Pages

Friday, January 04, 2013

Ulasan Buku; Cinta Suci Zahrana

Entah kenapa, sekarang ini aku suka membaca novel. Entah kenapa pula, penulis-penulis kesukaan aku suka menulis cerita tema cinta. Lalu, secara tidak langsung aku sekarang suka membaca novel-novel cinta. Oyeh!

Baiklah, kali ini aku membaca novel Cinta Suci Zahrana, karya novelis pembangun jiwa dari Indonesia, Habiburahman El Shirazy.



Cerita ini mengisahkan ego seorang wanita yang sangat mengejar ilmu dan sering terkehadapan dalam bidang ilmunya. Oleh sebab itu, beliau masih tidak lagi berkahwin selepas usia beliah menjangkau 30 tahun. Dan, nama watak itu adalah Zahrana.

Walau mencapai kegemilangan dalam eksplorasi ilmu beliau, namun, hidup beliau kurang lengkap tanpa suami di sisi. Itu menyebabkan ibu bapa beliau bimbang terhadap masa depan satu-satunya anak mereka. Lalu, segala usaha dikerahkan untuk satu tujuan - mencari jodoh Zahrana.

Konflik bermula bila Pak Sukarman, dekan merangkap bos Zahrana menaruh hati pada Zahrana. Walaupun Pak Sukarman itu sudah naik haji, tapi perangai beliau amat keji. Ramai pelajar perempuan menjadi mangsa nafsu serakah Pak Sukaman. Oleh itu pinangan Pak Sukarman ditolak oleh Zahrana. Pak Sukarman menaruh dendam.

Jodoh Zahrana sampai akhirnya, dengan seorang pemuda penjual keropok yang kacak, baik, berilmu agama dan mampu membimbing Zahrana. Tapi jodoh mereka tidak sampai. Bakal suami Zahrana terbunuh dalam satu kemalangan yang dirancang oleh Pak Sukarman.

Zahrana terpana. Bapa beliau terkejut lalu meninggalkan alam yang fana. Apa terjadi seterusnya? Ha! Itu kau kena baca sendiri. Kalau nak pinjam novel ini dari aku pun boleh. Tapi jangan lupa pulangkan!

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin