Wednesday, September 26, 2012

Ulasan Buku: 1511H [Kombat]

Faisal Tehrani merupakan antara penulsi kegemaran aku. Plot novel 1515, Perempuan Politikus Terakhir dan Sebongkah Batu di Kuala Berang masih aku terngiang-ngiang. Tulisannya kelihatan islamik, tetapi terkadang ada semacam kritik sosial.



Kali ini aku berpeluang membaca buku 1511H [Kombat]. Jalan ceritanya cukup mudah. Mengisahkan Komander Muhammad Amin yang mengepalai sekumpulan pejuang syahid menakluk kota New York. Perjuangan beliau didukung bersama rakan-rakan seangkatan yang direkrut dan dibiayai oleh seorang wanita hartawan yang berhati mulia. Kisah ini sebuah kisah futurustik, yang kononya berlaku pada tahun 1511 Hijrah.

Novel ini memperlihatkan sisi yang sangat positif mengenai jihad, yang mana kerap media barat menganggap jihad adalah suatu yang keji. Menarik lagi novel ini, Faisal Tehrani berjaya menggarapkisah dan strategi peperangan dengan cukup menarik. Beliau dapat membayangkan teknologi peperangan pada zaman itu.

Akan tetapi, membaca novel ini aku mula sedar bahawa "knowledge is power". Kejayaan menawan kota Now York bukan hanya semangat jihad sahaja, tetapi lebih kepada perancangan peperangan dan pembangunan teknologi peperangan.


No comments: