Wednesday, November 13, 2019

Ke Utara Bahagian 10: Putra Regency Kangar dan Hannah's Cookies

Akhirnya, kami tiba di Perlis. Kami menginap di Hotel Putra Regency Hotel.

Hotel ini terletak betul-betul berhadapan Wisma Persekutuan. Tidak jauh dari bulatan yang aku rasa paling besar di Perlis.

Hotel 4 bintang ini hanya RM102 untuk bilik superior, siap sarapan. Aku ada rakam video keadaan hotel ini. Boleh tengok di bawah

----
Perlis pada aku adalah tempat yang selesa untuk dihuni. Ia bandar, namun masih ada suasana kesunyian kampung. Orang-orangnya tenang. Jalan raya tidak sesak. Makanannya pun sedap.

Kami sampai hotel lebih kurang pukul 3 petang. Hajatnya ingin jumpa kawan lonely aku, Sarom. Tapi aku kepenatan kerana 9 jam yang lalu aku di Kota Bharu. Lalu aku tidur.

Aku bangun lepar asar. Mujur tak jadi gila sebab tidur sampai lepas asar. Pukul 6 petang kami turun dari hotel.

Terus hubungi Sarom. Antara tujuan aku ke utara adalah untuk tunjuk Pn. Nurul perniagaan sewa motosikal dan kereta yang Sarom jalankan. Model bisnes unik. Tapi terbukti berhasil.

Apa yang uniknya? Kalau aku bagitau, semua orang tahu. Nanti ia tak jadi unik. ðŸ˜›

Dari hotel kami bergerak menuju ke kedai Sarom. Kalau ikut Google Maps, tak jauh. Lima minit dari hotel. Dalam perjalanan, kami ternampak longgokan durian di tepi jalan. Kami berazam untuk singgah apabila pulang ke hotel malam nanti. Harapnya ada rezeki kami.

Mulanya kami jumpa Sarom di kedai sewaan motosikal dan kereta beliau. Sebab macam tak sedap nak sembang di kedai itu, Sarom ajak kami ke rumah beliau. Sementelaah lagi, masa itu masih dalam bulan Syawal, jadi kami dikira beraya ke rumah beliau.

Sarom, bukan sahaja lonely masa belajar, tapi masa aku pergi kali ini pun, beliau lonely. Kah kah kah. Bini beliau baru sahaja bersalin anak kelima. Lalu, beliau hantar bini beliau balik kampung di Kuala Lumpur. (Ya, betul kampung di Kuala Lumpur).

Sarom hidang kami dengan air keluaran negeri Perlis, Radix. Tidak dilupa biskut dan kuih raya dalam tin.

Kami borak sampai maghrib. Lepas maghrib, kami sambung borak lagi. Tapi bukan di rumah beliau, tapi di kedai makanan barat nan hipster. Jangan kau ingat Lembah Klang sahaja berbudaya hipster.

Kedai tersebut terletak di Jalan Kaki Bukit. Sedap bukan main makanannya. Kedai tersebut menjadi pilihan anak-anak muda dan pelajar IPT sekitar untuk lepak. Oleh itu, kami terasa muda 15 tahun apabila makan di kedai tersebut.

Datang Perlis, kau cari dalam Google Maps "Hannah's Cookies" untuk berasa muda, hipster dan kebaratan. (Aku tak tahu sejarah macam mana dia boleh jual makanan barat.)

Punyalah lama kami berasa muda, tak sedar jam menghampiri tengah malam.

Entah ada tak lagi durian yang kami tengok lewat petang tadi.

Kau tunggu episod akan datang.