Thursday, November 14, 2019

Ke Utara Bahagian 11: Durian Balik Pulau di Perlis

Terima kasih Sury Ramle. Beliau bagi idea supaya aku bagi nombor setiap post. Jadi, hari ini bahagian ke 11 percutian 5 hari aku dan Pn. Nurul ke utara.

Mungkin lepas ni aku akan kumpulkan siri ini dalam Wattpad. Wattpad versi bahasa Melayu dah merepek. Banyak sangat kisah cinta dan softporn. Harap tulisan aku ini akan dapat sedikit sebanyak mengimbangi dan menghancurkan unsur-unsur negatif di Wattpad.
----

Sambung.
---

Semasa melepak di Hannah's Cookies, aku asyik tengok-tengok dua kedai bundle di sebelahnya. Kedai pertama, Bundle Mega Bagus. Kedainya besar. Macam gudang, gitu. Kedai kedua, Terompah Viintage. Fokus kedai ni jual kasut. Ada juga serba sedikit koleksi baju dan seluar bundle yang langka.

Dari dulu, aku memang peminat bundle. Tapi, bukanlah peminat tegar.

Lepas lepak, kami ke Terompah Vintage. Aku dan Pn. Nurul sahaja yang masuk. Sarom tunggu di luar. Dia dah bosan agaknya pergi kedai tersebut. Masuk Terompah Vintage jadi rambang mata! Sangat banyak koleksi kasut. Kasut jalan, kasut kulit, kasut sukan, safety shoe semua ada.

Bagi peminat bundle, jika singgah Perlis, kedai ini wajib pergi. Sekali imbas tak macam bundle, lebih kepada butik. Boleh cari kedai ini di Google Maps.

Memikirkan safety shoes aku yang sedia ada dah bocor tapaknya dan dah tak selamat, aku memutuskan untuk cari sepasang. Harganya hanya RM50 sahaja. Tidaklah jenama terkenal. Tapi kondisinya sangat baik.

Jam menunjukkan jam 12.30 malam. Kami memutuskan untuk balik sahaja. Malas pula nak ke Bundle Mega Bagus yang bersebelahan.

Kami terus hantar Sarom ke kedai beliau. Kemudian , kami bercadang untuk bersiar-siar lagi di Kangar atau Arau. Ialah, Perlis ni tak lah berapa besar. Kangar dan Arau sebelah menyebelah je.

Tapi, dalam perjalanan ke bandar Kangar, sebelum bulatan yang hampir dengan The Putra Regency Hotel, kami perhatikan jualan durian yang kami nampak petang tadi masih ada.

Dengan tak berapa pantas, aku buat pusiangan U di bulatan tersebut.

Petang tadi aku rasa macam ada dua lori durian. Ini dah tinggal dua bakul.

Penjual kata, ia durian Balik Pulau. Memang kalau musimnya, tiap-tiap malam mereka akan jual di situ. Maaf, aku tak pasti lokasi tepat. Yang pasti kalau dari Hotel The Putra Regency, lepas bulatan, ambil laluan keluar nombor 12.

Kami beli sebiji. Nak rasa juga durian Balik Pulau yang terkenal sampai masuk Majalah 3. RM30.

Pergh! Sedap ya ampun. Lemak, berkrim dan disukai kami berdua. Tengah sedap layan durian nan sebiji itu, penjual hulur kepada kami sebiji lagi. "Ambillah bang, saya bagi".

Murah rezeki betul hari ini. Tadi Sarom belanja makan. Ini tauke durian belanja durian.

Kami tak mampu nak habiskan dua biji durian Balik Pulau. Isi tebal beb.

Kami sempat habiskan 2 pangsa durian percuma tadi. Lebihnya kami hulur pada sekumpulan anak muda yang baru sampai untuk membeli dan menikmati durian.

Lepas makan durian, kami pusing kawasan sekitar. Ada beberapa peniaga.

Kami berhenti satu gerai jual beg bundle. Ramah betul akak penjualnya. Sedap dengar loghat Perlis beliau.

Pn. Nurul jenis pantang nampak beg yang jenis sling. Tak kira bundle atau baharu. Beliau berkenan dengan sebuah beg. Harganya RM10 sahaja. Tapi kualiti Mira Filzah.

Jam dah pukul 1 pagi lebih. Mata dah mengantuk. Badan dah letih. Esok nak pusing Perlis pula.

Tapi tak boleh tidur. Badan panas. Sebab sebelum tidur makan durian. Padan muka kami.
---

Keesokannya, kami akan mengalami dejavu malam ini.
Kau tunggu episod seterusnya.


No comments: