Pages

Saturday, June 08, 2013

Bukit Bauk 2.0

Seringkali, err... banyak kali sebenarnya aku berazam untuk menurunkan berat badan. Namun, aku kurang gemar menurunkan berat badan dengan bermacam ubat atau alat untuk kurus. Aku lebih suka kurus dengan cara yang konvensional - bersenam dan jaga makan!

Sementelaah budak politeknik sekarang tengah bercuti, aku pun berada dalam mood cuti. Tapi, masih lagi juga kena pergi kerja. Cumanya, kerja agak ringan dan santai. Kurang tekanan dateline untuk habiskan silibus. Pada waktu ini lah aku boleh semak nota aku,  buat literature study, house keeping bengkel, semak lab sheet dan macam-macam lagi.



Dan, macam-macam itu termasuk mendaki Bukit Bauk! Ketika post ini ditulis, sudah nak masuk minggu keempat aku naik ke Bukit Bauk setiap pagi! Wow! Hahahahaha



 Mulanya, pada minggu pertama, ada la peneman daripada rakan-rakan yang sealiran. Malangnya, sejak separuh minggu kedua, aku mula mendaki secara solo. Hampeh betul mereka itu. Hahahahah



Tapi, memandangkan sekarang musim cuti sekolah, tidaklah begitu bosan mendaki Bukit Bauk. Suasana Bukit Bauk agak meriah pada musim cuti sekolah. Ibu bapa mengambil kesempatan beriadah bersama anak-anak.



Bermacam gelagat aku jumpa dalam tempoh menghampiri empat minggu antaranya:-

1- Ada pengunjung yang mendaki Bukit Bauk dengan basikal. Tempoh hari, seorang pembasikal senior keletihan tatkala mendaki ke puncak. Lalu, penyelesaiannya, basikal itu dituntuni sahaja.

2- Ada juga, pembasikal junior, atlit pelapis barangkali, mendaki Bukit Bauk sebanyak 5 kali berterusan dalam tempoh sejam! Wooha! Aku sekali turun naik dalam tempoh sejam lebih pun rasa macam nak pengsan.  Hebat budak-budak ni. Boleh jadi Raja Bukit LeTour De Langkawi!

3- Ada makcik tu selamba naik dengan baju kurung. Umurnya pun aku agak hampir 60 tahun. Sempoi la makcik!

4- Juga, ada juga pakcik mendaki dengan berbaju batik, berseluar slack dan berkasut kilat muncung tajam. Aku musykil.

5- Sebuah motosikal nyaris melanggar seorang awek yang terbaring keletihan di tengah-tengah jalan. Cekap betul pemotosikal itu. Aku rasa dia dulu pernah lumba Cub Prix

6- Ada seorang doktor gigi yang akan membawa plastik kosong apabila mendaki. Bila turun, beliau akan kutip semua sampah yang dia nampak. Sampai bawah, 3 plastik giant sederhana besar penuh. Lalu beliau mengulas kepada aku "orang kita takde sivik"

7- Ada satu laluan ke puncak. Masa tu aku rasa tinggal aku seorang kat puncak tu. Entah macam mana, tanpa angin, satu daunan pokok bergoyang. Pokok tak goyang, dahannya pun tak berapa goyang. Misteri. Tapi, bila aku ceritakan pada doktor gigi di atas, beliau kata laluan tu kawasan bunian. Wallahualam...

8- Kebanyakan orang cina bila turun mereka akan buka kasut. Tak tahu mengapa. Tidak pula aku bertanya.

9- Ada dua orang awek yang naik bukit bauk pakai selipar comel macam nak pergi kenduri kahwin. Naik ok la, masa turun aku tengok macam azab je diorang nak berjalan. Huhuhu

10- Ada pendaki yang kepenatan akan menumpang kenderaan 4 wheel pekerja-pekerja menara pencawang di Bukit Bauk apabila turun. Letih benar nampaknya.

11- Pernah terserempak dengan kala jengking, warna ungu. Nampak garang kala jengking itu.




Itu baru hampir empat minggu. Kalau empat dekad mungkin aku dah boleh tulis buku yang bertajuk "Bukit Bauk Bersama Roshaizul"

Hahahaha.



No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin