Tuesday, January 08, 2013

Ulasan Buku: Sang Pemimpi

Tetralogi kedua Lasykar Pelangi. Jika Novel pertama berputar sekitar pengalaman Ikal di sekolah rendah, pada Sang Pemimpi Ikal menginjak dewasa, lebih tepat situasi sewaktu beliau di sekolah menengah. Kisah bermula apabila bapa Ikal yang pendiam mengambil Arai, sepupu jauh yang sebaya dengan Ikal menjadi anak angkat. Arai yang berusia lapan tahun ketika itu kematian bapanya. Oleh kerana beliau sebatang kara, lalu bapa Arai mengambil beliau sebagai anak angkat.

Mereka berdua, beserta Jimbrom si peminat kuda tinggal menyewa di sebuah bilik kecil berhampiran pasar. Mereka bangun sebelum ayam berkokok untuk bekerja sebagai kuli ngambat. Menjelang siang mereka terus ke sekolah.

Walaupun begitu, dengan pengaruh guru-guru di sekolah itu, mereka bermimpi. Hanya dengan mimpi boleh membebaskan mereka dari menjadi kuli. Hanya dengan mimpi mereka boleh menerjah ke Sorbonne dan Zaire.



Tamat sekolah, dengan mimpi, mereka mudik ke Pulau Jawa. Pelbagai pekerjaan cuba dilakukan untuk menampung hidup dan menyambung pelajaran. Akhirnya, Ikal diterima bekerja sebagai pekerja pos. Manakala Arai yang tidak layak membawa diri ke Kalimantan. Ikal, sambil bekerja sebagai kerani pos, turut menyambung pelajaran. Arai juga begitu di Kalimantan.

Akhirnya, setelah sekian tahun berpisah, mereka berjumpa kembali apabila masing-masing ditemuduga untuk mendapat biasiswa melanjutkan pengajian sarjana di Sorbonne. Ya, dengan mimpi akhirnya mereka berjaya ke Sorbonne!

Yang pastinya, novel kali ini lebih lucu dan mencengkam. Bila membaca novel ini serasa seperti aku berada di situasi itu. Juga, semangat setiakawan Arai-Ikal-Jimbron sangat mengesan. Juga ketabahan Arai dalam mengharungi kehidupan boleh memberi inspirasi kepada mereka-mereka yang patah hati.

No comments: