses pendidikan tinggi. Mat despatch dan petani pun boleh akses kepada pendidikan.

Dan kau yang dah ada degree tu boleh sambil sambilan belajar bidang lain melalui openlearning.com

Jadi, ingatlah kawan, kalau kau nak bangsa kau maju, kau dulu perlu belajar dan membaca. Ini tak, asyik kutuk dan negatif memanjang.

Kutuk Proton kaw kaw, tapi aci sesondol pun tak tahu letak kat mana.

No comments: