Pages

Saturday, June 28, 2014

Mesin Jahit Yang Nostalgia

Ini cerita mesin jahit, kasih sayang dan nostalgia.

Ada sebuah mesin jahit usang di rumah mak mertua aku di Pulau Rusa. Jenama Merrit. Ia usang kerana kayunya kelihatan mereput. Badannya kelihatan menggerutu akibat karat dalam. Fungsi mekanikalnya pun sudah tidak efisyen lagi.







Ia masih boleh digunakan. Tetapi, tidak boleh secara lasak dan intensif. Setakat jahit seluar koyak celah kelangkang boleh lagi la kot. Hohohohoho.

Pn. Huda mulanya berkira-kira ingin membeli sebuah mesin jahit industri untuk diletakkan di Pulau Rusa. Katanya, mudah untuk menjahit barut dan bedung apabila pulang ke kampung. Dicadangkan juga untuk dijual sahaja mesin jahit usang itu dan diganti baru.

Aku membantah. Aku membantah kerana aku berfikir secara praktikal dan ekonomi. Pada aku, adalah lebih jimat untuk membaiki mesin jahit itu berbanding untuk membeli yang baharu. Juga, mesin jahit itu dijangka akan digunakan sekali sekala sahaja, jadi pembelian mesin jahit baru adalah tidak praktikal.

Mak mertua aku turut membantah. Beliau sayang dengan mesin jahit itu. Tak tahu kenapa. Tetapi, bila diberitahu Pn. Nurul, barulah aku tahu bahawa mesin itu dibeli oleh bapa mertua aku sebagai hadiah kepada isteri beliau. Ya, sudah tentu ia nostalgik!

Aku tak tahu tahun bila mesin jahit itu dibeli. Tapi, aku jangka sekitar tahun 80-an mungkin. Asalnya mesin ini menggunakan goyangan kaki. Tapi, ada satu set motor tambahan dipasang pada mesin itu. Aku jangka sekali lagi, mungkin motor itu dipasang lewat 90-an.

Mengenangkan praktikal dan ekonomi dari aku, serta nostalgia ibu beliau, Pn. Nurul bersetuju untuk memperbaiki sahaja mesin jahit itu.

Lalu kami hantar ke kedai membaiki mesin jahit di Manir. Meja kayu ditukar dengan kos RM200. Mesin diservis dengan kos RM30. Badan mesin tak boleh buat apa. Redha sahaja dengan badan yang menggerutu itu.

Selesai. Kasih sayang dan nostalgia itu diteruskan..

1 comment:

Fazilah Talib said...

kdai mesin jahit manir kat mana?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin