Sunday, June 29, 2014

Cerita Ramadhan

Hari ini hari pertama kita berpuasa bagi tahun 1435H.

Kalau di Johor, 1 Ramadhan merupakan cuti umum. Tapi di Terengganu, 1 Ramadhan adalah hari bekerja. Seperti biasa.

Tetapi, di Terengganu kakitangan kerajaan biasanya akan pulang setengah jam awal. Ini tidaklah menghairankan. Ada majikan swasta di Terengganu membenarkan pekerja pulang satu jam awal atau lebih!

Tuan rumah sewa aku yang lama, Cikgu Alias, pernah memberitahu, suatu ketika dahulu pada bulan puasa di Terengganu, waktu kerjanya hanya separuh hari. Ini bermaskud waktu kerja tamat setelah azan Zuhur berkumandang!

------

Aku berpuasa seawal usia 6 tahun. Seingat aku pada waktu itu, aku akan buka menjelang waktu Zuhur atau Asar. Hahahahahha.

Bapa aku menggunakan cara psikologi untuk mengajar kami adik-beradik berpuasa. Siapa yang tak berpuasa, tidak boleh makan berbuka dengan orang yang puasa. Mesti duduk di bawah biasanya dan lauknya tidak semewah orang berpuasa. Selain itu bapa aku turut berpesan "Orang tak puasa, tak boleh raya". Minda naif aku terkesan dengan kaedah itu. Pada usia 7 tahun, aku dah mula berpuasa penuh.



------
Biasanya, bulan puasa menjadi bulan yang tak produktif. Semua perlahan dan lemah gemalai. Come on lah! Buat biasa sahaja pada bulan puasa. Setakat kerja pejabat pun lembik, apa barang macam tu! Hahahaha

Aku tabik kepada bapa aku. Walaupun kerja kebun dan berniaga buah pada bulan puasa, beliau tetap gigih. Tak pernah sekali beliau mengeluh atau melambat-lambatkan kerja kerana berpuasa. Stamina beliau memang luar biasa. Tatkala aku semcam sudah tiada tenaga lagi akibat berpuasa, beliau masih gagah perkasa!

-----
Mitos mengatakan, puasa akan menurunkan metabolisma. Tapi, pakar pengurusan badan, Kevin Zahari kata, berpuasa tidak akan menurunkan metabolisma. Dengan syarat, kau aktif seperti biasa sama macam biasa.


------

Sebenarnya, kau boleh mengambil kesempatan pada bulan Ramadhan ini untuk menguruskan badan. Malas cerita panjang kau klik gambar di bawah untuk muat turun laporan PERCUMA itu.


-----

Pada kesempatan ini, aku ingin mengucapakan ampun maaf jika ada keceluparan sewaktu menulis post ini. Juga, bersama-samalah kita meningkat amalan dan kurangkan kemugkaran. Bukan hanya pada bulan puasa ini, tapi untuk sepanjang masa. :-)

2 comments:

Asrul said...

Mungkin sebab tak ambik waktu lunch la tu.. jadi drag waktu balik sejam awal. Tapi kalu kerja halfday melampau lah tu haha..

roshaizul said...

Org dulu2 mmg half day keje masa puasa