Pages

Thursday, January 12, 2017

Senarai Harga Servis Kereta Perodua

Sejak beli kereta Perodua Alza enam tahun lepas, aku memang tak pernah servis di bengkel luar. Semua aku buat di Pusat Servis Perodua. Dan 90% darinya aku servis di Perodua Servis Kuala Ibai.

Bukan aku kaya sangat untuk servis di pusat servis. Tapi, aku rasa julat harganya tidaklah terlalu besar, lebih-lebih lagi di Terengganu ini dimana barang alat ganti kereta agak mahal juga harganya. Pusat servis, aku yakin barangnya tulen dan aku tahu dimana aku nak mengadu jika berlaku sebarang masalah selepas servis.

Juga, ada sebab juga kenapa aku memilih Perodua Servis Kuala Ibai. Malas aku nak taip balik. Elok kau baca post Perodua Servis Kuala Ibai.

Tapi, untuk alignment tayar, aku lebih yakin dengan ZR Tyre. Pernah juga buat di pusat servis, makin lari alignment tayar aku. Hohohoho

Selain alignment, pernah juga aku tukar water pump di bengkel luar. Sebab pusat servis tiada stock water pump. Dua minggu lagi akan sampai katanya. Aku tak boleh tahan masa tu. Aku rasa, kalau tunggu dua minggu lagi, mau jahanam enjin aku disebabkan panas lampau.

Aku, seperti biasa intro bukan main panjang. Nak cerita senarai harga servis kereta perodua. Dah ni melalut sampai post 4 tahun lepas.

Ok, sebelum ke pusat servis perodua, elok kau semak harga dulu dan sediakan duit mencukupi. Nanti malu macam muka tu ditampal kulit babi sebab tak cukup bawa duit.

Kau boleh semak harga servis di http://www.perodua.com.my/service-maintenance. Lepas tu, kau pilih jenis kereta dan berapa ribu kilometer kau punya mileage. Macam aku, sebab mileage dah sampai 170,000km, aku pilih yang 50,000 & 70,000km. Sebab, dia sama je barang yang perlu ditukar dan diservis. Kalau kereta kau dah sampai 270,000km, pun pilih yang 50,000 & 70,000km.


Jangan lupa pula kau tekan butang SEARCH yang warna merah tu. Nanti dia keluar macam ni.

 
Jadi, aku sedia duit dalam dompet sebanyak di atas. Tapi, aku bawa juga lebih. Sebab aku perasan minyak hitam aku bocor di antara enjin dan kotak gear. Nak minta pusat servis tengokkan. Manalah tahu boleh dapat enjin sebiji percuma. Hohohooho.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin