Pages

Wednesday, October 05, 2016

Jadilah Macam Setan

Semalam adalah hari aku paling bersemangat untuk ke kelas. Pertama, sebab aku suka mengajar subjek itu. Kedua, sebab budak kelas tu suka bertanya.

Dengan semangat membara aku usung laptop, lcd projector dan wire extension. Ialah, sekarang tahun 2016, mestilah canggih. Kalau tahun 1996 boleh la pakai kertas transperancy.

Siap aku setting barang dan mula nak mengajar, tiba-tiba tiada elektrik. Terus pelajar aku mewujudkan teori konspirasi.

Ada yang kata ada pelajar projek akhir sabotaj sebab hari ahad ni kena bentang. Ada yang kata poli tak bayar bil. Ada yang kata kena petir walaupun cuaca cerah terang-bendarang.

Lalu, ada juga yang mencadangkan supaya kelas dibatalkan. Aku down. Penat usung barang, siap setting, tiba tiba takde elektrik. Setan pun menghasut aku untuk batal kelas dan pergi lepak kedai makan lempeng nyoir kat Paka.

Bersungguh setan menghasut aku. Aku keluar, tengok switch box, semua ok. Tapi elektrik tetap tiada.
Makin kuat setan hasut aku untuk batal kelas.

Aku masuk balik kelas, tarik nafas dan mula merangsang minda pelajar aku.

"Kita kena jadi macam setan. Setan punyalah gigih dan tak putus asa nak ajak kita masuk neraka."
"Dari zaman Nabi Adam lagi setan dan iblis ni tak putus asa. Dah tu, yang kita ni baru takde letrik nak batal kelas, apa hal? Kita kena gigih juga untuk teruskan kelas ni!"

Pelajar aku semua terlopong. Lepas tu semua tegakkan badan. Dan aku terus mengajar tanpa henti, tanpa duduk selama 1jam 45minit.

Kerana pendidik bukan untuk melahirkan pelajar banyak A, tapi pendidik perlu sentiasa menginspirasikan.

2 comments:

Anonymous said...

kenapa suka pelajar banyak bertnya?

nizam said...

Pelajar bertanya menunjukkan:-

1- Dia ambil perhatian bila guru mengajar
2- Dia ada sikap ingin tahu

Manusia, kalau dah hilang sikap ingin tahu, boleh jadi zombie. :-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin