Pages

Wednesday, January 04, 2017

Pengalaman Membuka Akaun ASB2 di Dungun

Dah tua-tua macam ni, barulah aku ada kesedaran mendalam untuk menyimpan dan melabur di dalam ASB2. Sebab apa ASB2? Sebab aku dah ada ASB, jadi, nak tambah koleksi buku bank (bukan tambah duit dalamnya). Hohohoho

Kau, yang muda-muda, elok menyimpan dan melabur dari awal. Senang masa depan. Memang klise nasihat ini. Tapi, percayalah, bila kau sudah melalui fasa macam aku, kau akan rasa betapa ruginya tidak menyimpan dan melabur dari awal.

Namun, bagi kes aku, better late than never. Kau yang muda 20an, jangan ikut.

Kalau kau di ibu negeri, boleh sahaja kau pergi ke mana-mana pejabat ASNB (Amanah Saham Nasional Berhad) untuk membuka akuan ASB, ASB2, ASN, AS1M dan lain-lain produk saham ASNB. Biasanya boleh siap masa tu juga.

Namun, bagi kes aku, agak jauh juga untuk aku ke Kuala Terengganu, ke pejabat ASNB. Kena ambil cuti, kena batal kelas. Aduh!

Tapi, akaun saham amanah ASNB ni juga boleh dibuka di kaunter ejen-ejen ASNB. Ejen ASNB seperti dalam laman webnya adalah seperti berikut:
- Maybank
- CIMB
- RHB
- Pos Malaysia
- BSN
- Affin Bank
- Alliance Bank
- AmBank


Pada suatu hari, dalam semangat yang membara, aku pergi ke RHB Dungun. Asalnya untuk buat kad bank yang baharu. Alang kepalang, aku terus tanya kaunter nak buka akaun ASB2. Seorang pegawai lelaki mengatakan bahawa untuk membuka akaun ASB2 perlu deposit awal RM200. Aku batalkan hasrat. Sebab, dalam pengetahuan aku RM10 sudah memadai untuk membuka apa-apa akaun ASNB. Barangkali beliau ingat aku ini budak-budak baru nak up. Hohohohooho

Terus aku pecut ke Maybank Dungun. Sebab kebetulan juga aku nak keluar duit di Bank Islam Dungun. Bank Islam dan Maybank Dungun ni bersebelahan. Aku pergi tanya kaunter cara untuk buka akaun ASB2. Seorang pegawai wanita mengatakan bahawa 2 minggu baru siap permohonan buku ASB2. Sekali lagi aku batalkan hasrat. Sepengetahuan aku, lima belas minit sebenarnya boleh siap. Mungkin pegawai itu ingat aku budak fresh graduate yang baru dapat kerja.

Darihal dua bank itu tidaklah mematahkan semangat aku. Terus aku pergi ke CIMB Dungun. Khas. Tiada urusan lain. Hanya semata-mata nak buka akaun ASB2. Sampai, terus aku pergi kauter pertanyaan. Seorang pegawai wanita bagi borong, sambil ajar aku cara nak isi borang. Siapa panggil aku adik lagi. Kah kah kah. Tak sampai 5 minit, nombor aku dipanggil. Hulur IC, borang dan RM10. Dalam masa 15 minit, siap buku ASB2 aku. 15 minit tu pun sebab line slow katanya. Kalau tak lagi laju.

Secara tersuratnya, kalau kau nak buka ASB2 di Dungun, elok kau pergi ke CIMB.

Secara tersiratnya, aku ini kelihatan muda dari usia sebenar. Hohohohoho.

Kau ada pengalaman di tempat kau. Cuba kongsi pada ruangan komen di bawah. :-)


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin