Thursday, June 26, 2014

Kebakaran Yang Dapat Diselamatkan

Fail dalam laptop aku ni bersepah. Jadi, kena buat house keeping.

Tengah mengemas, jumpa gambar lama.


Ini adalah radio yang aku beli untuk Pn. Nurul masa beliau menganggur dulu. Rumah aku takde Astro. Jadi, aku belikan beliau radio. Malangnya hanya Klasik Nasional dan Terengganu FM yang boleh didengari. Lalu, radio ini tersadai. Ia diletakkan di atas peti ais dan peti ais itu terletak di bawah soket palam 3-pin.

Hendak dijadikan cerita, soket itu mengalami litar pintas. Percikan api menyambar radio yang nostalgia itu. Mujur ketika itu, adik aku yang tinggal bersama kami, Cik Ayu, ada di rumah. Dengan pantas beliau menyiram air ke radio itu dan palam 3-pin.

Kebakaran reda. Beliau telefon aku. Aku balik rumah. Terkejut melihat keadaan. Lagi terkejut kerana diberitahu kebakaran dipadam dengan air.

Bagi pengetahuan kau, kebakaran elektrik adalah bahaya jika dipadamkan dengan air. Ada risiko si pemadam mendapat kejutan elektrik.

Aku matikan suis utama. Aku bersihkan keadaan yang berselerak. Kemudian, aku telefon wirwmen. Aku memang buta bab elektrik ni. Yang aku ingat dan tahu adalah V=IR. Yang bermaksud, voltan adalah berkadar terus dengan arus didarab dengan rintangan. Hohohoho

Wireman memeriksa dengan teliti. Mujur soket palam 3-pin itu tidak rosak. Hanya wayar extension yang rosak. Beliau percaya bahawa palam wayar extension yang disambung pada soket itu tidak kemas. Ini menyebabkan litar pintas.

Tambah mengusutkan keadaan, wayar extension itu disambung dengan dua peralatan elektrik yang melibatkan haba, iaitu peti sejuk dan pemanas air. Menurut wireman yang pakar itu, peralatan yang melibatkan haba tidak boleh menggunakan wayar extension. Seeloknya dan seselamatnya, palam peralatan haba mesti terus kepada soket palam 3-pin.

Oooo, baru aku teringat. Cikgu aku pernah bagitahu dulu. Ini mesti aku selalu tertelan semut. Itu yang jadi lupa. Hohohoho. 

No comments: