Pages

Thursday, January 15, 2009

Kisah Kunci

Hohohoho. Tajuk post macam "Kisah Kaisara"

Demi untuk memudahkan akses ke pejabat aku, aku memutuskan untuk men"duplicate" kunci pejabat aku. Lalu aku memutuskan untuk men"duplicate" kunci di kedai foto SAKURA yang terletak berhadapan KFC Dungun. Bukan para-para SAKURA ye kawan-kawan....


Mulanya seorang akak (barangkali pekerja kedai itu) telah men"duplicate' kunci yang aku mahukan. Setelah dikenakan RM3, aku dengan semangat berkobar-kobar mencuba kunci itu. Tetapi.... CIS! Gagal!

Aku kembali ke kedai itu. Kelihatan seorang Apek (barangkali tauke kedai itu) menjaga kedai itu. "Ah! Ni taukenya. Mesti cemerlang kerja duplikasi beliau", getus hati kecilku. Aku pun menyatakan kegagalan kunci yang dibuat oleh pekerja beliau. Kemudian, beliau dengan bersahaja men"duplicate" kunci yang aku mahukan. Setelah siap beliau berkata "Hok nih mesti boleh".

Aku kembali ke pejabat dan mencuba kunci yang "mesti boleh" itu. Tetapi....CIS! Sekali lagi kegagalan ditemui. Aku kembali semula ke kedai SAKURA itu. "Tokei, tak boleh masuk la". Kemudian si Tauke pun membelek-belek kunci itu. "Oooo...ini kunci limited punya. Takpe, saya cuba bikin ha". Lalu beliau pun mula melakukan kerja beliau.

15 minit berlalu.... Tiba-tiba beliau berkata kepada aku. "Tak boleh bikin la. saya pulang duit". Aku pun mengambil kembali RM3 daripada beliau dengan seribu kekecewaan. Kebetulan semasa kejadian aku pergi dengan Acik.

Acik: Kedai ni memang tak bagus
Aku: Apa yang tak bagusnya?
Acik: Dulu...aku pernah ambil gambo kat kedai dia, punyalah tak lawa. Dia ambil gambo aku melalui pandangan atas.
Aku:Dahtu apa jadi?
Acik: Gambo jadi tak lawa la. Nampak kepala aku besar.
Aku: Kepala ko memang beso.
Acik: Hampeh. Ko nampak tak kat kedai dia tu ada katil dan gambar amoi cun.
Aku: Perasan jugak beb.
Acik: Aku rasa dia tinggal kat kedai tu juga la. Pastu gambar amoi tu mesti awek dia. Pastu awek dia tinggalkan dia.
Aku: Pastu dia keciwa dan tinggal kat kedai tu sorang-sorang.
Acik: Kesian dia...
Aku: Aku peduli apa sama dia, kunci aku ni tak siap-siap ni. Dia ingat aku takde kerja lain ke selain pergi kedai dia.
Acik: Ala..ko pergi Dayabumi je.
Aku: Kat Kuala Lumpur ke?
Acik: Mu ingat Dayabumi ada kat Kuala Lumpur je ke? Kat Dungun pun ada.
Aku: Kat mana?
Acik: Tu...

Lalu, aku pun men"duplicate" kunci di Dayabumi. RM2.50 je. Menjadi kunci yang dia buat. Sekali cucuk terus boleh masuk, lancar, tiada halangan

6 comments:

zairi said...

hok'elaa...buang karan betul apex tu.lu patut charge minyak kreta lu skali patut nya.dah la mahal,x reti buat plak tu.suruh dia tutup itu bisnes kunci la...

roshaizul said...

nasib baik aku gi ngan membe aku. kalau tak mau hilang gigi apek tu. huhuhuhu

ayie_helena said...

sabar2..seorang lect yang best kena berikan contoh yang terbaek buat studentnyew....
sabar yer en roshaizulnizam....
la..la..la...
poyo pulak ayat..hehe...

roshaizul said...

ye ye, aku sabo

ayie_helena said...

bagus!!!anmum essential & tom tom bak bagus!!!hahaha.....

Anonymous said...

kedai kunci dayabumi memang terbaik.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin