Sunday, September 30, 2012

Ulasan Buku: Muhammad Al-Fateh Penawan Constantinaple

Sabda Rasullulah SAW
"Kota Konstantinaple akan jatuh ke tangan Islam. Pemimpin yang menaklukinya adalah sebaik-baik pemimpin dan pasukan yang berada di bawah komandinya adalah sebaik-baik pasukan"
(HR Ahmad bin Hanbal Al-Musnad 4/335)



Bagi yang aku kira sangat mesti dibaca oleh semua pemuda Muslim. Kisah mengenai Sultan Muhammad Al-Fateh, sultan dan panglima perang muda yang berjaya menakluk kota Constantinople. Ironinya, beliau berjaya menakluk kota tersebut selepas 800 tahun hadis di atas diucapkan oleh Nabi Muhammad SAW.

Usaha menawan kota Constantinople dimulakan oleh Saidina Ali. Tapi tidak berjaya. Usaha iu diteruskan lagi oleh Muawiyah bin Abu Sufian. Gagal. Dicuba lagi pleh Khalifah Harus al-Rasyid, tapi masih belum berjaya.

Kemudiannya, Sultan Beyazid melancarkan beberapa siri serangan untuk menakluk Constantinople, tapi masih tidak berjaya. Tapi, beliau dikenang sebagai orang yang paling gigih cuba untuk mewana kota itu.

Kejayaan Sultan Muhammad menakluk Constantinople adalah hasil dari didikan ayahanda beliau, Sultan Murad dan seorang alim yang juga penasihat Sultan Murad iaitu Syeikh Syamsuddin Al-Wali. Oleh itu, Sultan Muhammad telah dipersiapkan untuk menawan kota itu dengan ilmu agamanya, ilmu strategi peperangan, ilmu pertarungan dan pelbagai lagi. Malah, Sultan Murad juga menjadi "mastermind" dalam rangka awal usaha menakluk kota itu. Juga, beliau bertanggupjawab mereka "blueprint" bagi Sultan Muhammad untuk meyambung legesi pemerintahan beliau.

Atas visi Sultan Murad, akhirnya, dengan kesungguhan dan ketakwaan, Sultan Muhammad Al-Fateh berjaya menawan kota Constantinople peda 29 Mei 1453, pada usia 19 tahun! Penaklukan Constantinople amat penting bagi peluasan agama Islam. Lokasinya yang terlatak diantara benua Asia dan Eropah, membolehkan Sultan Muhammad menakluk dan menyebarkan Islam sehingga Jerman dan Asia Tengah.

Tetapi, Allah lebih menyayangi beliau. Beliau wafat pada usia yang relatifnya muda, 49 tahun pada 1481 akibat diracun oleh seorang yahudi bernama Maesto Jakopa.

No comments: