Pages

Sunday, January 08, 2017

Tempat Makan Terbaik di Dungun: Petok Coffee

Pada suatu petang yang lapar, kami suami isteri mencari kedai makan, dalam keadaan mendung, hujan sederhana lebat dan sedikit berangin. Hasratnya untuk mencari kedai yang tak pernah kami pergi.

Lalu, digerakkan kereta dan berhenti di sebuah gerai kontena di Pantai Dungun. Masa sampai tu, tengah hujan sederhana lebat. Dengan pantas, seorang pekerja wanita (mungkin tauke) segera memayungi Pn. Nurul dan mengiringi beliau ke dalam kedai. Tapi, aku dibiarkan kebasahan. Hohohoho. Namun, ini merupakan tanggapan pertama yang baik.

Sistem dia layan diri. Sampai sahaja, kami terus ke kaunter dan melihat menu untuk dipesan. Banyak juga menunya. Tapi, tiada masakan panas ala thai. Yang ada masakan barat dan menu seperti mee udang dan asam pedas.


Sebab sudah bosan makanan Melayu, kami cuba pula untuk menjadi Mat Saleh. Lalu kami memesan Western Talam.


Western Talam ni kami ambil saiz small. Cukup makan untuk dua orang. Atau mungkin 3 orang. Ada chicken chop, french fries, meat ball dan sphegetti carbonara. Sedap!

Disebabkan kami lapar, kami pesan juga mee udang. Fuh! Terasa betul udangnya. Sedap hingga ke titisan kuah terakhir. Tapi, udangnya agak mengkal sikit. Mungkin kena lebih masak lagi


Air pula banyak kopi yang dibru segar. Lagi segar dari Nescafe. Aku tak tahu nak kopi apa. Tapi, tukang jual tu cadangkan aku minum French Coffee. Rasanya? Rasanya macam kopi. Hahahahaha. Lemak pahit manis semua cukup.

Kedai ini agak unik, dibuat dari kontena.



Tapi, paling terbaik di kedai ini adalah kerusinya. Buatan sendiri. Besar tapak duduknya. Sesuai dengan aku.



Kedai ni kau boleh cari di Google Maps. Ataupun, kau boleh klik sini. Kau juga boleh follow Petok Coffee di Instagram dan Facebook.


Owh, lagi satu. Masa kami sampai, tak ramai pelanggan. Jadi para pekerja (dan juga tauke) duduk bersembang. Sembang bukan kosong-kosong. Aku curi dengar. Diorang sembang pasal isu pendidikan negara dan juga masa depan perniagaan atas talian. Fuh! Memang berwawasan!

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin