Pages

Monday, October 10, 2016

Ada lagi rupanya cerita Melayu yang sedap dalam televisyen

Mulai dua minggu lepas, aku terpacak depan televisyen pukul 10 -12 malam setiap Selasa dan buka siaran RTM2. Drama-drama Melayu yang sedap ada pada masa itu.

Minggu lepas tajuk dramanya Batas. Lakonan Eman Manan. Owh, Eman Manan memang tahap mahaguru lakonan. Siap ada aksi silat.

Drama Batas mengenai seorang lelaki yang dulunya jahat, lalu menjadi baik atas akibat-akibat yang tertentu. Nampak macam klise, tapi sampai ke penghujung cerita aku tak tahu apa akan terjadi pada minit berikutnya. Tak macam drama maghrib tu, tengok 10 minit episod pertama boleh agak apa kesudahan pada episod ke 30 kelak.

Juga, cerita Batas tu ada nasihat dan moralnya:
Setiap apa yang kita buat di dunia ni, ada batas dan hadnya. Ialah, sebab kita dan alam ini bukan kita yang punya.

Tadi pula, di RTM2 juga, drama bertajuk Gelap Dalam Terang. Cerita tentang jurufoto pakar yang juga pensyarah yang tiba-tiba buta. Terus down watak utama itu. Beliau rasa kehidupan telah berakhir.

Tapi, orang sekeliling dia yang hebat sebenarnya. Kawan serumah, makwe dan pelajar beliau memberikan beliau semangat untuk hidup. Hebatnya sampai satu tahap pensyarah ni boleh ambil gambar walaupun dalam keadaan buta. Dan gambar tu boleh dijual.

Jadi untuk kau yang inginkan kelainan dalam menonton drama Melayu, aku syorkan untuk kau menyorokkan alat kawalan jauh tv setiap Selasa 10-12 malam.

Ialah, kalau tak anak kau nak tengok Ceria 611 atau pun bini kau nak tengok drama Abang Bomba.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin